Schone schijn kom ik straks op terug. De ZLU doet net of ze voor hun klanten denken, niets is minder waar, ze denken voor hun grootste groep klanten, de minderheid doet er blijkbaar minder toe, zo gaat dat zakelijk gezien. Dus dat ik op het punt sta om toch maar gewoon mijn eigen vluchten uit te zoeken, mix van ochtend en middaglossing, lijkt voor mij de meest beste oplossing. Voor kampioenschappen vliegen doe ik toch niet, nooit een uitgangspunt geweest. ik zoek vluchten waar ik zin in heb om deel te nemen. Alle 7 NPO vluchten plus alle 7 ZLU vluchten zou ik graag doen, maar realistisch lijkt mij dat niet, heb er wel het aantal duiven voor, maar mijn hoofd staat er niet naar wegens te complex. Denk een aantal vluchten uit te zoeken en daar mijn best op te doen. Principes staan mij niet in de weg, doe wat ik wil, hoe ik wil en wanneer ik wil. Dan maar een mix worden van middag en ochtendlossing, ook mooi, als ik er maar plezier aan beleef, de rest is mir würst.

Vandaag met de duivinnen, viel mij wat tegen. Wel drie of vier redenen op er niets van te verwachtten trouwens, zit er ook niet zo mee, maar dat terzijde. Donderdagmiddag te lang trainen, gisteren zo uit hok gepakt zonder motivatie, afgelopen week voor het eerste volledig rollebanken op de vloer bij duivinnen, zonder doffers aan de start, spelt weinig verwachtingsvol naar een vitessevlucht. Owja, en ik heb natuurlijk geen snelheidsduiven, detail uiteraard. Geen probleem hoor, ze kwamen prima, de oude duivinnen, de jaarlingen was ouderwets bagger, euh kwamen wat later. Ze kwamen wel beter dan vorige week, maar dat hebben de rappe mannen natuurlijk ook, veel beter. Vindt het allemaal prima.

Zat net in discussie met bestuurslid ZLU over hun nieuwe voorstel, nou ik kan je melden die staan zeker niet open voor discussie, wat een teleurstelling. Was ik helemaal klaar voor de overstap naar hun programma, nu sta ik toch wel heel erg te twijfelen, volledig overstappen naar die carnavalsclub nog maar even niet, eerst maar weer hoofdzaak middaglossen. Mijzelf vooraf uit laten schakelen om een politiek spelletje, daar pas ik voor. Zal nog eens herhalen over Malta. Op Malta wordt het nog altijd eerst in de klok gehanteerd, dus of je 10km meer afstand hebt doet er niet toe. Feit wil immers, de meeste leden zitten in het noorden op de kortste afstand en die bepalen democratisch dat het zo blijft, de rest de minderheid kan alleen lijdzaam toezien.

De laatste paar jaar worden regelmatig overwinningen op ZLU vluchten gehaald op de langere afstanden, ook geholpen door het ouderwetse neutralisatiesysteem, zal ik niet ontkennen, heb daar ook geen belang bij. Maar nu Doc Nijverdal de lakens uitdeelt, is het bloed blijkbaar zo gaan koken dat versneld nieuwe systemen worden aangedragen die maar vooral moeten zorgen dat de langste afstanden zeker niet bevoordeeld gaan worden. Komt er op neer, het zuiden moet bevoordeeld worden, en in welk systeem je dat ook giet, het noorden gaat benadeeld worden. Dus de extra af te leggen afstand is een voordeel, als er in de nacht geklokt wordt, dat klopt, in het oude systeem, en dat komt voor, en hoe vaak?

Eerst kwam er een voorstel NPO vanuit de groep die NF14 hebben bedacht, een systeem dat daadwerkelijk werkt onder de voorwaarde dat er in en na de nacht geklokt wordt. Bij de situatie voor, tijdens en na de nacht klokken gaat het systeem niet werken, omdat de duiven die na de nacht geklokt worden, gestaafd worden aan de duiven die wel in de nacht geklokt worden, dat gaat niet werken. Dat aan NPO bestuur en ZLU voorgelegd, en ZLU beloofde mij met een beter systeem te komen, vonden het NPO voorstel ook niets, zouden een systeem hebben dat goed voor zuid en noord zou zijn. Nou vergeet het maar. In plaats van het NF voorstel met 2x 33% benadelen van het noorden, gaan ze een 25% regel hanteren als vertragingsfactor voor vliegdag 2, ja daar kun je nog niets mee. Komt er nog steeds op neer, we gaan het noorden benadelen voor unieke prestaties. Kortom het wordt een jurysport, en daar pas ik voor. Statistisch klopt hun verhaal hoor, geloof ik direct, alleen werkt het alleen op dezelfde afstand en daar is het niet voor uitgevonden.

