Roger Casier
- donderdag 04 maart 2021
Ik herinner mij nog goed toen de TV bij ons zijn intrede deed .
Ik moet rond de 14 jaar oud geweest zijn en dat lijkt eeuwen geleden .
Voordien mochten we op woensdagnamiddag , samen met andere kinderen uit de buurt , gaan kijken bij Angèle Hoste , naar Nonkel Bob en Tante Ria , een jeugdprogramma .
" Kom toch eens kijken " door de BRT gestart in 1955 !!
Angèle woonde op de hoek van ons straatje , in een statig huis en zij behoorde ongetwijfeld tot de elite , tot de burgerij van Dudzele .
Later bracht zij het zelfs tot eerste schepen onder burgemeester Buytaert.
De jaren 60 . Het laatste schepencollege van Dudzele voor de fusie met Brugge .
Burgemeester Buytaert geflankeerd door Angèle Hoste , eerste schepen ,( met sjerp ) en zijn echtgenote . Rechts schepen Raes
Ik herinner mij haar als een bazig mens dat zich met alles en nog wat bemoeide ....
Zij was lid van de boerinnenbond , van de KAV , van de oudstrijders en wat weet ik nog allemaal meer ....
De benamingen van deze bonden werden altijd voorafgegaan door Katholieke Bond van ....KAV....Katholieke arbeidersvrouwen ..
Tijdens deze TV sessies werd ik meermaals de deur gewezen omdat ik niet kon zwijgen , fratsen uithaalde en de andere kinderen stoorde .
Moeder moest toen telkens gaan pleiten bij Angèle , om mij weer toe te laten , met de belofte dat ik braaf zou zijn , maar ja ...ik heb al altijd een probleem gehad met dreigende vingertjes !!
Uiteindelijk kocht moeder van haar spaarcenten zelf een TV . Een SBR , dat was toen volgens de kenners een betaalbaar en goed merk .
( Société Belge Radio -électrique -opgericht in 1922 .
Eerst alleen radiotoestellen , later ook TV )
Zo'n ding woog loodzwaar en je moest zeker met zijn twee zijn om het te verplaatsen .
Het werd meestal geleverd met een roltafeltje , niet inbegrepen in de prijs .
Normaal moest er op ons dak een reusachtige antenne geplaatst worden maar vader zag dat niet zitten wegens de slechte staat van het dak ....
En dus werd de antenne op zolder geplaatst met het nadeel als je op de Franse zender Rijsel naar de catch wilde kijken , je naar boven moest om aan de antenne te gaan draaien .
Bij sommige weersomstandigheden zat er " sneeuw " in het beeld . Men kan zich dat nu nog moeilijk voorstellen . Ik denk er nog dikwijls met afgrijzen aan terug want... wie denk je was het slachtoffer van dienst dat naar boven gestuurd werd om aan die antenne te foefelen ? Godverdomme !! De eerste keren moest ik een paar keer , op en af , tot het resultaat goed was , maar gaandeweg werd ik een crack in het " antenne draaien " omdat ik de gepaste stand in mijn geheugen had opgeslagen .
Ik herinner mij dat door die TV op een week tijd gans ons leven veranderde . Onvoorstelbaar !!
Bij zomerdag was iedereen lekker buiten bezig , in den hof , op t duivenkot , of gewoon gezellig een praatje makend met de buren , op een stoel aan de voordeur ..
Maar opeens kwam er over elk lid van het gezin een soort koortsachtige jachtigheid om alles op een rijtje te hebben tegen 19 uur en 5 minuten er voor zat elkeen , op zijn vaste plaats , ongeduldig naar het testbeeld te kijken ....
Toen ik 14 jaar was is ook mijn peter , Firmin Casier , vaders oudste broer , overleden .
En tante Lène ( afkorting van Ghyslaine ) zat daar maar alleen , enkele honderden meters verder en zij werd al eens uitgenodigd om te komen kijken .
Wat algauw een vaste dagelijkse gewoonte werd .
Wij hadden één zetel en die was voor vader , het privilegie van de kostwinner bouwvakker , uitrustend , aan het bekomen van zijn zware dagtaak ....
Tante Laine was een heel zwaarlijvig mens en op een stoel zitten was nogal lastig en het was maar normaal dat zij de zetel, de rustplaats van vader , toegewezen kreeg .
Onduidelijke foto uit een ver verleden ....Tante Lène aan de Leuvense stoof .
En vader, die nooit echt een televisie-freak geweest is , haakte al gauw af , liep nog wat verloren rond in den hof en kroop ten lange laatste in zijn bed .
En tante Lène ...die viel steevast na een kwartier in slaap en wij moesten haar wakker maken, toen de uitzending stopte , om te zeggen dat het bedtijd was ....
Wij , dat waren mijn moeder en ik , omdat ik als oudste wat langer mocht opblijven .
En gaandeweg , beste mensen , toen de opmars van de TV niet meer te stuiten was , viel na 19 uur het sociale leven stil . Het dorp leek uitgestorven .
Ik heb het allemaal meegemaakt . Ik heb de wereld zien veranderen . De digitalisering is nog altijd in opmars . Ik heb soms het gevoel dat we nog maar aan het begin staan .
