- dinsdag 22 mei 2018
Zondag 20 mei - Bak en braad -
Mooie aankomsten, dat wel, mocht nog wat meer uit de goede hoek komen, zit er nog niet in. Mijn sprintende weduwe weer voorop, kwam nu in sluipgang over de hal van de buren, uit het Noord oosten dus, dat is niet helemaal goed bij deze wind natuurlijk. Verder kwamen ze prima. Start omgerekend lokaal meer dan 10 minuten te kort voor bovenaan de lijst, in het concoursgebied komen er dan nog een 10 tal minuten bij, dan sta je ook bij de beteren van de afdeling, maar niet aan denken. Als de snelheid daalt, het weer nog mooier wordt, des te groter het gat tussen sprinters en onze long distance ducks. Valt weinig aan te doen, het kompas en fysiek staan gewoon anders ingesteld. Open deur intrappen natuurlijk, ook al hebben ze dezelfde onderdelen aan hun lijf. Leermomentje vandaag, van de vechters van vorige week is de tweejaarse gewoon thuis, de jaarling met meer schade nog onderweg, had niet gemoeten dus. Voor de rest, ja ze komen goed, praat mij niet van percentages, dat is voor de rappe mannen. Beginnen met de voorbereidingsweek op naar Limoges. Zal de tweejaarse duivinnen aan de start brengen volgende week, of die er wat van kunnen bakken, geen idee, jij?
Zaterdag 19 mei - Gewoon een goede beslissing -
Je kon het al vrij vlot zien aankomen, dat lossen vandaag een lastig geval zou worden. Amper beweging in de lucht, bewolking op zich geen probleem, dikke lucht maakt het niet gemakkelijk en we willen wel graag een goed verloop en mooie aankomsten. Kun je stoer lopen roepen en menen te denken dat we er zachte eitjes van aan het maken zijn, het is niets meer dan giswerk zonder enige onderbouwing. De eersten die schreeuwen.... mooi laten schreeuwen. Als het slecht verloopt zijn zij het die janken en zeuren dat het anders had gemoeten. Je zal de eerste zijn die exact kan voorspellen hoe het verloop gaat zijn bij dit type weer. Overschat je eigen talenten niet teveel, een ontstoken kin doet pijn. Vanmiddag het verloop van onze buren uit de andere Noordelijke provincies gevolgd, die naar zeggen van een orakel wel ballen hadden om te lossen. Nou ik kan je melden, die zijn er niet vrolijker van geworden, hadden vast achteraf liever voor uitstel naar zondag willen kiezen. Twee uur na de eersten nog geen kwart terug op de hokken van 400km, vul zelf de rest maar in als dat op je eigen hok gebeurt. Ga vanavond op CC maar eens kijken hoe lang het daar open staat, en dan nog verklaren dat het prima was. Blindelings lossen stelt niets voor hoor, tot je aan het roer staat om de verantwoordelijkheid te dragen voor 1000 man, is toch net even anders dan een tuin schoffelen. Stel je voor dat ze met zijn allen voor je staan, zou je dan nog zo stoer zijn als veilig van achter je toetsenbord? Dus maar uitstellen, morgen lijkt het prachtig weer te worden met oostenwind en veel zon, prima toch, wat kun je daar op tegen hebben dan? Twee nachten mand, scheelt mij een halve zak voeren. Rustige dag dat wel, en voor de jaarlingen een dag minder om voor te bereiden op een dagfondvlucht. Maar of het slechter of beter is, kan toch niemand vertellen, allemaal gis en gokwerk. Mooi de tijd om de jonge duiven te ontluizen. De nekdruppels zijn verleden tijd, hebben hun nut verloren. Als ik na een paar nachten mand toch nog moet controleren of ze wel of niet met luis terugkomen, dan kan het gemak van een drup per jaar ook de prullenbak in. Ei dat ik ben, wordt niet vrolijk van het effect van nekdruppels op mijn handen, vast niet gezond. Als je dan ook nog eens twee verschillende soorten druppen moet gaan gebruiken voor veerluis en schachtluis, dan houdt het voor mij helemaal op en stap ik terug naar de oude methode van vleugels sproeien. Vleugels omhoog, op de stuit met een biologisch afbreekbaar product,. Idee opgedaan van een instructiefilmpje, ik zeg doen. Resultaat maar eens in de gaten houden. Na thuiskomst van een meerdaagse worden toch alle vlieghelmpjes gecontroleerd en schoon gemaakt, dan kan dit spul ook vast gelijk voor een oplossing zorgen lijkt mij. Morgen op tijd uit de veren....