De crux van de beide systemen is niet zo lastig uit te leggen trouwens, een simpele tabel doet het werk. De feiten zijn afstand en beschikbare vliegtijd op de lossingsdag, want zodra vliegdag 1 voorbij is, gaan de nadelen van de systemen in werking. Moet ik uitleggen dat je op 850 kilometer minder kans hebt om in aanraking met 'het systeem' te komen hebt, dan op 1100km, of begrijp je dat wel?

Dat de grootste groep deelnemers op 850/900 km staan te juichen om dit nadeel tot uiting te laten komen voor de langere afstand, lijkt mij ook wel logisch toch? Alsof de thuisploeg een goal van 4x2 meter heeft en de tegenstander 7x3 meter moet verdedigen. Begrijp ook prima dat ze dit snel willen doordrukken, de bestuurders staan onder druk, hun vrienden uit directe omgeving krijg geen poot meer aan de grond en nachtvliegen is toch voor veel onbegrijpelijk, gelukzaak en vals spel zoals de Belgen dat noemen. De Belgen, Fransen en Zuid Duitsers gaan het hardst lachen trouwens met dit systeem. Als er op dag 1 in Nederland geen duiven doorkomen, ga je de eerste Nederlander op het vierde blad terugvinden van de internationale uitslag, ga dat maar eens uitleggen aan je klanten?

De kans is groot, en ik hoop openlijk dat het gaat gebeuren, dat een internationale winnaar uit Nederland, in de nationale uitslag op een veel lagere plaats gekwalificeerd gaat worden. Gaat gebeuren zodra er een zware vlucht komt met een nacht ertussen. Probeer dan maar met een strak gezicht volhouden dat je een serieuze organisatie bent met oog voor de betalende klant. Lachertje, niets meer niets minder. Aan de kwaliteit van de antwoorden die ik gekregen heb, weinig volwassenheid kunnen ervaren, kan ook niet anders als je de oplossing niet hebt en wel wilt voordoen dat je die wel hebt. Een kleine verbetering is een tijdelijke oplossing en als de meerderheid van je klantenkring het toejuicht ben je al snel tevreden, dat je een grote groep benadeeld die het nog niet zien, ach op termijn zullen ze het wel accepteren of lopen weg, blinden volgen blindelings.

Het uitgangspunt is gewoon verkeerd. Het uitgangspunt is immers, er zijn nachtvliegers op de langste afstanden en die hebben in de huidige methode een voordeel. Dat kan en zal ik niet ontkennen. Dat het een bijzondere prestatie is, daar waar op 100km korter bij niet in de nacht wordt geklokt, wordt er niet bij vermeld, het is immers een nadeel voor de kortere afstand, nogmaals waar geen duiven arriveerden. Maar over dat soort details stappen ze gewoon, het is de fout van het snelheidssysteem, waar hebben we deze oppervlakkige denkwijze toch alweer eerder gezien? Er wordt daadwerkelijk gedaan of het een rekenkundige prestatie is, in plaats van een individuele prestatie, en juist dat is de essentie van duivensport. Maar mensen raken verblind door schijnbare nadelen, niet aantoonbaar, maar zogenaamd wel berekenbaar, twee dimensionaal en daarmee totaal voorbijgaand aan de feiten.

Nee ik heb de rekenkundige oplossing ook (nog) niet, al vaker aangegeven, denk wel dat die gaat komen, maar die prutoplossingen die nu voorgedragen worden, niet ondersteund door schaduwuitslagen alleen maar 'realistische voorstellingen van de situatie' maar dat is natuurlijk puur subjectief.

Duivensport, laat me niet lachen, zij die het hards bleren hebben de waarheid in pacht, wat een lachertje. ZLU, steek je handen in eigen boezem, kom met meer informatie en doe niet net of je de waarheid verkondigd, toon het. Zorg voor een open discussie in plaats van een 'einde discussie' als het antwoord en vragen niet zinnen. Jullie willen wel graag verdienen aan je klanten, luister dan eens naar ze, ook die niet alleen als vrachtduif en laatste bladvulling. Zou jullie sieren, dit is het zoveelste gedrocht om een groep klagers naar de zin te maken, zij die niet meer kunnen winnen, voorbij gestreefd zijn en tegen wil en dank willen winnen. Ochtendlossing is zo eerlijk, ze schreeuwden het in het Zuiden van de daken, tot je verliest, zo triest..

Gelukkig heb ik een keus

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...
peter hok
14 september 24
Het laatste vluchtweekend staat voor de deur....

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40