Wefo – Limburg
Wedvlucht Lorris op 17 juni 2017
Deelname 1154 duiven. Los .10.00 uur.
1e duif 15.16.36 uur. Snelheid 1276.335 m/pm.
Jean Hornesch in Cadier en Keer weer in super vorm!
Met 1- 5 en 8 in de top tien!
Nieuws
10 juni 2017
Dit weekend stond er twee wedvluchten op het programma. Een deel van de duivenwagens stond opgesteld in Nanteuil (300 km) en deze groep werd om 7.45 uur vrijgegeven.
De weersomstandigheden waren goed en een aanwakkerende wind zorgde weer voor een behoorlijk hoge snelheid van 86 km/u voor de winnende duif. En dat was de eerste getekende doffer van Ad Dekkers, die wederom met een mooie zege aan de haal ging. De “vliegende dame” van de club zat met haar duif daar vlak achter en dat betekende een zilveren plaats op het erepodium. Het concours verliep mooi regelmatig en het stond 18 minuten open om een derde deel van de duiven te klokken. De top tien van 111 duiven: 1-5-10.A.Dekkers 2.N.Loos 3-8-9.Comb.v.d.Wiel-Schreuder 4-7.J.Antonis 6.Trio Kwinten Het andere deel van de Bergeijkse duiven werd gelost in Argenton en daarvoor moest bijna 600 km naar de hokken afgelegd worden. Maar ook hier werden hoge snelheden behaald en bij Jan Antonis viel wederom de snelste duif, dit keer was 85 km/u voldoende voor een mooie zege. En toch zit er ook een tegenkant aan: Jan had 12 duiven mee, 11 duiven geklokt en die ene NPO-winnaar was toen nog niet op het appèl.
Gelukkig kon Jan de volgende ochtend om 7.45 uur zijn topper verwelkomen! Slechts drie liefhebbers weten duiven in de top tien te plaatsen en binnen drie kwartier waren de prijzen verdeeld. Jammer genoeg bleken de snelheden van deze omgeving niet opgewassen tegen die van verderop in de afdeling, zodat er in groot verband weinig eer te behalen viel. De kop van de lijst: 1-4.J.Antonis 2-3-5-7-8-9-10.Comb.v.d.Wiel-Schreuder 6.H.Gruijters
![]() |
||
GP Beyers - St. Vincent | ||
Alle sectoren St. Vincent gelost om 12.30! | ||
De eerste Nationale vlucht is gestart. De duiven zijn in St. Vincent gelost om 12.30 uur. De duiven hadden een prima vertrek! Aantal duiven in concours: Sector 1 6.074 duiven Sector 2 2.914 duiven Sector 3 3.040 duiven Sector 4 1.000 duiven |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Postduivenhouders Organisatie
Landjuweel 38
3905 PH Veenendaal
T (0318) 559700
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Volg ons op Twitter Facebook
![]() |
||
GP Beyers - St. Vincent | ||
Alle sectoren St. Vincent gelost om 12.30! | ||
De eerste Nationale vlucht is gestart. De duiven zijn in St. Vincent gelost om 12.30 uur. De duiven hadden een prima vertrek! Aantal duiven in concours: Sector 1 6.074 duiven Sector 2 2.914 duiven Sector 3 3.040 duiven Sector 4 1.000 duiven |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Postduivenhouders Organisatie
Landjuweel 38
3905 PH Veenendaal
T (0318) 559700
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Volg ons op Twitter Facebook
NIC DE SNELVLUCHT BODEGRAVEN
PAUL V/D BOOGAARD WINT SINT VINCENT “MET “LIMOGES 5”