Woensdag 16 mei - De windgoden verzoeken -
Afgelopen weekend vond ik het nog een grappige gedachte om een paar handen spijkers op de weg te gooien voor al die stinkende Oldtimers, die hier als attractie een keer per jaar door het dorp trekken. Moet je ding zijn natuurlijk. Voor de rest van de bewoners is het gewoon hinderlijk. Traag voor je rijden en zwaaien alsof ze de hobby Paus & Koningin zijn, snobs. In ieder geval, de geveinsde zogenaamd grappige gedachtegang ging zich wreken, net voorbij het pompebledenstadion. Op het dashboard de melding dat de spanning van de rechter achterband aan het afnemen was. Toch doorgereden en op de plaats bestemming maar eens naar de band gekeken. Zag er niks aan, paar keer net doen of ik er verstand van heb en geschopt, nog steeds niks. Terug op de thuisbasis, naar de hokken en teruglopend, de band plat. De reparateur vond al vlot een stuk staal met scherpe randen in de band. voor mij een volledige cursus over wat en niet te gebruiken bij de lekke band, hoe en prop er ingaat. Weer veel geleerd, vooral techniek wordt niet mijn ding, nu niet nooit niet. Al half panisch als er een lichtje begint te branden. Blij dat het weer opgelost was, mijn stand up repertoire nog maar eens herzien. Vanmiddag had Boreas het op mij voorzien. Als het zaterdag zo tekeer gaat dan krijgt voor onze vlieghelden het woord snelheid een andere betekenis, wordt pittig voor een training van rond de 324km. Van Harich centrum tot rotonde Waterloo vol tegen de wind, als ik nog langzamer zou rennen, was ik Elvis nog tegenkomen op mijn tijdreis. Vanaf daar vol voor de wind, zag de camera ploegen al voor mij een nieuw wereldrecord 40+ filmen. Ja je moet toch wat met die derde midlife crisis.. Ow ja iets met gevederde vrienden. Liep vanochtend nog een jaarling doffer voor de hokken, laatste van afgelopen zaterdag. Ik maar denken dat ze zondagochtend allemaal terug waren. Tellen, toch nog maar eens leren, gaan ze vast niet harder van vliegen. Mooi aan het 2-2-3 systeem is dat je zelf kunt sturen hoe hard en hoe lang je vliegploeg in de lucht blijft. Op de Start mengeling op zondag en maandag hebben ze er maar een half uur echt zin om het gaspedaal in te drukken. Na de eerste maaltijd Fond in mijn geval, op dinsdagochtend gaat de trainingsintensiteit gelijk omhoog, lachend naar een uur. Vanmiddag na drie keer Fond te hebben gegeten staan ze fluitend 1,5 uur in de wolken, trekken ze weg, zoals ik het graag zie. Wat moeten ze eerder in de week met al die emballage dan denk je? Zeker nu ze nog in de trainingsweken zitten zijn die blauw vlees makers nergens voor nodig toch? Zelf maar uitvinden dan, succes.
