Petrus Stas
- vrijdag 18 februari 2022
Eind 2021 werd er in België, een nieuwe VERENIGING in het leven geroepen.
De KBDB is al bekend, maar uit onvrede met de gang van zaken bij de KBDB werd er een nieuwe VERENIGING opgericht op 27/10/21 de PSVD. Volmondig PROMO EN SUPPORT VLAAMSE DUIVENLIEFHEBBER EN DUIVENSPORT VZW. Deze vereniging is VLAAMS.
We hebben dan ook contact opgenomen met de oprichters van deze vereniging (NIET BOND) om een woordje uitleg. Op bepaalde media werden niet de juiste informatie weergegeven.
Zoals daar zijn, dat de PSVD tegen de KBDB is, dit is onwaar de PSVD WIL juist samenwerken met de KBDB om toe te komen aan een beterkoop en een eerlijker duivensport, dit is in eerste instantie de bedoeling. Daarvoor moet men wel met twee zijn. Een tweede punt wat verkeerd de wereld werd ingestuurd is de prijs van de ring.
Ring: de PSVD wil in eerst instantie geen eigen ringen uitgeven, wel de prijs van de ring op een betaalbaar en een redelijke hoogte brengen. De prijs waarover gesproken 10cent is ook geen realistische prijs zoals geschreven, wel wil de PSVD dat deze zeker niet meer dan aan de helft van de prijs van nu komt. De aankoop van de ringen kan aan 5 cent eigendomsbewijs inbegrepen en dit bij dezelfde fabrikant als vanwaar de KBDB zijn ringen komen, zelfs het transport zit in deze prijs. De 10cent waarvan sprake zou voor de PSVD kunnen maar is het echte minimum, maar dit is enkel bekeken op de aankoop ringen zonder rekening te houden met werkingskosten KBDB. Deze aankoop gebeurt dan wel zonder gebruik te maken van tussenpersonen zoals nu. Waar bij de KBDB er een tussenpersoon is die de ringen aankoopt en factureert en dewelke ook adviesgever is aan de KBDB, de transportkosten zijn daar niet in voorzien. D e vraag is door wie wordt het transport dan gedaan en betaald? De tussenpersoon in China ook niet vergeten. Driemaal is scheepsrecht. Rechtstreeks aankopen kan ook en is voordeliger. Dit is wat de PSVD zegt en niet wat nu geschreven wordt. Voor hiertoe te komen zou de KBDB gigantische moeten snoeien en besparen.
Wat zijn de grootste onkosten voor de KBDB?
Loonkosten, als de algemene secretaris 100.000 euro jaarlijks bruto verdient zonder te spreken van het loon van andere personeelsleden, is dit een grote slokop. De auto’s van de voorzitters is ook niet mis en de vergoedingen voor de zitpenningen in corona tijdperk? Als het nog niet genoeg is heeft de voorzitter zich nog een extra vergoeding toegekend van 3x wekelijks 80euro (op jaarbasis 11000euro) Wie beweert nog dat voorzitter zijn van de KBDB niet loont? De PSVD wil de duivensport betaalbaar houden.
Vluchten: St Vincent voor jaarlingen los vrijdag 22/7/22 en Toulouse voor oude en jaarlingen vrijdag 5/8/22 Beide vluchten met verlate lossing. Waarom verlate lossingen? Zeer simpel volgens de oprichter. Diervriendelijk: verlate lossingen zijn minder zwaar en zijn een leerschool voor latere morgenlossingen. De keuze voor St Vincent (lijn Vlaanders) en Toulouse is ingegeven om een eerlijker spel te krijgen de ene losplaats ligt in midden zuid Frankrijk en de andere aan de westkant, een veel betere eerlijker verdeling dan nu bij de KBDB. Ook zo probeert men dat geen enkele duif dezelfde dag thuis kan komen en dat oost en midden België niet alleen duiven aanlevert voor de prijskamp maar ook kan meespelen voor prijzen. Dat middaglossingen in Nederland veel succes kent was ook inspirerend om te kiezen voor verlate lossingen. Het creëren van een eerlijk spel is het hoofddoel. (lijkt ons een fair idee, niet zoals nu bij de KBDB.) In Nederland is er een politieke partij, de partij voor dieren (PvdD) zelfs deze partij heeft geen probleem met verlate lossingen.