St. Vincent was een prachtige vlucht met een aanvankelijk prima verloop. Zoals voorspeld waren de weersomstandigheden afgelopen weekend ideaal en dat betekende dat er op vrijdagmiddag om 12.30 uur gelost kon worden. Op de gehele vlieglijn een kalme noord-noordwesten wind met zo’n 25 graden en bijna onbewolkt in Frankrijk. De eerste melding binnen ons inkorfcentrum kwam weliswaar uit Waddinxveen maar het was Paul v/d Boogaard uit Kamerik die om 13.16 uur zijn als 8e getekende nestduivin NL-15-1705568 zag arriveren en door de overvlucht de overwinning naar zich toetrok. Over de 1045 kilometer haalde de winnende duif – op nest gespeeld - een gemiddelde snelheid van 945 mpm. Als jaarling was zij aanvankelijk weduwe, maar tijdens de natour werd zij net als vijftien andere jarige duivinnen ingezet op Limoges en daarvan was zij Pauls’ vijfde duif, vandaar haar naam “Limoges 5” en reden om haar een plekje in het vlieghok voor 2017 te gunnen. In haar afstamming komen we tweemaal “Brutus” tegen en is zij ook nauw verwant aan de 3e ZLU Marseille in 2010 en gekruiste duiven van Peter Oele uit Zoutelande. Nummer twee van de uitslag viel zoals gezegd in Waddinxveen bij Henny Metselaar ( tijd 13.02 uur ) en prijs drie in Moerkapelle bij Arno Weijermars ( 13.06 uur ) Om 13.30 uur valt prijs vier bij Pieter Vreeling in Bodegraven en prijs vijf bij L. van Zuiden uit Alphen aan den Rijn ( 13.37 uur ). Ook nummer zes valt in Alphen aan den Rijn en wel bij Bert de Graaf ( 13.34 uur ) die ook prijs negen pakt ( 13.46 uur ). Gerard Griffioen uit Zevenhoven pakt de prijzen zeven en acht ( 13.51 uur en 13.53 uur ) en tenslotte maakt Paul v/d Boogaard met zijn tweede duif de top tien compleet ( 13.59 uur ). Om kwart over vier waren alle 48 prijsduiven binnen zodat gesproken kan worden van een goed verloop. Toch zijn er op zaterdagavond nog vele duiven onderweg en ook op het moment dat ik schrijf ( zondagavond ) zijn er toch nog de nodige lege plekken in de hokken. Kortom, St. Vincent 2017 is toch nog een taaie klus gebleken!
NIC de Snelvlucht Bodegraven, St Vincent, 190 duiven in concours
De eerste twintig:
1-10-11-14 Paul v/d Boogaard ( Kamerik ); 2-17 Henny Metselaar ( Waddinxveen ); 3 Arno Weijermars ( Moerkapelle ); 4 Pieter Vreeling ( Bodegraven ); 5 L. van Zuiden ( Alphen aan den Rijn ); 6-9-18 Bert de Graaf ( Alphen aan den Rijn ); 7-8-15 Gerard Griffioen ( Zevenhoven ); 12 Combinatie Klijn ( Vrouwenakker ); 13 Paul Scharleman ( Gouda ); 16-20 Sil van Vliet ( Ter Aar ); 19 A. Lenting ( Nieuwkoop )
Henk Vink
Duivenvaria feliciteert onze schrijver met de mooie prestatie op St Vincent.
Door gezondheids probleem moet Dirk stoppen met de duivensport, al zijn duiven zijn al weg en nu wilt hij eigenlijk ook zo snel mogenlijk ook zijn hok weg hebben zodat hij hier niet elke dag mee geconfronteerd wordt.
Want voor een op en top duivenman is er niets vervelender als dat je elke dag dat hok leeg ziet staan.
U kunt het gehele hok incl rennen en spoetnik weg halen voor de spotprijs van 500 euro.
De afmeting van het hok is 9,60 meter lang en 2,20 meter diep hier onder ziet u twee foto,s en u heeft altijd de mogenlijkheid om het hok eerst te bekijken.
