Petrus Stas
- zaterdag 30 januari 2021
Bij het schrijven van deel 4B werden er ook rankings geplaatst bij pipa. We hebben de laatst geplaatste even bekeken en vergeleken met de ligging op ONZE lijn van zuid naar noord.
Montélimar en Valence, beide duidelijk oostkant. Souillac en Tulle beide duidelijk westkant.
En Aurillac een randgeval, niet oost en niet west.
Op deze vluchten waren de prijzen, procentueel als volg verdeeld:
Oostkant:
Montélimar : 50% voor oost en 50% voor west
Valence : 47% voor oost en 53% voor west
Westkant:
Souillac : 17% voor oost en 83% voor west
Tulle : 43% voor oost en 57% voor west
Onze as lijn (volgens deel 4A):
Aurillac : 28% voor oost en 72% voor west
Hoeveel slechter zouden deze cijfers zijn voor de oostkant (zone C) op deze vluchten, als we deze vergelijken met de nu bestaande lijnen?
De cijfers zeggen genoeg, er is NOOD aan een eerlijker verdeling. Voor 2021 werd ook nog Aurillac vervangen door Périgueux, de welke nog eens 150 km meer naar het westen ligt. Dit komt overeen met Hasselt – Brugge.
Is dit bevoordelen voor west of benadelen voor oost? De zones aanpassen, waarvan sprake heeft ook geen enkele zin, om een rechtvaardiger verdeling te krijgen.
Opleren: In Nederland worden jongen in 2021 gespeeld vanaf 3 juli en gaan dan in 10 keer tot 450 km. Waar in België ze reeds beginnen in mei en wekelijks meegaan tot een 500 à 600 km (5x nat.)
In Nederland zijn de jonge dan ook niet leeg gespeeld als jong en kunnen ze uitgroeien als duif, wat een voordeel kan zijn als latere marathonvliegers.
Ook de middaglossingen in Nederland lijken ons een voordeel, als aanzet naar het later vliegen van de marathonvluchten met ochtendlossing. Zeker voor jarige, bij lossingen in de namiddag zullen de duiven leren vliegen bij avond en nacht, dit is te zien aan de vele nachtvliegers. Het lijkt ons een goede leerschool te zijn om ervaring op te doen als toekomstige vlieger van ochtendlossingen.
Wij Belgen kennen geen middaglossingen.
Is dit niet zichtbaar aan de uitslagen op internationaal vlak?
Ook het financiële heeft invloed.
Wij Belgen betalen voor een ring € 1,00 en vanaf de 151ste ring € 3,00 minimum.
Hier tegenover betalen Nederlanders € 0,50 en onbeperkt in aantal.
Het reisgeld voor de NPO vluchten is ook een stuk goedkoper. Op Dax of St Vincent rekent men € 1,60 en op de lichte fond als Limoges of La Souterraine € 1,30. En dit met 300 meer te rijden kilometers. De Belgen betalen voor Brive, Limoges of Cahors € 2,75. Dat is een verschil van € 1,45.
En voor hetzelfde reisgeld kunnen Nederlanders 2 duiven inkorven en de Belgen maar ééntje.
Voor Bourges of Argenton € 2,00 reisgeld voor de Belgen, dit is toch nog altijd een verschil van € 0,70 in het voordeel voor de Nederlanders.
Hoeveel meer mogelijkheden heeft een Nederlander om zijn duiven op te leren, door voor hetzelfde reisgeld meer duiven te kunnen inkorven?
Zeer frappant is het laatste weekend van juni. Dan wordt Agen gespeeld door zowel de NPO als de internationale met Belgische inrichters. Reisgeld € 1,60 bij de NPO, bij de Belgische inrichters € 3,70. Een verschil van € 2,10
Graag antwoord KBDB:
® Hoe verklaren jullie dit?
® Waar gaat het verschil naartoe?
® Wat gebeurt er met ons geld?
In Nederland is er dus de gelegenheid om meer duiven te testen en beter voor te bereiden naar marathonduif toe (of oude duif).
Het totale plaatje klopt dan ook beter in Nederland.
Stas PJ
https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/