Maandag 14 mei - ..koppijn morgen.. -
De Belgian asociality, vast nog nooit van gehoord...tjah, wie wel, miep miep? Was het maar van gerstenat, al tijd geen last van, komt vast van intensieve training. Het laatste aanleveren voor de Algarve Golden race achter de rug, en dat is een behoorlijk uit de klauwen gegroeide hobby, vreet energie en merkte het vandaag. Lukt niet meer bij de hokken, krijg ik ruzie met de familie door duivenmelkerts die de wagen zo midden in de tuin en perken parkeren. Daarbij mijn kantine ook te klein geworden voor deze aantallen. Mooi het enthousiasme en rap groeiend aantal deelnemers. Moet ik nog wat zeggen over beleving? Ja er zijn veel, heel veel races en welke moet je kiezen? Kan best een groot reclame verhaal voor je tikken, andere kant, je bepaald zelf wat je beurs toelaat. Zal nog eens een artikel schrijven over de een hok races, met mijn ervaring en ideeën. Zal wel niet iedereen even leuk vinden, gebeurt mij wel eens vaker. Maakt toch weinig uit wat je tikt, helft snapt het en is het er mee eens. Degenen die vingers beginnen tellen en steeds op 11 uitkomen omdat ze een wijzende wijsvinger overhouden, voor hun is er vaak een gapend gat tussen lezen en begrijpen. Na drie regels zitten die in een angstig sprookjesverhaal. Zit je nu naar je vingers te kijken...?
De training gistermiddag wel verstoord door het zakelijke ritme, jammer en gaat soms zo. Heeft niet mijn voorkeur zeg maar, toch wat flexibel blijven, zolang het gaat. Toch nog eens oefenen op nee, nee, nee zeggen, zonder dat je voor inflexibel doorgaat. En toch, hierdoor wel op weg moeten gaan terwijl er nog wat weduwnaars buiten waren. Had gedacht dat het alleen jaarlingen waren, haastige spoed en zo. Bij terugkomst bleek een tweejaarse bij de jaarsen naar binnen gevlogen, bloedbad. Zit wel wat in de soort om tot op het bot door te gaan, letterlijk. Mezelf vervloekt, en weer verder. Wonden verzorgen heeft zijn tijd, schoonmaken en ontsmetting nodig. Wonden spoelen, bloed er af wassen, jodium moet de rest doen. Als de beide kemphanen enigszins weer wit om de neus zijn vrijdag gaan ze weer mee, anders maar een weekje thuiszitten op de reservebank. Beter nu dan over een paar weken, dat cliché kan niet zo lang meer gebruikt worden, volgende week de eerste voorbereidingsweek voor een meerdaagse. No way back... zouden ze goed genoeg zijn? Of toch vorig jaar teveel ongeziene schade opgelopen, je zelfvertrouwen groot of toch twijfels? Hij of zij die het weet mag het zeggen, heb ze vaak aan de tafel gehad die het wisten, vooraf. Achteraf wisten ze het toch niet helemaal, vaak, bij mij net zo, mooi toch?
Zaterdag 12 mei - ..altijd blijven lachen.. -
Het gespartel van sommigen, en dat ze zelf de grote gemene deler maar niet ontdekken, blij dat ik geen voorspeller ben, zou gewoon te gemakkelijk worden. Er zijn een paar tikkers, noem het schrijvers, die zichzelf op de borst slaan als het goed gaat, en als het warm wordt en oostenwind, nog niet in het publiek mogen zitten van heel Holland bakt er niks van. Ze hebben inmiddels geen uitvlucht meer, weten niet waar ze het moeten zoeken, maar goed dat ik niet van zoet houdt anders had ik mooi wat lolly's afgepakt. Zouden ze echt zo kortzichtig zijn, of durven ze het niet te geloven. Mooi laten spartelen, groot publiek om ze wat schouderklopjes te geven, ach pech en verkeerde wind, altijd omstandigheden, let maar op. Op eigen hokken dan maar? Verwacht hier geen bovennatuurlijke wonderen, zeker niet bij duivenweer. De Pointoise angst zit er link en vooral rechts nog goed in, of het terecht is, denk het niet. Omstandigheden waren toch heel anders. Nu rustige amper wind om ze over of naast het grote meer te laten kletsen. Als je voor jezelf de meldingen al binnenkomen van verdere afstanden, dan weet je vlot dat de ligstoel richting Noordwesten prima gepositioneerd staat. Klopt ook precies, heeft weinig met talent te maken overigens. Kwamen verder prima, weinig te klagen, begin van de avond miste er nog een oude en een jaarling doffer, zitten vast aan thee met koekjes en een bolhoed op. Wel lachen om de commentaren van deelnemers uit andere concoursgroepen dat er nu zo veel duiven in ons gebied in concours staan, vracht meerdaagsen natuurlijk. Eerst moesten ze in concours, puntenvissers voorop in de strijd, nu het in eigen omgeving niet mee zit en bij een ander het gras veel groener is, is het matchfixing. Ach jah, grote wereld kleine achtertuin. De hele boel na afslaan weer gescheiden en op naar de laatste keer totale ploeg ineens de mand in, Chimay volgens mij. Daar maken die Walen pas echt lekker bier, een van mijn favorieten. De blauwe versie stuk of zeven van achterover klokken en je korte termijn geheugen is gegarandeerd naar de Filipijnen, Filistijnen spellen gaat niet meer lukken.... Proost Hanjo.... Belgium zero points...
