Gerard Dekker
- zaterdag 29 juli 2023
Frustraties van liefhebbers.
Het is volop zomer en wekelijks zitten we weer in de club om onze duiven in te korven of de automatische kloksystemen af te lezen. De sfeer in de club is vaak anders dan die was, voordat de vluchten begonnen. Toen was iedereen nog kampioen en ook hoopvol gestemd over het nieuwe vliegseizoen. Inmiddels zijn er al weer veel liefhebbers gestopt, omdat ze op een of meerdere vluchten veel duiven hebben verspeeld. Of omdat ze de duiven maar niet gezond kunnen krijgen. De hoop is dan alleen nog op de jonge duivenvluchten gericht. Dat alles beïnvloed de sfeer in het clubgebouw. We hebben het over: “hoe het had moeten zijn, hoe er gelost had moeten worden, dat de wind de vluchten niet zou moeten beïnvloeden, dat je prestaties beter hadden gekund”……
Oordelen.
Allemaal dingen die naar ons oordeel anders hadden gemoeten.
Ja, we oordelen er wat op los. Oordelen doen we met onze hersenen. En die gebruiken we te pas en te onpas. Het zou beter zijn als we onze hersenen eens wat vaker thuis lieten. ?? Want oordelen en “hoe het had moeten zijn” sluit ons hart. We worden er ziek van. Ja ik weet het wel, het is moeilijk om de verschillen met andere mensen te accepteren. De dingen te zien zoals ze zijn betekent niet, dat je ze leuk vindt. Het betekent wel, dat je er niet meer tegen in opstand komt. Dat voorkomt een hoop stress. Als we accepteren, dat we in het leven nooit alles kunnen weten, wordt je vanzelf relaxter. Je hoeft ook niet alles te begrijpen. Ontspan een beetje!! Het is verstandiger om te kiezen voor een leven zonder al die oordelen, stress, angst, woede, de schuld geven aan iemand…. noem maar op. Ik eindig dit deel van het artikel dan maar met een spreuk: Het is niet uw plicht om verdraagzaam te zijn, maar uw voorrecht. ( Napoleon Hill).
Jonge duiven: super dieet
Verder kwamen er een aantal vragen binnen over de verzorging van de jonge duiven tot aan de vluchten. Kan er ook Super Dieet gegeven worden in de voorbereiding? De jongen vliegen er heel goed op. Ik zei, dat ik we dat wel goed kon voorstellen. Lichte voeding met koolhydraten en veel vetrijke zaden. Of dat wel verstandig was? Natuurlijk willen we allemaal, dat jonge duiven wegtrekken en de omgeving goed leren kennen. De kans is groot, dat de jonge duiven “uitgevlogen” zullen zijn, als de vluchten nog moeten beginnen. Weken lang trekken en scheuren…… Een duif is geen volle accu van een elektrische fiets die 80 km zijn werk doet. De bedoeling is dat de jonge duiven leren hun omgeving te kennen, maar ook leren luisteren naar de baas als die ze binnenroept. Ik vind, dat jonge duiven hun conditie voor de eerste jonge duivenvlucht moet opbouwen. Daarna is het een kwestie van motivatie.
In de voorbereiding zou ik liever een koolhydraatrijke en vezelrijke mengeling zonder erwten geven in combinatie met een vliegmengeling. Dan half om half voeren. Is het mooi zonnig weer met hoge druk? Dan een beetje meer van deze lichte mengeling. Is het slecht en koud weer? Dan wat meer vliegmengeling. Dus een beetje op gevoel voeren. Alleen als je de duiven opleert, doe je er een beetje vetrijke voeding bij.
Te veel van het goede.
Een aantal liefhebbers volgen de ideeën die volgens mij in België zijn begonnen. Dagelijks worden de jonge duiven wel 80 km ver weggebracht. Het zal duidelijk zijn, dat lang niet alle duiven dergelijke disciplines goed doorstaan. Maar ja, als je maar genoeg kweekt, blijft er toch wel een clubje over die niet te verslaan is. En ja, zo speel je jezelf wel in de commerciële kijker. Wat doen de overgebleven jongen het volgend jaar en de jaren daarop? Een kaars die je aan twee zijden aansteekt, zal volgens mij eerder opgebrand zijn. Maar goed, ieder zijn meug. Het wordt zo wel een dure hobby met de huidige benzineprijzen. Het is bekend in de wetenschap, dat je bij dergelijke extreme trainingen ook hele goede duiven en zelfs toppers verliest, die met een verstandig trainingsprogramma wel heel goed tot hun recht zullen komen. Het is ook bij mensen zo dat de één een ander schema moet volgen dan de ander om aan de top te komen.
Benutbaar eiwit.