Neem hier voor even contact op met
Dirk & Jose Verleun
Middenweg 38 1463 H.C
Noord Beemster 06-41054383
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De start van het nieuwe vluchtseizoen is meer dan een maand geleden…
Uitgestelde lossingen als gevolg van een te geringe zichtbaarheid samen met de koude Oost-Noord-Oosten wind hebben de aanloop naar de Halve Fond- en Zware Halve Fond vluchten gevoelig gehinderd en vertraagd.
Wegens de weigering tot lossen van de bevoegde autoriteiten ter plaatse moest Vlaams Brabant, Sector 3 zelfs inbinden en de geprogrammeerde vlucht uit Montargis aflasten en vervangen door een vlucht uit Melun. En voor deze laatste vlucht krijg je dan een diversiteit. Want sommige lokalen korven hiervoor al in op Donderdag avond, wijl een andere groep dat pas doet op Vrijdag avond. Voordeel — nadeel ?
En het gaat van slecht naar erger. Tijdens het voorbije weekend was er een grote snelheidsvlucht uit Soissons (+-200 Km). Twee Oostbrabantse maatschappijen hebben hiervoor een samenspel aangegaan, maar het transport van de duiven gebeurt dan weer door twee verschillende Begeleiders waarvan de ene zich nog steeds bedient van de oude houten rieten manden, wijl de andere meer up to date is en gebruik maakt van de speciale plastieke manden. Het verschil is groot. En dat men hier spreekt van twee maten en twee gewichten is een gevolg hiervan. En nog meer… deze onverenigbaarheid kon ook door de bevoegde instanties van de KBDB niet in het reine getrokken worden. Hier dus een primitieve uitrusting in het transport dat face to face staat met een doorgedreven vernieuwde uitrusting en automatisatie die alleen maar ten goede komt van de ingemande duiven. Vraag blijft open : Hoelang gaan de melkers hiermee nog akkoord gaan?
Maanzaad
En dan nog even over maanzaad gesproken… In een uitzending “OVER ETEN” op TV EEN, een paar dagen terug, werd hierover uitvoerig verslag uitgebracht. En de gestelde vraag : “ Word je HIGH van Maanzaad?” Het antwoord : “ Niet echt, Maar er zit wel een grond van waarheid in…” Tot dit besluit kwamen de presentatoren Koben Ilsen en Danira. Meer nog als conclusie: Het is waarheid. Van Maanzaad kan je High worden. Ik citeer nu letterlijk : Het zijn de zaadjes van de plant waarvan men met het sap ook Opium, Morfine of Heroïne maakt. Je moet echter al kilo’s maanzaad eten om de effecten van een standaard Morfinepil te voelen. Let op! Als sporter kan je wel positief testen na een ontbijt met enkel Maanzaad pistolets! Je bent dan niet High, maar hebt wel een minieme dosis van een verboden stof binnen.
Professor Tara Grauwet, Bio-Ingenieur aan de KU Leuven is klaar en duidelijk hierover :” Sporters moeten toch oppassen in het gebruik van Maanzaad, want de huidige geavanceerde opsporingsmethoden van de gespecialiseerde Laboratoria kunnen al snel wat sporen vinden van Morfine en dat staat op de Dopingslijst!.”
Scheefvliegers
De lage temperatuur, de wisselvalligheid in het weer en de gure koude Noor Oostenwind hebben heel wat duiven misleid. De overuren die ze dienden te maken om uiteindelijk hun thuishaven te vervoegen, heeft zijn gevolgen, met meer dan voorheen een groter aantal scheefvliegers als resultaat. Het zijn vooral duiven die nog steeds geen gebruik kunnen maken van een perfecte conditie omdat hun spierstelsel nog niet optimaal soepel is. Om deze duiven zo vlug mogelijk te laten herstellen, raadt COMED aan om hun nieuwe HYDRACOM RECUP (Amino en Gluco) gedurende enkele dagen te verstrekken tot dat de spieren terug op volume komen en soepel en los aanvoelen bij het ter hand nemen.
