- zaterdag 19 maart 2022
Het is in maart en april vaak mooi weer en in mei en juni iets wisselvalliger. Daarom beginnen we de laatste week van april met vliegen… De Belgen hebben dat zoals gewoonlijk beter bekeken, die hebben eind maart al spelvreugde en eind mei starten zij met de jongen. Hun jongen spelen Bourges 450 km wanneer wij op 100 km beginnen.
De maand maart staat hier nog bol van de prijsuitreikingen, waarvan de meeste gelukkig overdag plaatsvinden. Met de gemiddelde leeftijd van de liefhebbers is dat niet meer dan normaal.
De Grand Prix vluchten zijn in Wijchen op voor mij ruim 1,5 uur rijden en voor Jan uit Friesland nog 1 uur extra. Gelukkig in de middag, want je moet er toch niet aan denken om ’s avonds laat nog terug te moeten rijden.
Zo zei ik al eens dat alles flink duurder zou worden. Eerder gemaakte prijsopgaves kunnen de prullenbak in, wat voor veel bedrijven een strop betekent. Ook graan- en vrachtprijzen blijven maar stijgen. Het is een kwestie van tijd voordat ook duivenvoer peperduur wordt, alsmede het vervoer van deze producten en onze duiven straks met die hoge brandstofprijzen.
Dit maakt het nog belangrijker om stevig te selecteren en je energie alleen in de meest beloftevolle duiven te steken. Dit heeft niet alleen nadelen natuurlijk, want met minder duiven kan je ook geweldig genieten en zelfs beter spelen. Ook zullen je duiven gemakkelijker gezond te houden zijn.
De meeste hokken zijn erg overbevolkt omdat men zich met die enkele grote speler wil meten. Ook kan men beter kiezen wat te spelen. Wil men elke vlucht meedoen, dan zijn er meerdere duiven nodig. Speelt men alleen met jonge duiven, dan heb je aan 20 kweekkoppels in de wintermaanden genoeg. Kweek drie rondes en je hebt er 100 rondlopen.
Maar zoals altijd moeten het NPO-bestuur en de afdelingsbesturen mee willen werken en voor iedereen spelvreugde aanbieden. Zo hoorde ik onlangs dat men in Zuid-Holland 17 september weer een attractievlucht Orléans op het programma heeft. Men geeft die liefhebbers de kans hun jonge duiven goed te testen en voor te bereiden op een toekomstige dagfondcarrière.
De jonge duiven doen hiermee een bak ervaring op, iets waar andere afdelingen ook over na zouden moeten denken. Bestuursleden zouden hun vakantie ook niet de dag na de laatste vlucht moeten plannen, wat kennelijk in onze afdeling gebeurde. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren (vogelgriep, extreme hitte of neerslag, etc.) waardoor je een week uitloop nodig hebt.