Petrus Stas
- zondag 29 november 2020
Hierbij het vervolg van het vorige artikel, waarbij we deze keer verder kijken naar het deelnemersveld en de vliegroute. Even als woordje vooraf bij dit artikel: de vlieglijn is de kortste weg van losplaats naar hok, de vliegroute is de feitelijke weg die gevlogen wordt.
Foto 1 toont simplistisch het internationaal deelnemersveld.
De voorkant heeft een breedte van meer dan 800km (rode streep).
Van Rastatt (in Duitsland bij Karlsruhe) waar de 1e internationaal Barcelona gewonnen werd op een afstand van 1005km tot in Trevilan (in Frankrijk bij Brest) en waar de 1e internationaal Perpignan 678km gewonnen werd is niet minder dan 800km.
Voor mijzelf staat dit gelijk met de vlucht Agen spelen (afstand Agen –Spouwen: 840km) is ongeveer dezelfde breedte als de voorkant.
Enkele vergelijkingen
De afstand:
- Trevilan (Frankrijk) > Spouwen bedraagt 725km: dit is een eendaagse fondvlucht
- Rastatt (Duitsland) > Spouwen bedraagt 400km: dit is een halve fondvlucht
De afstand tot bij ‘s werelds beste:
- Trevilan > Nijverdal bedraagt 1000km: dit is een marathonvlucht
- Rastatt > Nijverdal bedraagt 550km: dit is een grote halve fondvlucht
- Spouwen > Nijverdal bedraagt 230km: dit is een mooie snelheidsvlucht
Als de duiven door de wind naar links of rechts gedreven worden, of even van hun rechte vlieglijn afwijken, kan je het in het binnenland vergeten. Daarom is de LIGGING en de MASSA zo belangrijk.
Foto 2 toont simplistisch de vliegroute welke meestal gevlogen wordt bij internationale vluchten.
De duiven gelost in het zuidwesten en midden van Frankrijk zullen meestal de richting kiezen van het water: de Atlantisch oceaan, het Kanaal en de Noordzee. Bij een lossing vertrekken de duiven allemaal samen in groep huiswaarts. Hoe langer ze aan het vliegen zijn, hoe breder de groep wordt.
En doordat er steeds zijn die de groep verlaten om een andere vliegroute te kiezen (dikwijls de betere), zal de groep in aantal kleiner worden, maar de massa blijft nog samen.
De massa bepaald de vliegroute en deze zal zelden naar het binnenland trekken.
Door verschillende omstandigheden wordt de vliegroute beïnvloed:
- Door de massa.
- De koelere temperatuur langs het water, zeker nu met de opwarming en de tropische temperaturen op het vaste land.
- De gemakkelijkere vliegroute.
- De lichtsterkte naar de avond toe.
Hierdoor zullen ze de westelijke helft van Frankrijk en België en nadien Nederland bereiken. In België sprak men vroeger vaak over de gouden driehoek, vandaag de dag komen de duiven nog steeds over de gouden driehoek België binnen. Bekijk even de RADAR beelden van de KBDB en PIPA.
Hoe korter bij huis des te meer duiven de massa zullen verlaten en van de vliegroute gaan afwijken, om naar hun hok toe te vliegen, dewelke gelegen zijn buiten de vliegroute van de massa.
Stas PJ