Petrus Stas
- zaterdag 19 december 2020
Open brief aan de KBDB van Belgische dierenartsen.
Met veel voldoening hebben we de Open brief gelezen, die geïnspireerd is op onze artikels uit de reeks “Op zoek naar”.
De Open brief is eventueel nog na te lezen op Duivenvaria:
https://duivenvaria.nl/columnisten/petrus-stas/10664-open-brief-belgische-dierenartsen-en-zware-fondliefhebbers-omtrent-barcelona
of ook op onze Facebook pagina ‘Duiven aanmelding’: https://www.facebook.com/496981040791030/posts/open-brief-belgische-dierenartsen-en-zware-fondliefhebbers-omtrent-barcelonadoor/1017969155358880/ .
Zijn de Nederlandse marathonduiven beter.
Ik ben tegelijkertijd verheugd, gefrustreerd en angstig.
VERHEUGD:
Omdat ons werk gewaardeerd wordt door de wetenschap en door de medische wereld. En omdat onze artikels gebruikt worden om bestaande wantoestanden aan te kaarten.
En dit ten voordele van de gezondheid der duiven en zodat ook de wedstrijden met gelijker kansen verlopen. We zijn verheugd dat we misschien van dit kippenvervoer af geraken.
GEFRUSTREERD:
Bij het lezen van de Open brief van Belgische dierenartsen ZIEN dat de KBDB al reageerde hierop.
Waar onze artikels al weken voordien te lezen waren.
Maar ja, wij zijn maar gewone liefhebbers en geen geleerden die dit aankaarten. Ook al werd onze inspiratie gehaald bij de Universiteit van Wageningen en andere instituten zoals dierenklinieken.
En voorzitter, als U woord gehouden zou hebben en gedaan wat u zei, dan was dit geschrijf niet nodig. U zou de volgende keer om raad vragen.
Kans verkeken:
- JA aan de ARTSEN (geleerden)
- NEEN aan de LIEFHEBBERS (melkkoeien)
ANGSTIG:
Mocht dit systeem (met meer vrije ruimte bij het stapelen van de korven) worden toegepast, dan zit de kans erin dat de kostprijs voor het vervoer hoger zal worden. Immers, er wordt dan met MINDER korven op de vrachtwagens gereden. En dus ook met minder duiven. Waardoor de kostprijs per duif wellicht omhoog gaat.
Het enige lichtpunt kan zijn dat de inrichters hun rechtvaardigheidsgevoel aanspreken. Omdat zij in het verleden steeds de Nederlandse en Duitse duiven BETERKOOP hebben vervoerd dan de Belgische (en waarschijnlijk ook de Franse).
Niet te vergeten dat dit dieronvriendelijke transport (kippenvervoer) in België voor 90% ook gebruikt wordt voor de snelheid, halve fond en de fondvluchten (met uitzondering van de Limburgse verzending en west Limburg).
Zelfs de KBDB gebruikt dit vervoer op hun ingerichte vluchten. En dan maar spreken over dierenwelzijn…
In deel 1 ‘het vervoer van de duiven’ binnen de reeks ‘op zoek naar’, kunt u nalezen dat de Nederlanders (ZLU) 800 duiven minder laden op hun vrachtwagens. (ref. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=963136990842097&id=496981040791030&comment_id=975641152925014)
Noorder- en oosterburen: bedank de ZLU hier maar voor!
Toch vragen de Belgische inrichters hiervoor dezelfde kostprijs aan de Nederlanders, voor een goed en gezond vervoer.
Voorbeeld: een vrachtwagen met 800 duiven minder is ook 800 x € 3 = € 2400 minder inkomsten vanuit Nederland. En dit voor hetzelfde vervoer, heen en terug, naar een losplaats in zuid Frankrijk.
Dit is niet normaal, meer dan € 2000 MINDER vragen voor hetzelfde transport, voor een langere afstand. Ruikt dit niet naar maffiapraktijken of is dit wel normaal?
Of de KBDB hier iets aan zal gaan doen, dat is nog maar de vraag.
JA, BANG
Dat het blijft zoals het is.
Of is het misschien beter om aan de ZLU te vragen om in te richten?
Zij hebben hier wel kaas van gegeten.
Stas PJ