Petrus Stas
- zondag 06 juni 2021
Flaterende KBDB
Op woensdag 19 mei is de KBDB samen gekomen met de inrichters van de internationale en nationale vluchten. Dit was geen vergadering, anders werd er van gedachten gewisseld en niet eenzijdig voorstellen geformuleerd door de KBDB.
Enkele punten die geformuleerd werden.
Vervoer: betere verluchting is nodig daarom zou mem zijdelings (punt1) tussen de korven meer ruimte willen creëren.
Voor Barcelona zouden een ijzeren frame of latten tussen de korven (punt 2) geplaatst worden.
Punt1 op de KBDB is men blijkbaar vergeten dat het vervoer in plastiekmanden, de containers gebouwd uit vaste elementen (scharnierpunten) en deuren aan de zijkanten en het onmogelijk is te schuiven met korven.
Punt 2 dit is nog lachwekkender, op Barcelona zouden tussen de korven een ijzeren frame of latten geplaatst worden om een betere luchtcirculatie te bekomen. EINDELIJK GEZOND VERSTAND gebruikt dachten we, maar niet voor lang. Op al de andere internationale is dit dan weer niet nodig ook al worden zij ook op maandag ingekorfd, met lossing op vrijdag. Bovendien bevinden zich twee duiven meer per mand (internationale vluchten 18 duiven per mand, Barcelona slechts 16 ) Waarom nu dit verschil? Hoe is dit te verklaren?
Het ijzeren frame of de latten dewelke waarover we in de najaar reeds schreven en nadien overgenomen werd door de dierenartsen. In de open brief van Belgische dierenartsen aan de KBDB
Hitteprotocol: de onderste korven (punt2) zouden leeg moeten zijn, dus geen duiven in de onderste
Korven.
Bij 25 graden in Frankrijk is dit van toepassing, alsof het in volle zomer in het zuiden van
Frankrijk minder zal zijn dan 25 graden. We denken dat dit pas van nut is als er eerst gezorgd
wordt voor een degelijke luchtcirculatie tussen de bovenzijde van de manden en dan nog dit
afhankelijk is van waar de luchttoevoer gebeurt, van beneden of van boven uit. Bovendien
moet er reeds op maandag (voor het inkorven) reeds beslist worden of het de vrijdag te warm
gaat zijn.
Controle: de controleaanhanger zou op de losplaatsen gebruikt worden. Om dit te verwezenlijken zou mem vroeger willen aankomen op de losplaats.
Om deze controle uit te voeren zullen de korven een voor een uit de aanhanger gehaald
moeten worden.
Wat gaat er gebeuren met de korven bij het over de aanhanger schuiven en er één duif
(of meerdere) ontbreekt (ontbreken) of niet geregistreerd wordt (worden)? Zeker als mem
bijna met zekerheid weet dat dit gaat gebeuren, hoe dikwijls gebeurt het trouwens niet als
bij thuiskomst van een vlucht één duif niet geregistreerd word. Waar en hoe gaat men
onderzoeken over welke duif het hier gaat die niet geregistreerd is.
Barcelona: wordt op maandag ingekorfd en dit omdat Duitsland en Frankrijk aangaven geen personeel te hebben om de duiven te stempelen. Daarom wil de KBDB terug met gummi’s werken als extra controle.
Nadat enkele jaren geleden gummi’s nog fraude gevoelig waren.
Van het controle systeem dat de ZLU gebruikt, vinden ze dat dit niet de voldoet, eens gaan
kijken of informeren is blijkbaar al te veel gevraagd. Ook al werden zo 4 gevallen ontdekt.
De uitnodiging is reeds enkele jaren geleden gebeurd.
Hoe gaat men op tijd in Barcelona geraken bij inkorven op maandag, als men weet dat de
Duitse duiven vorig jaar al te laat toekwamen in België om alsnog tijdig te kunnen
stempelen. De Duitse duiven werden vorig jaar ook al niet gestempeld en nu afkomen dat er
geen personeel is lijkt ons een belachelijke excuses. Zou het niet gaan om de kostprijs
(verzendkost) te verlagen en meer winst voor de nieuwe inrichter? Voor de liefhebber blijft de
prijs voorlopig nog ongewijzigd.
Sint Vincent: daar de Nederlanders niet inkorven op de internationale, zou de KBDB deze willen toelaten om in te korven in België.
Nog niet zolang geleden werd erop verzoek van de KBDB met Nederland een akkoord
gesloten om Belgen geen toelating meer te geven om in Nederland te spelen, bang dat de
ganse grensstreek de KBDB zou verlaten. Vandaag de dag stellen ze nog alles in het werk om
Belgen het leven zuur te maken die de overstap al deden, zelfs met wetten van meer dan
honderd jaar oud, halen ze erbij. Mogen de Nederlanders dan ook op de andere
internationale vluchten in Belgische lokalen inkorven? Voor welke Nederlanders zou deze
uitzondering geldig zijn, zij die 10km of 100km van de Belgische grens wonen of voor alle
Nederlanders.
Minimum afstand: op Barcelona en Marseille blijft behouden.
Op Barcelona zullen minder Franse deelnemen en op Marseille meer Franse aangezien de
nieuwe lossingsplaats voor Marseille iets zuiderlijker gelegen is.
Kosten: voor de verzenders.
Al de bijkomend kosten zijn voor de verzenders en lokalen, gemakkelijk als je op voorhand
uitgesloten wordt van samenkomst.
Stas PJ