BESCHOUWING
We laten hiervoor ook weer graag het woord aan onze competente Wetenschapper J.L.Jorissen, Industrie-apotheker, die andermaal een gezellige babbel met u in petto heeft. Heel interessant voor al diegenen die verderop willen geraken.
Aan het woord Jean-Louis Jorissen
Dit jaar kennen we een uitzonderlijke seizoensstart …
De maandenlange winterquarantaine, gevolgd door – op enkele warme dagen na- een kille lente heeft zijn gevolgen.
Zo zijn bij sommige liefhebbers de klassieke jaarlijkse opflakkeringen van Adeno – Circo nog niet eens voorgekomen, gewoon omdat het nog te koud is.
Ook de prestaties kunnen we nog niet ten volle beoordelen.
Laat ons niet vergeten dat het aanwezige “jasje” wintervet bij onze duiven een rechtstreeks gevolg is van zijn isolerende functie bij winterse temperaturen.
De duif gebruikt 2/3de van de voeding, enkel om haar lichaamstemperatuur op peil te houden!
Dus bij koud weer, in het begin van het seizoen, zullen onze duiven nog te veel genegen zijn het belangrijke energierijke voedingsvet eerder naar de warmtesparende vetdepots te sturen, ipv naar de spiervetreserves waar het fungeert als vliegbrandstof.
Enkele weken warm weer zal onze duiven goed doen, maar blijf waakzaam.
Ook de ziektekiemen wachten op het goede weer van meer dan 20°C, laat u niet verrassen!
Daarom ter herinnering:
De COMED”BELEVING” moet een VERADEMING zijn
*De COMED METHODE, namelijk op duurzame wijze resistente kiemen uitsluiten, is gekenmerkt door permanente toevoeging van de producten:
De dagelijks verstrekte dosissen mogen desgewenst variëren van half naar dubbel al naargelang uw oordeel na observatie.
Soms voel ik bij nieuwkomers, op zoek naar de “ verademende Comed beleving” nog enige onzekerheid, nu ze zonder de noodlijn van de antibiotica op weg zijn. (zoals Asterix zonder zijn toverdrank)
De duivensport brengt een aantal onvermijdelijke gezondheidsrisico’s met zich mee:
Hoofdschuldige blijft de bijna permanente stress t.g.v. deelname aan wedstrijden (concentratie, wedijver).
Stress verzwakt het immuunsysteem en de algemene weerstand, met een snellere verspreiding van de ziekteverwekkers als onvermijdelijk gevolg.
Daarom moeten we onze duiven permanent in de gaten houden en werken met een slim veiligheidsplan.
D.w.z. niet bij het minste wat er gebeurt plots de zwaarste middelen bovenhalen.
Een goed veiligheidsplan werkt met alarmfasen al naargelang de dreigingniveaus, die ingeschat worden na nauwkeurige en permanente observatie en waakzaamheid.
Liefhebbers voelen zich graag zeker met een schema als houvast waar ze consequent trouw willen aan blijven.
Wanneer dan toch iets fout, geen nood: een kuurtje antibiotica bracht prompt soelaas.
Zonder het te beseffen begeven zij zich in het drijfzand van de wanhoop.
De COMED METHODE bouwt gestaag een duurzame weerstand op en die willen wij niet kwijtspelen door bij de minste argwaan krampachtig terug naar de vertrouwde grote middelen te grijpen…
Het gaat over de paniekval waar nog altijd te veel liefhebbers te vaak in trappen.
Ze bevinden zich terug telkens opnieuw aan af…
Heb dus vertrouwen in de COMEDMETHODE en pas ze consequent toe, zoals velen vóór u en beleef “de verademing” zoals Willem Debruijn het formuleerde.
Een veel gestelde vraag dit jaar:
”Bij welk weer hou ik mijn duiven beter thuis?”
