Jos Nijman
- dinsdag 20 augustus 2019
Vorig weekend was het ’n vlucht “ gejaagd door de storm”. In de kustprovincies was het zeker op de zaterdag stormachtig en om dat te illustreren, een gedeelte van het dak bij AZ vloog de lucht in, desalniettemin gingen de duiven in Peronne los. Vlaag van verstandsverbijstering, vergissing, verkeerde inschatting of vond men dat het wel kon? Ik denk eerder een ‘’black out” want ik geloof niet dat je zo’n beslissing anders neemt. Lekker makkelijk om dit te schrijven en dan ook nog geen duiven mee hebben, ik schrijf dit omdat veel liefhebbers gewoon gestript zijn en daarnaast momenteel een ziekenboeg hebben, Enige uitleg zou dus wel op zijn plaats zijn. Resultaat van deze vlucht en dat zal U niet verrassen, de eerst duiven maken hoge snelheden, vervolgens een concours dat langer openstaat dan gebruikelijk en veel duiven die zaterdagavond nog onderweg waren, op zondag kwamen er nog wel terug maar menig duifje met een blessure. Zelf werd ik zondag gebeld en gevraagd om te helpen een duifje te naaien en bij een ander een pootje te spalken, beiden gelukkig te redden maar er waren ook duiven die te ernstig gewond waren. Op zondag toen de wind wat afvlakte naar windkracht 4, ging de natour vlucht los, voor de oude duiven geen probleem maar voor de zomerjongen was het best pittig mede omdat de duiven lokaal op stevige buien werden getrakteerd. Zelf had ik mijn jonge duiven mee op de nalijn en ze zijn allemaal ’veilig’ huiswaarts gekeerd. De jonge duiven specialisten krijgen nog 3 vluchten van rond de 350/400 km, de animo en hoeveelheidduiven zal wel dramatisch krompen zijn, maar we hebben de nalijn nog. De meeste vluchten dit jaar gingen wel goed, op één vlucht werd men helaas in de wielen gereden door de NPO (Argenton) maar toen kwam er uitleg………………….
De kweekduiven zijn nu 2 weken gescheiden, weekje schraal voer, een weekje een geelkuur en nu ze mooi op gewicht zijn, schieten ze in de rui, 2 keer per week het bad er in, paar duiven verwijderd wiens nazaten niet hebben gebracht wat wij ervan hebben verwacht, vanaf nu weinig werk aan deze ploeg.
Bij de vliegduiven, welke de 1e selectie hebben doorstaan, liggen de eerst eieren, ze mogen een jong grootbrengen, daarna gaan de schotels eruit, vindt een laatste selectie plaats en mogen ze tot eind december bij elkaar blijven. De beste prestatie duiven heb ik zo gekoppeld, dat het in mijn optiek ‘klopt’ en de jongen die mij echt aanstaan zijn voor de bonnetjes einde jaar. Ook deze duiven heb ik voordat ze gekoppeld zijn eerst zuiver gezet met voer maar ook medisch, want de duiven hebben de laatste vlucht in de mand samen gezeten met duiven die helaas niet zo gezond waren. 2020 is al begonnen!
In de andere ren zitten nog 33 jonge duiven en 8 zomerjongen van vorig jaar, per week bekijk ik of ik ze speel en waar. We hebben het jonge duiven programma, de nalijn en de africhtingen in Zaanstreek Noord. Mogelijkheden genoeg en het is wel fijn, dat je zelf kritisch kunt kijken naar het weer/omstandigheden en dan zelf een bewuste keuze kan maken.
Inmiddels woensdagmorgen, de jonge doffers en duivinnen trainen prima, zien er als
goudhaantjes uit en wanneer de omstandigheden in het weekend goed zijn ben (was) ik voornemens ze te spelen op Pont St max maar de vooruitzichten zijn niet goed op zaterdag, niet in Nederland en Belgie, in Frankrijk ook op de zondag niet, pas maandag lijkt het beter te worden. We lezen niets, geen informatie, ondertussen verzetten andere afdelingen (Friesland, Zeeland, 8 en 5) de vluchten, dus besluit ik Pont St Max uit mijn hoofd te zetten en richt ik mij op Duffel, heb ik nog wat meer tijd om een definitieve beslissing te nemen……………..en anders heb ik nog een hele stapel lectuur door te nemen. Toch komt er nog bericht, donderdag inkorven voor Pont St Max en vrijdag los, dus gaan we er een aantal inkorven..........
leesvoer genoeg |