Vrijdag 11 mei - Er komt een tijd dat.. -
Je de bijna afgetrapte schoenen van je zoon gaat dragen, die hebben nu al grotere voeten dan hun vader, en ik ben nog een jonge man, denk ik tenminste. Ja ik ben zo'n krent, laat mij in en om de hokken maar op doorgeschoven renschoenen, of in dit geval showschoenen lopen, prima toch. Tot het punt dat er water door de onderkant naar binnen komt of de geur boven tafel komt. De jaarling met geknapte voorarm hersteld niet meer helaas, al getransfereerd naar een andere afdeling. De ander twee 'genaaiden' vliegen wel al weer goed mee, afhankelijk van het weer. Woensdag was het vrij warm, tempo werd naar beneden geschroefd en konden de hechtingen gewoon een uur meedraaien. Gistermiddag een stuk koeler, tempo flink omhoog, waren ze beide na een half uur het helemaal zat, rap naar binnen. De meest verraderlijke wind krijgen ze morgen mee te maken, komt vast een groot deel boven open zee terecht, zal wel niet naar het oosten worden uitgeweken. Ik weet ook niet of het daarvan beter of slechter wordt, vast niet verkeerd dat ze vorige week al die kant op gedreven zijn, al staan ze nu een stuk westelijker en zullen ze eerder links van zich de grote versie van het IJsselmeer in beeld krijgen. Ze moeten het er maar mee doen. Zat vanochtend koffie te drinken bij een duivensportwinkel net over de grens met de oosterburen. Daar waren de meningen duidelijk verdeeld tussen wel of niet verplaatsen met zuidoostenwind, maar goed die zitten ook 150km oostelijker van de grote plassen. Nogmaals, ik weet ook niet wat beter is, voor onervaren spul denk ik dat je niet oostelijk genoeg kan lossen de eerste vluchten met deze wind, daarna moeten ze het volgens mij maar oppakken, al was Pointoise vorig jaar een om niet snel te vergeten. Voor en tegenstanders worden het vast niet eens. Ging trouwens al vrij vlot over wie in het voordeel zou zijn, het is maar waar je eerste gedachte naar uitgaat natuurlijk. Hier blijven ze er niet om thuis trouwens, vingers kruisen om juist deze wind eens op de verdere drachten te krijgen, Piet maar onder druk zetten dan? Of toch maar hopen dat de gevolgen van die luchtlaag verschuiving boven de Noordpool eerder dit jaar nog een paar maanden merkbaar zijn, of is het toeval denk je? Zo de boel de mand in, en morgen maar weer eens zien of het 2-2-3 systeem zijn werk nog goed doet en zorgt dat de ploeg vlot weer compleet is. Reken weer niet op kopwerk, dat kan een keer, maar een keer is het gebeurd, of er moet er een per ongeluk opletten en niet pas bij de niet meer bestaande rotonde van Joure links-omkeer maken. Al geef ik twee vrachtwagens vol veren mee, het blijven Friese langlauf doorloperts.