Jos Nijman
- vrijdag 17 oktober 2025
Schreef ik de vorige keer nog 'een broedende kip' moet je niet storen, maar misschien zit de kip niet op eieren. Op de site van afd 5. wordt duidelijk dat ze hard aan het werk zijn.
Herindeling en voortgang
Geachte heer, mevrouw,
Naar aanleiding van de door u aangeleverde conceptstatuten voor de nieuwe afdelingen, willen wij – het bestuur en de werkgroep ‘Fusie Afdeling West’ – hierbij onze reactie geven.
Op basis van een eerste analyse constateren wij dat het huidige concept in zijn voorgestelde vorm niet op voldoende draagvlak onder onze leden kan rekenen. De kans dat deze statuten door onze leden worden aangenomen achten wij daarmee zeer gering, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Om tot een werkbare en toekomstbestendige situatie te komen, doen wij u in de bijlage een alternatief voorstel toekomen. Dit voorstel bevat volgens ons de noodzakelijke uitgangspunten om de belangen van de betrokken afdelingen op een evenwichtige manier te borgen.
Wij stellen concreet voor om de volgende fundamentele wijzigingen door te voeren in het huidige concept:
Samenstelling van het bestuur: Wij stellen voor om in de nieuwe afdeling te werken met twee regionale besturen. De uitwerking hiervan treft u aan in de bijlage.
Statutaire bepalingen over inbreng van kapitaal In de statuten dient duidelijk te worden vastgelegd hoe wordt omgegaan met het kapitaal dat door de verschillende fuserende verenigingen wordt ingebracht. Een voorstel hiertoe is opgenomen in de bijlage omdat dit door onze leden als zeer belangrijk wordt ervaren (de aanwezige vermogens zijn substantieel)
Schrappen van artikel 11:Wij verzoeken artikel 11 in zijn geheel te verwijderen uit de statuten.
Onze bezwaren tegen artikel 11 zijn als volgt:
Beperking van autonomie: De voorgestelde bepaling beperkt de zelfstandigheid van de nieuwe afdeling aanzienlijk, doordat wijzigingen in statuten en reglementen eerst moeten worden goedgekeurd door het NPO-bestuur.
Vertraging van besluitvorming: Deze afhankelijkheid kan leiden tot vertragingen in het aanpassen van beleid of regelgeving.
Risico op conflicten: Bij uiteenlopende visies tussen afdeling en NPO-bestuur ontstaat het risico op impasses en juridisch conflict.
Centralisatie van macht: De bepaling legt feitelijk een controlerende rol bij het NPO-bestuur neer, wat naar onze mening niet past binnen de huidige structuur van de afdelingen.
Juridische kwetsbaarheid: Indien de goedkeuring uitblijft, kan dit leiden tot ongeldige besluiten, wat juridische risico’s meebrengt voor leden.
Op basis van bovenstaande constateren wij dat de huidige structuur en inhoud van het concept onvoldoende aansluit bij de behoeften van onze leden en de praktijk van de afdelingen.
Verder willen wij het volgende onder uw aandacht brengen:
De huidige organisatiestructuur met betrekking tot het bijeenroepen van ledenvergaderingen maakt het niet mogelijk om tijdig een buitengewone ledenvergadering te organiseren. Immers, de huidige conceptstatuten vinden wij van een dusdanige kwaliteit dat deze niet gedeeld kan worden met onze leden omdat de besturen hier niet achter staan
Voordat een stemming over toetreding tot Afdeling West kan plaatsvinden, dienen de conceptstatuten op een aanzienlijk aantal punten te worden aangepast en na aanpassingen kunnen wij deze met onze leden delen
Wij als afdeling west gaan wel door met de verschillende uitwerkingen maar het lijkt ons thans niet haalbaar om eea voor 1 januari 2026 vorm te geven voor de nieuwe afdeling west aangezien de concept statuten pas enkele weken geleden beschikbaar zijn gekomen en wij als verschillende besturen een groot aantal wijzigingen voor ogen hebben
Mocht Afdeling 7 (of andere afdelingen) eerder tot fusie overgaan dan wij, dan kunnen leden van Afdeling 7 tijdelijk aansluiting zoeken bij Afdeling 5 of 6. In dat geval kan een eigen vlieggebied worden ingericht binnen deze bestaande afdelingen en dit is inmiddels binnen de samenwerkende vervoersorganisatie Noord en Zuid-Holland al besproken
Het bijgevoegde visiedocument is op dit moment nog niet juridisch of notarieel uitgewerkt, maar vormt wel een heldere basis waarmee een jurist of notaris de noodzakelijke aanpassingen in de huidige conceptstatuten kan uitwerken. Ook is het zo geschreven dat dit deelbaar is met onze leden.
Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om kennis te nemen van dit voorstel en zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van de afdelingen 5,6 en 7





































