Petrus Stas
- vrijdag 06 november 2020
VERZORGING EN CONTROLE
De KBDB heeft controle gedaan.
Bij het schrijven van het vorige deel, viel toevallig het Belgisch bondsblad in de bus, in het artikel “sportseizoen op een drafje” kon je het volgende lezen.
De KBDB had controle gedaan.
Door de grote warmte deze zomer werd controle gedaan op het transport. Ze zijn de temperatuur gaan meten op een oplegger en kwamen tot de conclusie dat de temperatuur in de korven 2 graden hoger was dan buiten de korven (middengang) en dit nog wel aan beide kanten van de oplegger en met tweemaal identiek hetzelfde resultaat, het is ook maar enkele stappen verschil tussen de korven links en rechts.
Had men soms iets anders verwacht?
Nog zo een proef: “het geven van drinken”.
De vaststelling is, bij het geven van water stijgt de luchtvochtigheid en daalt de temperatuur in de oplegger. Dit is toch ook iets wat meer dan logisch is.
Als men onderzoek doet, moet dit wel op verstandige (geloofwaardige) basis gebeuren en niet op niveau van het lageronderwijs. Dit was nogal verhelderend!
Deze moeite had men zich beter bespaard!
Terug naar de zuurstof.
Zuivere lucht is een combinatie van CO2 (koolstofdioxide) en O2 (zuurstof).
Bij de Belgische duiven is er een toename van CO2 (koolstofdioxide) per kubieke meter, dit in combinatie met verminderde O2 (zuurstof) zorgt dat voor een geringere zuurstofsaturatie.
De toename van CO2 (koolstofdioxide) zorgt voor sufheid en conditieverlies. De zuurstofsaturatie bij de Belgische duiven zal dan ook minder zijn dan bij de Nederlandse duiven, waardoor ook de stress zal toenemen en de gevoeligheid voor infecties groter is, waardoor de infectiedruk (aerosolen) mogelijk ook hoger zal zijn.
Met zekerheid zit er een verschil tussen beide groepen duiven.
Tengevolge van de overbevolking, gebrek aan zuurstof, gebrekkige lucht circulatie en infectiedruk bij de Belgische duiven zal dit zeker invloed hebben op de optimale vliegparaatheid op het tijdstip van het lossen, terwijl topconditie nodig is om topprestatie te leveren.
DAT DIT ALLES SAMEN EEN VOORDEEL GEEFT AAN DE NEDERLANDSE DUIVEN EN PRESTATIES BEINVLOEDEND IS, KAN NIET ONTKEND WORDEN.
ALS de Belgische duiven vertrekken met een conditionele achterstand door slechte VERZORGING (zuurstofverlies) van MAAR 5% op 12 uur of 720 minuten vliegen geeft dit een tijdsverlies van 36 minuten. Afhankelijk van de zwaarte van de vlucht zal de conditionele achterstand bij het vertrek, in meer of minder procenten doorwegen. Hoe zwaarder een vlucht hoe hoger het % aan tijdsverlies en hoe lichter de vlucht hoe lager het % aan tijdsverlies zal zijn.
Controle:
Een degelijke controle naar het duiventransport toe zou al een grote verbetering zijn, om met gelijke wapens de strijd aan te gaan. Het AANTAL duiven per oplegger zou GELIJK VERDEELD moeten zijn. De hoeveelheid lucht voor een duif is even belangrijk, zelfs belangrijker dan drinken en eten.
Een duif die goed in zijn pluimen (vel) zit, met een goede verzorging in de korf, kan topprestaties leveren. Dit in tegenstelling tot een duif die half verdoofd is, door gebrek aan zuurstof.
Ook het METEN van CO2 zou een controle maatregel moeten zijn, zodanig dat in ieder oplegger dezelfde hoeveelheid zuurstof voorhanden is.
De CO2 kan in een kamer gemakkelijk gemeten worden, dit is zelfs een verplichting in België bij sommige werkzaamheden in slecht verluchte werkplaatsen (lokalen) ter voorkomen van verstikkingen, nu voor het ogenblik wordt dit ook in sommige scholen gebruikt om de leslokalen te voorzien van voldoende zuivere lucht. Bij te veel CO2 dient er verlucht te worden ter bestrijding van covid 19.
Dit kan evengoed op een oplegger vol geladen met duiven. We zullen later nog gegevens bekend maken van uitgevoerde metingen op CO2.
Zonder afbreuk te doen aan de Nederlandse marathonduif en liefhebbers is dit een VOORDEEL dat NIET te verwaarlozen is.
Vandaag bij het schrijven van dit artikel een reactie gehad, waaruit blijkt dat de fabrikant (leverancier) van de plastieken korven wel degelijk een systeem heeft om bovenverluchting te voorzien bij het stapelen van de korven.
Zie onderstaande foto’s.
foto 1. toont het systeem voor de bovenverluchting.
foto 2. toont het zicht na stapelen van de korven, met gebruik van bovenverluchting, dit is identiek aan de situatie bij rieten korven, zoals deze in Nederland worden gebruikt.
MAAR DEZE WORDEN NIET GEBRUIKT !
Dit omwille van het gemakkelijker stapelen en meer korven te kunnen laden per oplegger.
MEER KORVEN, MEER GELD EN MINDER GEZONDHEID.
Stas PJ