Om deze te beantwoorden moeten we nagaan voor welke soort selectie we kiezen.
Er zijn liefhebbers die voor de harde lijn gaan en via meedogenloze blootstelling aan zware omstandigheden zekere duiven bewust achterlaten.
De sterkste overleeft wel, “het weze zo”.
Is dat wijs?
Het is een piste die te verdedigen valt tot op zekere hoogte.
Persoonlijk hou ik eerder van enige redelijkheid via de COMEDMETHODE.
Die bestaat er uit te verzaken aan de antibioticakuren en slechts dié versterkende en ondersteunende middelen te geven, met dewelke de duiven een redelijke kans krijgen om een vliegseizoen lang degelijk te presteren. De sukkelaars blijven vanzelf achter en de kwaliteit komt dan automatisch bovendrijven.
Als we daarbovenop nog onze duiven nog in kansloze omstandigheden aan de meet brengen, kunnen we misschien potentiële kampioenen met het badwater weggooien.
Zo kan het weer in het begin van het seizoen (zeker het geval dit jaar) een voorname factor zijn.
Hoe best om te gaan met het weer?
Als in volle seizoen de verantwoordelijke voor de lossing in de fout gaat, staan de kranten en het internet bol van scherpe commentaren van de gedupeerde liefhebbers. Maar ja dat is het risico van de kompetitie…
Als wij echter, in het begin van het seizoen, zélf beslissen (vooral jonge) duiven mee te geven en het gaat fout, likken we onze wonden vaak met tandengeknars.
Hoe hier best mee om te gaan?
Vooral bij oostenwind moet men, zeker in de lage landen, argwaan hebben.
Deze strakke, schrale en droge tegenwind waait meestal aanhoudend en krachtig, zonder variatie waardoor de duif steeds moet duwen. (het is gelijk bergop fietsen).
Dit soort inspanningen stelt de rode borstpieren danig op de proef.(het voorradige spiervet dat als brandstof dient raakt snel opgebruikt: geef dus zeker voldoende COMED Olien alsook Loadpull)
Deze vetten hebben om opgenomen te worden evenwel zon(UV)licht nodig, wat er in de prille lente minder voorhanden is.
Daarom is de oostenwind in het voorjaar altijd een risico.
Hij bevat in België ook nogal eens wat industriële pollutie wat aandoeningen aan de luchtwegen kan uitlokken.(deze lucht waait over het Ruhrgebied, de grootste industriezone van heel Europa .De pollutie is door strengere Europese regels gelukkig aan het afnemen.(Lysocur luchtwegenverzorging is dan ook aangewezen, zeker de Lysocur oogdruppels voor de jonge duiven, voor en na de vlucht lonen.
Zie in de schema’s van de brochure : Brochure-Duif-versie-3.1.pdf van af pag.78 wat te doen bij oostenwind.
De westenwind, hoofdzakelijk een rugwind daarentegen, is altijd zuiver, voldoende vochtig en variabel: de duif kan even op adem komen (berg op en af fietsen).
Hij stelt uitgesproken de witte sturingsspieren op de proef.(voorkomen van spierverzuring met : Compound,Acibloc)
De noorderwind is een verergerende omstandigheid en men moet hem beoordelen al naargelang hij naar het westen of naar het oosten neigt.
Zuiderwind van tropische origine, vormt enkel een probleem wanneer hij extreem hoge temperaturen met zich meebrengt.
Zorg vooral voor de vochthuishouding en voorkom uitdroging met Hydracom en Cometose
Nieuw bij COMED
Zoals geweten doet Comed permanent aan onderzoek en ontwikkeling.
Daarom stellen we met genoegen enkele nieuwigheden voor:
* RONI en ULTRACOM kregen bijkomende probiotica.
RONI versie 4.0 wordt 4.1 en ULTRACOM versie 1.0 wordt 2.0.