Lidgeld: een VZW is wettelijk verplicht lidgeld te vragen daarom zo laag mogelijk, mocht deze verplichting er niet zijn, dan werd er geen lidgeld gevraagd. Hoe kan dit dan allemaal zal men zich afvragen? Volgens de oprichters geen probleem, we hebben van de grootste Belgische bedrijven als sponsors en die hun schouders onder het project willen zetten.
Vervoer: er werden vervoerders aangesproken en deze bereid gevonden om het vervoer naar de vermelde lossingplaatsen te doen, dit volgens de Belgische en van de KBDB regelgeving en reglementen. Dit aan de kostprijs van de vervoerder plus 10cent per duif voor het overzitten. Dit zou ook weer een pak goedkoper worden voor de duivenliefhebber.
De PSVD wil bereiken dat de KBDB goed gaat nadenken over hun beleid en aanpassen aan de node van de liefhebbers.
Bedenkingen van duivenaanmelding.
We willen ook even terug komen op enkele punten in de mededeling van de KBDB. (verschenen op hun site)
+ Er bovendien geen wettelijke basis is voor de oprichting van een Vlaamse Vleugel: +Wet van 1921 art 1 stelt dat wie een duivenhok wil houden op het grondgebied lid moet zijn van de nationale duivenliefhebbersbond. Dit is een wet van honderd jaar oud en van vlak na de eerste wereldoorlog. Deze wet gaat over de bezetter in oorlogstijd om spionage te voorkomen. Dat de KBDB deze wet gebruikt voor alles en nog wat is ons bekend. Zo werden liefhebbers nog niet zolang geleden in de grensstreek nog afgedreigd met deze wet om te voorkomen dat ze in Nederland zouden gaan spelen. Dat er een Waalse Vleugel toegelaten is maakt blijkbaar geen verschil.
+Wet van 14/8/1986 betreffende de bescherming en het welzijn van dieren. Heeft de KBDB hier wel recht van spreken? Het huidige duivenvervoer met volgepropte vrachtwagens (kippenvervoer) onverantwoorde lossing onder toezicht van de nationale voorzitter. ( Barcelona) Waar tegenover staat dat er in Nederland vanuit NPO geen bezwaar is voor middaglossingen, ze richten deze zelf in. Zelfs de partij voor dieren (PvdD )heeft daar geen problemen mee.
+Na het lezen van de verklaring van dhr Eric Van Tilburg werd volgens de oprichters opnieuw contact opgenomen met het departement dierenwelzijn en het kabinet van de bevoegde minister om tot een andere conclusie te komen. Waar men te horen kreeg dat er VOORLOPIG geen verandering komt in de genomen beslissing. Er werd wel gevraagd om argumenten aan te voeren om de genomen beslissing te evolueren en opnieuw te bekijken.
+Bovendien kan niet gelijk welke vereniging zomaar wedstrijden organiseren. Kan de KBDB zich dan een monopolie toe-eigenen in het tijdperk Europa?
+De Franse duivenliefhebbersfederatie zal geen toelating verlenen voor de door de PSVD gevraagde verlate lossing. Kan het anders als men jaarlijks ongeveer 60.000euro ontvangt van de KBDB? Zo werd ons gemeld. (voor dat bedrag blijven we wel vrienden) Er zijn vroeger nog duiven in Spanje gelost en het moet niet zuid Frankrijk zijn ofwel? PSVD zal zeer kortelings aan tafel zitten met de Franse ondervoorzitter en met de Spaans voorzitter om in dialoog te gaan.
+De KBDB besluit dat de Belgische liefhebbers niet mogen deelnemen van de PSVD vluchten.
Dat de PSVD zich niet zal neerleggen met de houding van KBDB staat nu alvast. Elkaar de hand reiken zou voor beide partijen goed zijn en zeker voor de duivenliefhebbers. Dat kan al op Fugare, waar trouwens aan de stand van PSVD twee elektrische fietsen te winnen zijn.
Dit artikel werd besproken met de PSVD.
Stas PJ
Over het vervolg van dit item houden we u op hoogte.