- dinsdag 18 juni 2019
We zijn weer een weekje verder en wat voor een weekje , een weekje waarin ik al eerder voorspelde dat de affaire na de fatale lossing van Vierzon nog naweeën zou krijgen en alzo geschied.
Ook de hertog van Nassau heeft er aandacht aan geschonken , ben er zelf nog niet uit of het nu Baarle – Nassau is of Baarle Hertog is al rij ik er eens in de drie maanden zeker door als ik bij Ronnie van Tilburg mijn voorraden duivenproducten en hondenvoer gaat aanvullen. Maar in ieder geval begreep ons aller hertog Adje de kop ,, Commercie met fatale gevolgen ,, niet. Terwijl juist Adje goed moest weten hoe de vork precies in de steel zat maar één ding weet ik zeker dat Ad veel weet wat duivensport is en ook zeker weet wat commercie in de duivensport is. Ad in ieder geval van harte beterschap.
Terug naar het wel en wee .
Na het debacle van Vierzon waarin Willem de Bruijn (de adviseur van de Zuidhollandse afdeling 5 LC ) adviseerde om zaterdagmiddag te rijden naar Blois daar de duiven goed te verzorgen en op zondagochtend te lossen omdat vanuit Blois liggend in het verlengde van Peronne een schone vluchtlijn werd aangegeven, en het aangegeven front net onder en oostelijk van Parijs lag en duidelijk waarneembaar op de weerkaarten. Het advies van Willem de Bruijn werd van tafel geveegd omdat kilometers voor het dagfond kampioenschap prefereerde. De uiteindelijke lossing in Vierzon werd dus fataal. Iedereen kreeg de zwarte piet toegeschoven en degene die de opdracht gaf blijft uiteindelijk onder de ether.
Maar we zijn een week verder en hebben een vlucht weg vanuit Pointoise, hoge snelheid dat wel maar een echte prutvlucht met uiteindelijk weer een lossing tegen het advies van de adviseur in wederom werd een advies om de duiven om 10.15 uur te lossen van tafel geveegd en om even duidelijk te stellen een concours van 350 km waarin tussen de eerste duif in onze club en de vierde al elf minuten zit en een concours bijna een half uur open staat is niet goed bij een snelheid van bijna 1600 mpm.
De africhtingsvlucht van de jonge duiven bleef overstaan naar zondag . Zondagochtend stralend mooi weer en Willem de Bruijn adviseerde de jongen vroeg te lossen maar weer veegde de LC dit van tafelen begon te lossen bij dikke bewolking en op sommige plekken regen. Zelfs bij aankomst van de jonge duiven regende het op sommige locaties . Vooral aan de westkant en in midden zijn weer veel jongen aan de dool geraakt en ook in het oosten van de afdeling zijn nog lege plekken in de hokken.
Als met al heeft Willem de Bruijn een nu in mijn ogen een wijs besluit genomen en heeft zijn functie als lossingadviseur terug gegeven aan het afdelingsbestuur. Jammer is dat een persoon die zoveel impact heeft in de sport en zoveel passie voor zijn hobby op deze manier voor paal wordt gezet door een stelletje goed willende maar slecht handelende amateurs.
Zelf had ik geen jongen mee en uiteraard wilde ik ook vroeg gaan rijden met de jonge duiven maar diverse afdelingen moesten op zondagochtend lossen, dus vroeg rijden was er voor Ienepien niet bij en het weerbeeld verslechterde zienderogen. Weerbeelden erbij en buienradar en we constateerde dat er vanaf 12.30 uur mogelijkheden tot lossen kwamen dus ik begon maar wat duiven in de mand te zetten. Nu heb ik twee concoursmanden te leen van Pigeon World (relaties zijn altijd makkelijk ,toch) en dat houd dus in dat ik de duiven eerst in een mandje doe en in de straat bij de auto overpak. En ja hoor een klep van een mandje valt open en daar gingen er tien de lucht in. Maar omdat het pas bij tienen was had ik tijd en ging rustig door terwijl het inmiddels pittig regende. Na een uurtje vielen die tien en konden dus de concoursmand in, wel nadat ik de kleine manden had dicht getapet want als een kalf verdronken is dempt men meestal de put. Ienepien vertrok rond 11,45 uur met de duiven naar Zevenbergschehoek. Ze let tijdens het rijden altijd op of er onderweg blauwe vlekken in de bewolking komen of zitten en hoe dik deze bewolking is en ook nadat ze op de losplaats is kijk ze eerst of de mogelijkheden tot lossen aanvaardbaar zijn. Om 12, 50 uur gaat mijn telefoon ,, Kees de duiven draaien hier als gekken en ze weten het niet , ik loste om 12.46 uur maar ze weigeren om weg te trekken blijven maar draaien,, (ik) raar , blauwe plekken (zij ) ja maar ze draaien nog o daar gaan ze , Nee, ze komen weer terug,/ om het verhaal wat kort te houden uiteindelijk om 12.54 uur na 8 minuten gingen de duiven een richting in en uit het zicht. ( ik) We zien het wel geen paniek en rij voorzichtig.
Thuis ging ik buiten zitten met een blik naar de lucht en zijdelings op de TV waar Kiki Bertens haar winst in Rosmalen aan het verspelen was door een nare blessure na een val , ik dacht pfft dat kan in elke sport zo op je bek gaan, dus keek wat intenser naar het luchtruim. Toen opeens vanuit het Noorden in een breed front( over de menkenhal) het klad duiven om 13.19 uur met een verschrikkelijk hoge snelheid aan kwam racen en vol over het hok en dak ging , ik dacht wat zijn dat nu voor duiven, ze draaide achter in het wijk en kwamen terug boven het hok op 13.21 uur gingen de piepen als tromgeroffel af en ik stond er verstomd naar te kijken en nog begrijp ik niet hoe dit kon, 8 minuten op de losplaats ronddolen een verkeerde kant op wegtrekken en vanuit het noorden op hoge snelheid aankomen, in na het wegtrekken 25 minuten.
Een duif wilde de mand niet uit zei Ienepien en ze liet haar maar in de mand , toen ik haar er later uit haalde zat ze in de mand op een ei en zoiets kan ook gebeuren. Er is ook nog een doffertje onderweg en ook zoiets kan maar al met al ben ik over dit weekeinde best tevreden wat ons eigen duiven gebeuren aangaat, alleen …… Vierzon dreunt nog na.
Tot de volgende wel en wee.
Kees Commijs RPW