Petrus Stas
- zaterdag 17 oktober 2020
---------------------
RECHTZETTING van het artikel deel 1 - Vervoer:
De breedte van een oplegger moet zijn 2.50m, dit in tegenstelling tot de eerder vermelde 2.20m.
inhoud van de oplegger komt daarmee uit op 12m x 2.50m x 2.30m = 69 m3 (ipv 60.72 m3) en de middengang wordt hierdoor ook 30 cm breder.
--------------------
OP ZOEK NAAR (DEEL 2A)
VERZORGING EN CONTROLE
Hoeveel meer ZUIVERE LUCHT hebben de duiven op de oplegger met rieten manden in vergelijking met de plastieken manden?
ZUURSTOF is van enorm belang. Want uit ZUIVERE LUCHT wordt de ZUURSTOF gehaald voor mens en dier.
Hoeveel lucht heeft een duif ter beschikking op de oplegger?
Terug naar onze opleggers, bij de Nederlanders 69m3:2800 duiven = 0.025m3 per duif, dit bij de rieten manden en bij de plastieken manden van de Belgen 69m3:3640 duiven = 0.019m3.
Kortweg ieder duif op een oplegger met rieten manden beschikt over 25 liter lucht en bij de plastieken manden over 19 liter lucht. En dit zonder aandacht te besteden aan de plaats waar de duif zich bevind: onder, boven of het midden.
Dus de Nederlandse duif heeft ¼ meer lucht ter beschikking dan de Belgische.
Dit zijn vastgestelde FEITEN.
Niet te vergeten is dat duiven op de marathonvluchten, tenminste vier dagen in deze korven vertoeven.
Door het plaatsen van de extra latten tussen de rieten manden krijgt men een luchtcirculatie naar de middengang toe. De lucht stijgt door de open ruimte van boven in de korven en kan tussen de ruimte die door de extra latten ontstaat afgevoerd worden naar de middengang. Door deze latten ontstaat ook het dubbele aan openingen tegenover de plastieken manden waardoor de lucht kan aangevoerd en afgevoerd worden. De middengang kan men bezien als een soort opslagplaats (reservoir) van lucht.
Bij de plastieken manden die in elkaar passen als legoblokken kan er maar een minimale luchtcirculatie zijn daar de bovenkant van de korven afgedekt zijn met vloermatten, zo dus moet alle lucht terug naar buiten langs de ingang in de achterzijde van de korf naar de middengang. De middengang bij plastieken manden is 90cm.
De luchtaanvoer en afvoer gebeurt in beide gevallen hoofdzakelijk langs de middengang. Ook de bredere middengang is een levensgroot voordeel met rieten manden. De middengang bij rieten manden is 120cm. Dit tegenover de plastieken manden waar de middengang 30cm smaller is.
Het laden van beide soort korven gebeurt op dezelfde wijze, de voorkant van de korven staan geladen tegen de zijkant (tegen de loskant) van de oplegger en de twee zijkanten van de korven staan tegen elkaar aan, zodanig dat de verluchting praktisch volledig gebeurt via de middengang, enkel bij de stopplaats (rusttijd chauffeur) en voor het drinken en eten geven kunnen de duiven eventueel degelijk verlucht worden, door het openen van de ZIJDEUREN.
Zoals in het voorwoord geschreven zijn de plastieken manden goed voor kippentransport. Als je vroeger of nu op de snelweg reed (of rijd) kwam (of komt) men regelmatig vrachtwagens tegen geladen met kippen in plastieken manden. Nog voor deze in gebruik genomen werden voor duiventransport. Wie zag dit nog niet? Korven vol voor het slachthuis, wel reden (en rijden) deze met open zij- en achterkanten, anders zouden er al vele niet meer moeten geslacht worden, wegens al dood.
De meneer uit Wellen heeft dan ook meer dan gelijk, Belgisch duiventransport is KIPPENTRANSPORT.
ZUIVERE LUCHT = ZUURSTOF
Algemeen geweten is, dat een slechte ventilatie van een duivenhok nefast is voor goede uitslagen. Waarom zijn anders de liefhebbers steeds op zoek naar een betere verluchting?
Bij gebrek aan zuivere lucht, krijgen duiven geen forme en ook blauw vlees, in de volksmond ook dik bloed genoemd. Wat de pest voor topprestatie is.
Dit is ook van toepassing bij het vervoer van duiven.
Dus van levensgroot belang is het ZUURSTOF GEHALTE in het BLOED voor het leveren van topprestaties. Waarom zouden anders duursporters (o.a wielrenners) op hoogtestage gaan of kruipen ze in een zuurstoftent? Duiven worden weleens de wielrenners van het luchtruim genoemd.
Bij GEBREK aan voldoende lucht krijgt ook een mens het benauwd en voelt zich suf.
Waarom zou dit bij dieren anders zijn?
Daarom wordt bij mensen de zuurstofsaturatie gemeten als ze het benauwd hebben.
Zuurstofsaturatie is de hoeveelheid zuurstof in het bloed, dit is bij een gewone gezonde mens 97%, bij topsporters kan dit oplopen tot 100%.
Bij minder dan 95% wordt door de dokters alarm geslagen en wordt dadelijk zuurstof toegediend.
Voor duif en mens geldt:
- zuivere lucht = meer zuurstof = meer verzadiging van de rode bloedcellen = topprestatie
- vervuilde lucht = mindere zuurstof = mindere verzadiging van de rode bloedcellen = mindere prestatie
Volgende week in deel 2B volgt meer…
Stas PJ