- dinsdag 26 juni 2018
Raceday, het weekend in juni waar ik kan inkorven op vitesse, dagfond en overnacht. Het valt steeds samen met de 3de overnacht en de 3de dagfond. Ik doe het al een jaar of 6, al die vluchten meedoen op 1 dag.
Gekkenwerk, 3 keer inkorven, met welwillende medewerking van duivenmaat Wim, anders lukt het simpelweg niet. De hele week in de ban van het weekend dat komen gaat. Meestal gaat er ook iets fout, met het weer en daardoor uitgestelde lossingen, met de baas, omdat hij het weer eens verkeerd had ingeschat, of gewoon omdat het niet lukt.
Dat ging editie 2018 anders. Alles gelost, op de geplande tijden, prachtig vliegweer. Noord tot noordwesten wind is voor de duiven geen sinecure, garantie voor eerlijke vluchten. Perigueux werd met een stevige noordenwind gelost, een kraker zou het worden, diegene die de weerkaarten volgt had het kunnen zien. Het weer waar een fondspeler naar uitziet.
Het zou dus een zaterdag duiven letten worden. Eerste melding in sector 4 van Perigueux kwam van Team Koopman. Wederom een vroege in Ermerveen, naar ik heb begrepen weer een telg uit de "Red Bullens" dynastie.Verder weer veel bekende namen voor in de lijst met meldingen. In Engelum moest nog geduld worden betracht.
De duiven van de vitesse arriveren. De "520" meld zich als eerste, pakt weer een plekje binnen de 1ste 10 in de club. Geen slecht begin van de drieluik die Raceday heet. Binnen het half uur zijn alle 6 duivinnen geklokt.
Ondertussen gaan de meldingen door. De duiven van Perigueux komen mondjesmaat door. Het is zwaar, heel zwaar. De vrijdag lijkt de meesten al genekt te hebben. In Engelum wordt het geduld ondertussen wel heel erg op de proef gesteld.
De duiven van de dagfond beginnen te vallen. Deze vlucht verloopt prima, de snelheden liggen zelfs iets hoger dan de snelheden van de vitesse vlucht 's morgens. Als eerste van deze vlucht valt de "554", samen met de "520" het grootste talent van het hok.
Eerste melding in de club, altijd leuk, in het ccg een melding rond de 1:10, in de afdeling wat verder op achter. Niet echt vroeg, maar toch. Zelfs de dagfond vluchten staan in het teken van de opleiding naar de marathon. Het viel me op dat de "554" opvallend fris was, ze gaf niet eens de tijd om het broedhok te openen. Ze hing al aan de tralies, voor ik erbij was. Motivatie was dus prima.
Na de 2de duif van de dagfond valt eindelijk de eerste van Perigueux. De "585" is helemaal kapot. Zo moe zelfs dat ik haar met een stokje naar me toe kan halen en haar zo van het dak kan pakken..... Op karakter thuisgekomen, nog nooit een duif zo kapot zien gaan. Maar ze was er! Ook zij verdiende nog een klein prijsje op NPO niveau.
De "585" is een volle zus van de "554". Waarom er dan zo'n verschil is in de conditie bij thuiskomst? De "585" had zich tenslotte ook al een aantal keren laten gelden, geen slechte dus.
's Avonds eerst naar de club om af te slaan, ondertussen is Wim met mijn andere klok naar het N.I.C. om af te slaan. In de club een rondje vanwege de eerste plek op de dagfond, felicitaties, een uitslag en snel door naar het N.I.C. in Holwerd. Klaas en Wim staan buiten, peukje roken. Ik grap nog dat ik me vereerd voelt met zo'n ontvangstcomité.
Er wordt geïnformeerd naar de stand van zaken: of ik al meer als 1 thuis heb. "Nog niets erbij, tenminste tot ik weg ging om af te slaan". Klaas vraagt nog iets en dan valt bij mij het kwartje.....
Van de 4 duivinnen die deelnamen aan Perigueux waren er 3 mee geweest naar de zware dagfondvlucht, twee weekenden ervoor. Deze vlucht werd een dag uitgesteld, de duiven hadden een behoorlijke vliegtijd, tegen een kille noordenwind. Ook toen kapot, behoorlijk wat gewicht ingeleverd. Een minder lange herstel tijd, onderschat dat het best wel even duurt voor het gewicht niet alleen opnieuw is aangezet, maar dat ook de voedingsstoffen weer allemaal op de goed plek zitten, zodat ze ook daadwerkelijk benut kunnen worden.
De conclusie is dus dat de 4 dames van de dagfond(met ongeveer dezelfde ervaring) naar Perigueux hadden gemoeten, de dagfond had door de dames die nu Perigueux deden beter uitgekomen, qua afstand, hersteltijd en omstandigheden. Het seizoen is nog lang niet klaar, we hebben ze nog hard nodig.
Kan mijzelf wel voor de kop slaan, slechte prestatie, maar wat vooral steekt is dat er door deze domme inschattingsfout nog duiven onderweg zijn. Natuurlijk heb ik recht om fouten te maken, maar ten koste van je dieren mag dat niet gaan. Dombo is de beste uitdrukking die bij mij past! En weer wat geleerd.....
Maar goed, komend weekend een midfond vlucht, mooi voor de jaarlingen 2 nachten mand, het weekend daarna wordt Dax vervlogen. De "520" kan dan gaan doen wat niet lukte voor St. Vincent. Ze had deze week alweer eitjes, het versieren van een nieuwe partner kostte haar welgeteld 1 hele dag, daarna binnen een week het eerste ei. Doorgerekend een perfecte stand als ze de mand in moet voor Dax. Waar ik nog het meest op hoop is dat er deze week nog duiven terugkomen. Vandaag werkte het weer niet mee, hopen dat ze wat vinden op het land en wat aansterken, ze zijn in ieder geval meer dan welkom.
Tot de volgende!