Dan krijg ik de vraag of jonge duiven niet veel beter een kweek of ruimengeling moeten hebben tot 14 dagen voor de vluchten? Ze moeten immers goed uitgroeien. En daarom krijgen ze een dergelijk voer voorgeschoteld tot vlak voor de eerste Jonge Duivenvlucht. Ik vraag me af, of dat wel de juiste methode is. We gaan het eens onderzoeken. Ik neem een kweekmengeling met 30% peulvruchten en een vetgehalte van 6%. In de tabellen kom ik dan uit op ongeveer 14,5% ruw eiwit en 6,5% Benutbaar Eiwit. Nou gaan we naar die lichte Vlieg Jong HOT mengeling. Daar zien we 12,8% ruw eiwit en 6,9% benutbaar eiwit. Is dat niet vreemd? Een hoger benutbaar of wel opneembeer eiwit dan een kweek mengeling? Nou nee. Peulvruchten bevatten een hele lage eiwit benutting. ( lage biologische waarde (BW).
Met de veel lichtere Jonge Duiven mengeling wordt er meer eiwit gehaald uit de vetrijke zaden en zodoende in de benutbaarheid uiteindelijk dus hoger, terwijl we de duiven veel minder belasten. Want al die afvalstoffen van de peulvruchten moeten er ook weer uit. We kweken dus geen vlees, maar juist spieren. Op die manier heb ik altijd naar de voeding gekeken.
Vocht.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, dat vooral jonge duiven vocht nodig hebben om zich te kunnen oriënteren en om voor koeling te zorgen. Uit testen die we gedaan hebben gedurende twee jaar in Duitsland bleek, dat de jonge duiven veel minder dorst hadden bij thuiskomst. Dat stelden de liefhebbers zelf vast, die 20% tot 25% gepelde rijst op de inkorfdag hadden bijgevoerd. Dus geen zilvervliesrijst of Paddy rijst want dan is de rijstkorrel afgesloten door een vezelige omhulsel en dat neemt geen vocht op. Het liefst de pap-kokende rijst, sushi rijst of gepolijste rondrijst. Die heeft de langzaam opneembare koolhydraten waar de duiven langer op kunnen vliegen . Dus langer op een hogere snelheid. Dan heb je twee vliegen in één klap. Maar als je dat niet kunt krijgen neem dan gewoon witte gepelde rijst waar je nasi van maakt. Niet te lang zoeken, de vochtopname is verreweg het belangrijkste. Je kunt ook 3 uur voor het inkorven gerust nog wat energiemengeling + gepelde witte rijst geven. Het is heel licht verteerbaar en daarom snel weer verteerd. De duiven drinken dan ’s middags nog wat en dat is alleen maar gunstig. Uit testen bleek, dat de prestaties beter waren dan voordien en er meer jonge duiven thuiskwamen dan men gewend was. Lastig om zoiets te bewijzen natuurlijk. Ga ik ook niet doen.
Vetrijke zaden.
Deze bevatten zoals je kunt verwachten veel vet. Ze bevatten ook allemaal veel eiwit. Licht verteerbaar eiwit. Goede voeding dus voor de spieren. Vetten bevatten Koolstof ©, Waterstof (H) en zuurstof (O), maar wel duidelijk meer Koolstof en waterstof dan in koolhydraten. Als de vetten worden afgebroken in het lichaam blijft er alleen waterstof over. Vocht dus en dat is zeer belangrijk als duiven vliegen in warme of hete omstandigheden.
In eerste instantie hebben de hersenen vocht nodig. Anders is oriënteren onmogelijk. We moeten daarom alles uit de kast halen en er veel aandacht aan besteden. Ook door de duiven te leren drinken in de mand.
Vitaminetekort.
Een andere vraag die ik kreeg was: kunnen er ook ziektes ontstaan door een tekort aan vitamines? Ik zal proberen eenvoudige begrijpbare antwoorden te geven en me niet in moeilijke termen uit te drukken. Volgens Curt Vogel kunnen die onder andere ontstaan door tekorten of zelfs ontbrekende vitamines in voermengelingen. Door afbraak van vitamine C in verwelkte groene planten. Daarnaast kennen we stoffen die opname in de dunne darm remmen of voorkomen. Met name de antivitaminen zoals bepaalde stoffen in sojabonen (die bètacaroteen als provitamine A vernietigt. Vitamine-afbrekende stoffen omvatten ook diergeneesmiddelen die worden gebruikt voor ziekten die door pathogenen worden overgedragen (bijv. Antibiotica, Trichomoniasis, Coccidiosis en Sulfonamiden.
De vele facetten van het jonge duivenspel zijn lang niet allemaal aan de orde gekomen. Daarvoor is één artikel lang niet voldoende. Ik zal daarom proberen dit een vervolg te geven.
Willem Mulder.
Tel: +31-648 – 71 74 75
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.