- woensdag 07 mei 2025
We zijn weer een weekje verder in de duivensport en voor mij werd het een hectische week met een klote einde. Allereerst kreeg ik de data door voor de dotering van mijn aorta slagader ( evt plaatsing stens) en ook voor de vervanging van de hartklep en kan mij nu bezighouden met de organisatie en planningen omtrent deze en mijn hobby.
Ook bereikte mij een verzoek om in mijn column aandacht te geven aan het feit dat veel beginnende of lieden die willen beginnen willen weten hoe of waar ze met hun vragen terecht kunnen, ik beloofde dit te doen. Ga naar de site Stichtingbehoudduivensport.nl en ga naar de link mentoren , dan kun je naar een mentor zoeken die in jouw omgeving woont en je graag van advies bediend, en alles op vrijwillige basis. Hiermee hoop ik aan de oproep voldaan te hebben.
Van de dreigementen die enkele weken tegen me geuit zijn heb ik nog steeds niks gemerkt al zat ik er wel op te hopen dat ze kwamen want ik had graag de confrontatie aangegaan, jammer dus.
We vlogen dit weekeinde Pont ste Maxence, zaterdagochtend om 7.10 het bericht op de afd 5 dat de duiven werden klaargemaakt voor vertrek om 7,30 uur, dus ontloden en schuiven open betekent dat. Site afd 5 om 8.40 uur het vertrek is wegens opkomende bewolking uitgesteld. Later werd het zelfs uitgesteld tot morgen. Vele kwamen met het excuus dat de Belgen ook niet hadden gelost, logisch want die wachten tot wij gingen lossen en nu ook in de problemen kwamen , waren wij om 7.00 uur eruit gegaan dan waren zij er ook om 7.15 uur uit voor de bewolking kwam . Zeeland loste toch ook in Melun dus het had allemaal gekund met inzicht en goede wil. De begeleiders, convoyeurs en chauffeurs verwijt ik helemaal niks omdat zij ook de aansturing krijgen vanuit Nederlandse computerkaartlezers. Misschien is het beter als we hun meer beslissing bevoegdheid geven, op de losplaats. Uitstellen moest wel omdat de schuiven open en ontlood waren en dan kun je in mijn visie geen kant meer op , rijden met open of schuivende schuiven is gevaarlijk voor de duiven die dan diverse kwetsuren kunnen oplopen.
Zondags gingen de duiven dus vroeg los met op de webcams in België slecht weer ook uit Brabant en Zeeland kwamen meldingen bij mij binnen dat het weer onderweg slecht was , zware wolkendekken en grote regenzones. Ook in Rotterdam regende het af en toe. De eerste berichten vanaf de Zuid-hollandse eilanden waren meldingen rond 1200 mpm en zelfs iets hoger. Al snel zag ik op compulive dat ,,ik,, de duiven niet best kreeg en onze club in de RMO Rotterdam weer super uithaalde t.o.v onze zustervereniging. Gelukkig ging onze club snel afslaan omdat ik ook met een voetbal-SPARTA-maat de afspraak heb, dat we altijd bij mij gezamenlijk voetbal kijken als onze club wordt uitgezonden en stond er vandaag een mooie pot Sparta -Twente om 14.30 uur op het programma . Dus ik was al blij dat onze club om 13.00 uur ging afslaan en als ik dan om 14.00 uur naar huis kon met mijn klok en uitdraai dan zou alles gehaald zijn. En idd alles verliep volgens mijn plan . baaltje voer over gepakt , uitslagbriefje en klok en rijden. In de auto terwijl ik in de tunnelfile stond , telefoon van Phil, onze voorzitter, maar in de auto neem ik nooit op voor je het weet ben je 280 EU rootjes lichter, maar hij bleef bellen dus …. je moet direct met je klok terug komen er is iets fout gegaan , duidelijk werd toen, het was terug gaan om mijn duiven op de lijst te krijgen of ik zou niet geklasseerd worden. Uit morele overweging t.o.v. mijn Spartakijker besloot ik niet terug tegaan, ik sta altijd voor iets wat ik afspreek. Dus in de vereniging loop ik drie (hele late ) prijzen mis en in de samenspelen vier . Wel waren mijn eerste twee ook mijn bovenste en de oude 68 van 2020 had nog en ook nu niet gemist, jammer het is niet anders al vermoed ik dat ze met de uitdraai in de club veel hadden gekund , jammer het is niet anders.
Al met al een klote weekend dus , Cluppie verloren en duiven voor Jan met de korte achternaam gevlogen.
Tot de volgende rondom.
Kees Commijs Postduivencoach.