Beide producten bevatten in het verleden één zeer belangrijke probiotische kiem de Bacillus subtilis
Nu werden er drie extra probiotische kiemen bijgevoegd:
- Bifidobacterium animalis,
- Lactobacillus salivarius
- Enterococcus faecium
* CUROL werd eveneens verbeterd. (versie 3.0 wordt 3.1)
Het betreft een toevoeging van plantaardige oorsprong ter verbetering van de gezondheidseffecten.
Beide gevoelige verbeteringen worden doorgevoerd zonder prijsverhoging.
Om misverstanden te voorkomen: Er is uiteraard bij een nieuwe versie geen omruiling voorzien.
(omwille van kwaliteitswaarborg kunnen en mogen voedingssupplementen nooit teruggenomen worden)
Van af nu kunt u trouwens de evolutie van de formules volgen aan het versienummer.
Geleidelijk aan vermelden wij op onze producten zo een nummer.
Een versienummer wordt gebruikt om verschillende versies van hetzelfde product van elkaar te kunnen onderscheiden. Om ons gamma producten te optimaliseren, is ons researchteam voortdurend op zoek naar nieuwe kwalitatieve grondstoffen. Op deze manier kunnen wij niet alleen nieuwe producten ontwikkelen maar ook onze bestaande producten, die reeds een gevestigde waarde zijn en een hoogstaande kwaliteit bezitten, steeds verder optimaliseren.
Bij elke nieuwe aanpassing verandert het versienummer. Aan de hand van het versienummer ( vb 3.2 04/2017) kan u dan zien of u in het bezit bent van de meest recente versie. Het cijfer voor het punt is de generatie. Als er grote, belangrijke wijzigingen gebeuren, verandert dit nummer. Het cijfer na het punt staat voor de upgrade van een generatie. Dit is een beperkte wijziging.
Hetzelfde principe geldt voor onze brochures. Aangezien wij voordurend betere en aanvullende informatie trachten te verschaffen, veranderen deze brochures regelmatig. Hier kan je dan ook aan het versienummer zien, of je de laatste versie in bezit hebt.
Wij zorgen voor uw duiven!
Apothekers Jean-Louis Jorissen, Ilse Verstraeten, François Duda en Frédéric Jorissen.
Veel succes!
Specifieke vragen kunnen altijd telefonisch gesteld worden (+32 89 510135) of via E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Nog een fijne dag aan allen die mij lezen…
Uw dienaar
THE LOST SON
Zoutleeuw, 14 mei 2017
De voorzitter ging huiswaarts met de opmerking dat de reglementen verbeterd moeten worden. Waarvan akte !!!!
De eerste ZLU vlucht al komende week !!!...........
Terug naar het begin van mijn verhaal, onderstaand leest U hoe wij de controle verrichten, doe er Uw voordeel mee. De winnaar ziet ons steeds gaarne komen. Veel succes !.
Uitleg inzake het ZLU controle systeem voor de gechipte duiven.
Op basis van de meldlijst worden de snelste meldingen gecontroleerd, de vluchtleider geeft a.d.h.v. deze meldingen de opdracht bij wie gecontroleerd wordt. Zie onderstaand schema. Zorg ervoor dat de mailadressen hieronder vermeld in Uw GSM vermeld staan.
Wat houdt het WCS ( wedvlucht Code Systeem ) precies in ?
1) In het inkorflokaal worden de duiven die voorzien zijn van een elektronisch chip ingelezen in de database van de aangegeven vlucht.
2) In de verzamelcentra, Geleen of Rucphen , krijgen de gechipte duiven naast de reeds aanwezige vaste chipcode die gekoppeld is aan het vaste voetring nummer van de duif een unieke WCS code toegedeeld. Deze unieke code is iedere vlucht anders.
3) Bij aankomst van de duif worden beide codes ingelezen in de database van de aangegeven vlucht. Om de controle zo snel als mogelijk te laten plaatsvinden wordt er na aankomst van de duif ter plekke ( hok van de liefhebber) de controle verricht d.m.v. de ZLU Flightwinner Controller.
