- dinsdag 08 maart 2022
We zijn weer een weekje verder en ook een weekje dichter bij de start van het vliegseizoen 2022 en dit terwijl diverse afdelingen en het NPO nog veel beslissingen moeten gaan nemen. Laat maar de heren hebben hun excuus natuurlijk voor hun hand liggend , corona. Maar bestuurders zitten nooit stil ook niet in de corona tijd en zullen alle reglementen en regeltjes aanpassen zoals het hun het beste uitkomt. Zelf lees ik alle berichtjes die via internet tot tot mij komen o.a. het 1:3 vliegen op nationale concoursen , belachelijk, waarom niet 1 op 25. kortere lijsten maar wel topduiven. Er is veel veranderd de laatste jaren in de duivensport . Waren er niet opeens taartvluchten die gingen meetellen voor Olympiade duiven of de zgn grootmeesters in het Spoor der Kampioenen. Fijn hoor om grootmeester te zijn met een hoog prijspercentage terwijl iemand anders in jouw rayon er al 5 of 6 voor je heeft, een tobberd grootmeester ben je dan. Zelf heb ik meestal na lijst één en twee van een vlucht het al gezien. Uiteraard kijk ik hoe mijn duiven op de lijst staan maar buiten die twee eerste lijsten vind ik het al niet interessant meer. Ik durf het nog anders te stellen , als ik een mooie duif in mijn club heb en daar gelukkig mee ben en later op de lijst zie dat bv Willem de Bruijn er 10 ,20 of 30 voor mij heeft dan voel ik me een grote prutser en zeker geen uit het niets opgeroepen grootmeester. Geleidelijk aan wordt onze mooie duivensport door die popie jopies die met mooie woorden en door uitgedachte promotie hun duiven de hemel in te prijzen naar de klote geholpen en bestuurders staan daar voor open en ondersteunen het vaak nog met mooie woorden. De rede u raadt het al, geld , geld geld en niets anders dan geld. Al eerder schreef ik erover en zal dit blijven doen en zal dit soort personen in onze duivensport ook blijven observeren, vaak gaan ze de fout in..
Waar door het NPO en de afdelingen eens aandacht aan moet worden geschonken is het punten vergaren voor kampioensduiven en Olympiade duiven door leden die in wezen in samenspelen of rayons vliegen waarin ze niet mogen vliegen , de zgn. splijtleden. Zet nu eens een hele grote stap en verbied dit, toon eens dat men klote heeft als organisaties.
Hier op het hok gaat het gewoon goed, de verbouwing vordert en dat zal wel moeten want ik wil zo snel mogelijk de eerste jongen gaan uitwennen. Van mijn eigen duiven gaan morgen de eerste jongen eraf en komend weekend gaan jongen die ik beloofd heb en ook een jong voor een geschonken bon het hok verlaten. Ook worden deze week dan de doffers ge-ent en volgende week de duivinnen en over veertien dagen dan de jonge duiven, dan hebben we dat ook weer gehad voor dit jaar. Waarom zo ? Gewoon omdat ik dan precies genoeg manden heb om ff naar de witte jas te gaan .
Ik ben wel blij dat ik volgende week van het elke dag krantjes verwisselen onder de nestschotels af ben en dat de doffers dan weer gewoon in de nestbak op hun plankje zitten. Wel ben ik content met het systeem wat ik dit jaar heb toegepast door de duivinnen vrij vroeg bij de jongen weg te halen. Duivinnen gaan dus om 7.30 uur naar buiten en mogen dan om 8.30 uur naar binnen in het vlieghok en gaan daar hun jongen voeren terwijl ik de doffers via het duivinnenhok uitlaat tot 9.40 uur. Dan zitten de duivinnen weer in het duivinnenhok en gaan de doffers eventueel de jongen die nog trek hebben wat extra bijvoeren. In de middag gaan er geen duiven uit, dus de middag voerbeurt is alleen voor de doffers.
Ook met het voer probeer ik nog het een en ander aan te passen, de voerprijzen rijzen buiten de schuld van de voerhandelaren de pan uit. Graan wordt duur en zal nu er oorlog heerst in landen met groot graanexport nog duurder worden. En ieder die me kent weet dat ik altijd zeg ,, graan is graan en zit in dezelfde scheepsruimen,, alleen de ene fabrikant poetst het meer dan de andere en zal er soms iets verschil zitten in de samenstelling van een mengeling. Mijn keuze wordt dus simpel, de goedkoopste mengeling die de handel mij kan leveren. Zal dus wel de crisismengeling van Ronny worden, het is niet anders en de tijd zal het leren, het blijft hobby.
Tot de volgende rondom,
Kees Commijs Postduivencoach.