Petrus Stas
- vrijdag 21 juli 2023
Het is echt ongelooflijk hoe onze prachtige sport hard zijn ondergang tegemoet gaat. En dat die ondergang direct wordt veroorzaakt door een totaal gebrek aan leiding en visie op bestuurlijk gebied.
Ik zie net weer een filmpje van een lossing van een ZLU vlucht vanuit st Vincent waar de tranen van in je ogen schieten. Gewoon duizenden duiven lossen op een parkeerplaats waar auto’s staan geparkeerd van shoppende mensen op enkele meters van de duivenauto’s. We zijn nog niet uitgepraat over de belachelijke achterlijke lossing (met dramatische afloop )van verleden jaar vanuit Narbonne of we krijgen dit weer op ons netvlies.
En zo gaat het maar door in alle facetten van de duivensport. Hoe leuk is het nog om duiven te houden als je in onze regio woont? Nou als je een programma speler bent en niet in de regio Gouda woont is er geen reet meer aan!!
Gisteren hebben we de eerste jonge duivenvlucht gevlogen vanuit Lennik en dan zou toch voor iedereen duidelijk moeten zijn hoe de duivensport werkelijk gegroeid is tot de meest oneerlijke sport die er is.
Al heb je de beste duiven van de wereld, je bent in onze regio gewoon volstrekt kansloos. Als je commentaar levert (zoals ik al jaren doe) dan krijg je vaak kritiek( meestal van grote onbenullen) met een strekking van “dan moet je maar harder vliegen of je kan niet tegen je verlies).
Ik zal vandaag daarom eens een ander voorbeeld nemen en hopelijk zullen er mensen zijn die hier over nadenken. Enkele jaren terug kwamen er in onze club in Lekkerkerk een paar nieuwe leden bij. Vader en zoon Wim Seton en hun vriend Lahib Farid kwamen bij ons in Lekkerkerk met jonge duiven spelen.
Zij zijn een samenwerkingsverband aan gegaan met het Belgische kweekcentrum Flanders Collection.
Een professionele aanpak op het gebied van het jonge duivenspel gebaseerd op de beste Belgische snelheidsduiven. We praten hier dus over drie Hollandse duivenspelers die hun sporen meer dan verdiend hebben in combinatie met de beste Belgische snelheidsduiven. Deze week hadden ze in de club 138 duiven ingekorfd en ze maken een geweldige uitslag. Hun duiven kwamen als een trein naar huis en bij de eerste 20 prijs duiven zitten slechts 3 duiven van andere liefhebbers en dat tegen 544 duiven.
En dan blijkt weer hoe de duivensport hier al jaren is vervormd tot een gedrocht waar alle vormen van een mooie sportbeleving verdwenen zijn. Wat zien we in groot verband als we hun naam opzoeken?
Er waren 4050 duiven ingekorfd in onze kring Gouwe en Ijssel. En we vinden L&W Flanders op prijs 238 en dan heeft één liefhebber van club 1714 er al 78 in de klok. We zien dat er bij de eerste 100 duiven maar liefst 87 prijzen uit één club staan. (club 1714).
Ik ga niet uitgebreid in herhaling vallen maar dit is weer eens het overtuigend bewijs wat er hier wekelijks gebeurt in onze competitie maar niet echt opvalt doordat de impact niet zo groot is als op een kort vluchtje met jonge duiven.
Wat kunnen bestuurders hier aan veranderen waardoor de sport voor iedereen weer wat eerlijker wordt?
Zo snel mogelijk alle auto’s van afd.5 om laten bouwen tot automatische lossen. (Alles tegelijk los).
Want als duivenclubs wekelijks (zoals nu) als eerste los gelaten worden en het duurt ruim een halve minuut voordat de laatste los gaan, dan is dit voor mij een grove vorm van concours vervalsing!!!
Al heb je de beste en snelste duiven van de wereld en je komt 30/35 seconden later uit de mand dan kun je misschien die bevoorrechte duiven nog zien vliegen maar je komt meters te kort om nog dezelfde snelheid te kunnen maken. Natuurlijk komen er steeds allerlei drogredenen aan te pas om te voorkomen dat de grote voordelen die enkele invloedrijke liefhebbers nu hebben komen te vervallen.
Een van deze bevoordeelde liefhebbers die voor een Belgische duivenkrant schrijft beweert dat automatisch lossen er voor zorgt dat duiven in de onderste manden op de grond worden geslagen tijdens het lossen.
Een ander kul verhaal, door de hoofd convoyeur verteld, dat het ombouwen 25.000 euro per auto moet gaan kosten en dat dit op het bordje van de liefhebbers terecht komt. En dat hij een groot tegenstander is van ombouwen omdat dit automatisch lossing systeem altijd hapert.
En de laatste actie om dit ombouwen te verhinderen hoorde ik van onze afdeling voorzitter.
We wachten met ombouwen tot de auto’s worden vervangen. Mijn commentaar hierop is: Elke vlucht die nu wordt gespeeld en voordeel oplevert voor één club moet onder alle omstandigheden worden voorkomen. Verdeel dan tot het zover is de manden van club 1744 over de hele auto. En breng de duivensport weer terug waar hij hoort. Wij hier in de regio voelen allemaal dat we wekelijks ter opluistering mee mogen doen!
En als je een paar honderd duiven inkorft en kwaliteit hebt kun je dan evengoed mooie uitslagen neerzetten als je duiven over de auto verdeeld zitten en dan verdien je respect. Iets wat ik al lang niet meer voel voor deze bevoorrechte liefhebbers waar ik wekelijks een wedstrijdje mee speel en dan begin met een 10-0 achterstand. Respect wat ik wel voel voor mijn clubgenoot Jan Ouwerkerk de 83 jarige kampioen van altijd, die deze week met de oude en jonge duiven de 1e prijs pakt!