De indruk wordt gewekt dat het allemaal uitgevonden is voor ons gemak , om ons van dienst te zijn en uw leven te vergemakkelijken , aangenamer te maken .
Spijtig genoeg werd in de hand gewerkt dat wij er de slaven van geworden zijn .
Marionetten van een vernuftig systeem waar dik aan verdiend wordt !!!
Eenmaal het monopolie bereikt is drijven ze stelselmatig de prijs op .
En ons apenland is daar een koploper in . Wij zijn de duurste van Europa inzake energie , internet , telefoon enzovoort ...
En ik ga dan nog zwijgen over de grap van de zonnepanelen !
Maar goed , waarom ik dit verhaal vertel ?
Wel ....ik moest daaraan denken toen ik vernam dat de firma Bricon uitpakt met het nieuwste snufje inzake constateren en aanmelden van duiven .
BRICON PAS LIVE .
Ik heb de uitleg doorgenomen en het is werkelijk de toekomst !
Het gaat over een soort gsm die aan uw antennes gekoppeld wordt en die alles , maar dan ook alles ! voor je doet .
Het is een allesomvattend systeem waarbij alle gegevens in een cloud opgeslagen worden .
Een supergrote beveiligde opslagplaats op internet . De liefhebber in het bezit van een BPL moet niets meer doen .
Uw duif wordt aangemeld en door gestuurd naar de uitslag maker en je wordt verwittigd op uw smartphone , waar je ook bent .
Op uw smartphone kan je ook via een app alle gegevens opvragen die maar denkbaar zijn .
Bricon maakt zich sterk dat je in 2022 niet meer naar het lokaal zal moeten met je bakje .
Je moet zelfs niet eens thuis zijn als je duif aankomt !
En de prijs zal je vragen ?
Je kan het spul niet kopen , maar wel huren .
Voor 2022 gaat dat 30 euro per maand zijn .
Dat lijkt mij nogal duur . Maar ja ...er is waarschijnlijk veel werk aan vooraf gegaan om zoiets te verwezenlijken .
Dat heeft zijn prijs .
Ik heb bij mezelf de bedenking gemaakt dat een deel van de kosten kunnen gerecupereerd worden als je op de vluchtdag niet meer je huis uit moet .
Wat ons betreft is dat toch rap 80 km per weekend x 20 = +/- 1600 km .
Als je deze kilometers berekend moet je uiteraard het totaalplaatje in rekening brengen , aankoop wagen en onderhoud inbegrepen .
En dat loopt dan al gauw op tot 0,30 euro per km en op jaarbasis is dat 480 euro .
Dat is ongetwijfeld , naast het gemak , goed voor het milieu en de geldbeugel . Toch ?
Het is een sterk verkoopargument en het verbaast mij dan ook dat Bricon dat niet gebruikt heeft .
Ik hoop dan ook op een mooie tegemoetkoming als beloning voor de reclame want ja , ik heb mij zo'n BPL besteld !!
Met dank bij voorbaat ( Het zou eens moeten waar zijn )
Ik stel mij nog altijd vragen voortvloeiend uit het verleden .
Bijvoorbeeld... eenmaal wij volledig afhankelijk zijn van het systeem staan wij machteloos tegen prijsverhogingen .
Gaat niet gebeuren ? Ach kom nou !! Kijk rondom u en kijk wat de euro teweeg gebracht heeft .
Durf jij nog een kind een briefje van 5 euro toe stoppen , zo maar ...op gevaar van uitgelachen te worden ?
In een ver verleden was dat 200 Belgische Frank hé ! Je kon daar toen nog iets mee doen , nu is dat kleingeld .
( In 1960 kreeg ik , van mijn peter , na het voorlezen van mijn nieuwjaarsbrief een zilverstuk van 50 Belgische Frank
die mij onmiddellijk afgenomen werd om op mijn spaarboek van de ASLK te zetten )
Spijtig genoeg volgt mijn pensioen die trend niet en de beloofde 1500 laat ook op zich wachten ...
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven ....
Maar goed ...de ultieme hamvraag is hoeveel liefhebbers daarop gaan aansluiten .
Ik ben bang dat we nog maar eens met verschillende systemen zullen blijven werken .
Moest de KBDB nu eens de aftrek op prijsgelden verminderen tot 5 % in plaats van 7 .
Dat zou al een serieuze tegemoetkoming zijn . Immers de maatschappijen zullen minder werk hebben , minder papier nodig , minder personeel , en de uitslag wordt voor hen gemaakt !
Ik denk dat dit goede argumenten zijn maar ik maak mij geen illusies .
Toen destijds de SPEEDY zijn intrede deed werd het voorgesteld alsof het kostenbesparend zou werken .
Maar toch slaagde men er in om je allerlei kosten te blijven aanrekenen en als je naar de fond wilde had je nog steeds een constateur nodig !!
De man in de straat , de doorsnee liefhebber betaalt altijd het gelag .
Ik hoop dat er nu een kentering komt en dat de BPL een zegen zal zijn voor de sport .
In die positieve gedachte groet ik u allen hartelijk en wens ik jullie een prachtig duivenseizoen toe .
Good Luck !!
Roger Casier