4) De ZLU Flightwinner Controller leest dus de chip ringcode + de toegevoegde unieke WCS code uit. Deze uitgelezen code wordt dus meteen na controle doorgemaild naar Frans Huynen. Deze kan de code meteen vergelijken met de data van het verzamelcentrum. Hier worden meteen de gegevens uitgelezen alwaar ingekorfd is, de plaats van toevoegen unieke code en mandnummer.

Tijdens de controleopdracht kunt U 2 mogelijkheden inzake controle tegenkomen:
b) Duiven voorzien van een chipring, die dus ingekorfd zijn via het WCS systeem.
Voor de te controleren duiven onder a. genoemd ( niet gechipte duiven ) werkt U volgens de instructie die U vorig jaar heeft ontvangen.
Wat heeft U nodig om de controle van de WCS duiven mogelijk te maken ?
De ZLU Flightwinner Controller.
Xelio Phone Tab - - OTG kabel - - USB control stick.
De controle van de duiven onder b. ( WCS duiven) genoemd:
- Zorg ervoor dat de accu van de Odys Xelio Phone Tab voor controle steeds voor 100 % opgeladen is.
- Alvorens het toestel in te schakelen sluit U de bijgeleverde RFID Reader aan via de OTG kabel aan het toestel.
- Druk ca. 5 seconden op de aan/uit knop( kleine knop aan de rechterkant ) alvorens het toestel opstart.
d) Druk op het + icoontje in het rode cirkeltje ( rechtsonder).
e) Houdt de chipring rechtop staande tegen het wifi icoontje zodat de uitgelezen code op het scherm wordt vermeld.


"Vlot verloop met per afdeling wisselende snelheden"

Dat het geen vroege lossing zou worden was vrijdag al wel redelijk voorzien, maar het werd uiteindelijk 12.30 uur terwijl Zuid al gelost was ( 11.05 uur) en Friesland (9.45 uur) eveneens.
Er gingen 6604 duiven van Noord in Quievrain los waaronder 361 duiven van onze 21 liefhebbers. Hetgeen na vorige week en dat ook Limoges op het programma stond nog redelijk goed is.
Het liet zich aanzien als een lastig vluchtje.
De uitslag doet dat niet vermoeden alhoewel er 9 van de 21 liefhebbers geen duif draaien dan wel maar 1.
Het werd een vlucht waarbij het al met al 17 minuten openstond. en de snelste duiven van de Afdeling wederom in het Noorden vielen. In de hogere luchtlagen was het meer zuidwestelijke wind en de duiven die hoog durfden, dan wel konden vliegen waren spekkopers. Toch viel de 20e, 27e, 33e, 36e, 38e en 39e duif van de Afdeling in Assen en dat is wel weer knap. Je moet ze in Assen dan ook vlot draaien om mee te kunnen doen. Kijkend naar de jaarlingen dan was het dit keer 6 bij de eerste 10.
De eerste duif viel bij Edward Schuiling om 16.28.45 u met een snelheid van 1453.416m/min en hij moet 15 min wachten op een 2e. De laatste prijsduif viel ook bij Edwin om 16.45.47 u met een snelheid van 1356,630 m/min. Op de 2e plek Jan Smit, op de 3e , 6e en 7e plek de Comb Ottens , op de 4e en 5e plek Bertus Dik, 8e en 9e Herman Mijlof en op de 10e plek Jan de Weerd.
In het Rayon (1856 duiven) doen we weer goed mee: 8e/10e/12e/ en 14e tot en met 20e.
Volgende week gaan de duiven donderdag voor de 2e Fondvlucht op pad naar Troyes (wederom voorspelling dat het warm wordt en zuiden wind) en voor de 6e Vitesse vlucht naar Budel.
Succes met het voorbereiden naar komende donderdag en vrijdag.