Gerard Dekker

Gisteren vlogen onze duiven weer eens Le Mans en net als de eerste grote nationale jubileum vlucht vanuit Le Mans 2005 (waar we toen de 7e van heel Nederland, tegen meer dan 100.000 duiven op speelde) was dit ook weer een bijzondere vlucht. Met net als toen ook nu weer verliezen.

Volgens de lossing verantwoordelijken waren we naar Le Mans uitgeweken anticiperende op de weersverwachtingen van zaterdag. Dit blijven altijd knap moeilijke beslissingen, want wat als het zaterdag wel goed weer was geweest in Vierzon en niet in Le Mans en je kunt dan in Le Mans niet lossen ?Volgens mij krijg je dan op zeker de halve duivensport over je heen. Het zijn moeilijke tijden voor lossing verantwoordelijke de laatste jaren!!

Deze Le Mans gelost met wind op staart leek een appeltje eitje maar dat werd het voor heel veel Zuid-Hollandse duiven in ieder geval niet. Wat ik hier zondag morgen al voorspelde kwam precies uit. Wind op de staart staat garant voor het omhoog kruipen van de duiven op zoek naar luchtstromen die voor hun de hoogste snelheid kunnen genereren. Dat is op zich geen probleem maar als er in de zuiden wind ook wat oost zit dan gaat het fout. Dan zie je dat duiven die heel hoog vliegen voor ze er erg in hebben ergens boven Engeland vliegen en dan tegen de wind in terug moeten. En later tegen de wind in (maar dan laagvliegend) het water weer over moeten.

Nu was er weliswaar geen oost in de wind maar werden de duiven uiterst west in Frankrijk gelost waardoor we ongeveer het zelfde creëerde wat normaal de oostelijke wind bij een zuidoostelijke wind lossing zou doen. Heel veel duiven werden de Noordzee opgeblazen en veel kwamen in Engeland terecht. Voor veel jaarlingen was dit hun eerste Engeland ervaring en dat kost gewoon veren.

Alhoewel de uitslag er redelijk normaal uit ziet was de vlucht alles behalve normaal. Hoe het hier ging zullen we beschrijven. De duiven werden dus in Le Mans gelost om 7.00 met een zuidelijke wind. De snelheid die een duif dan vliegt is dan heel moeilijk in te schatten. “Zorg dat je op tijd bent” was het laatste wat ik tegen Jochem zei die morgen door de telefoon.

We waren deze zondag maar met ons drietjes. Jochem ,Lida en ondergetekende. We hebben één duif (een duivin) die wat model wat buiten de boot valt. Tijdens het inkorven had Dennis al regelmatig een opmerking gemaakt van “die duif is heel anders van model dan de rest”en dat klopt precies. Deze diepe en forse duivin is gewoon een soort terugslag naar haar voorouders maar er is verder niets mis mee. Een wat mij betreft echt “midfond” type van bouw.

Toen we donderdagavond de duiven inkorfde liet ik Jochem zien hoe mooi van kleur haar borstspieren waren en hoe een zogenaamde vorm stip er uit ziet. Echt ongelooflijk wat was deze duif mooi van borstvlees. Niet vaak zo gezien. Ik had meerdere keren tegen Jochem gezegd ,deze duif laat ik zitten want die moet een pittige midfond vlucht of een makkelijke dagfondvlucht hebben om een keer echt vroeg te vliegen. Haar bloedlijn is perfect (kleindochter Kaja) en als de weersomstandigheden en de afstand goed zijn dan staat ze er nog één keertje heel vroeg.

Deze forse duivin kwam nu plotseling als eerste uit de lucht dwarrelen want ze landde pas na een paar rondjes en stond toen een beetje versuft (van de lange sprint) voor ons op de klep. Na de melding bij Teus bleek het de 1e melding in het inkorfcentrum te zijn en dat gaf gelijk een goed gevoel.

Dan moeten we bijna 10 minuten wachten op nummer twee en dat is dit jaar onze allerbeste duif “Hannah” en als je haar weer tussen de huizen door aan ziet komen stormen dan is je dag weer goed. Dan is de trein op gang maar stopt op nummer 18. We hadden 33 duiven ingekorfd en alles is dan stil, geen duif meer te zien. Uren hebben we zitten kijken maar er kwam geen duif meer bij. We sloegen rond 15.00 de klok af en toen moesten we er nog 12 en dat is vrij abnormaal voor ons doen. Toen we terug kwamen van afslaan was er nog geen veer bij gekomen. Uit eindelijk zijn er gisterenavond laat (de laatste kwam nog om net voor 23.00) nog 6 bijgekomen. We missen er nu nog (maandag rond de middag) nog maar liefst 6. En deze maandag morgen dus geen duif meer gezien.

Onze doelstelling hebben we op deze 3e dagfondvlucht weer gehaald want we vliegen weer top tien NPO namelijk de 8e NPO Le Mans afd. 5 rayon oost tegen 2530 duiven (gelukkig deden alle liefhebbers uit Gouda en Bodegraven ook weer mee dit weekend) en verder 48-59- en 18/33.
Dinsdag gaan we wat duiven inkorven voor de ochtend lossing vanuit Bordeaux (868 km) vandaar dat we wat minder duiven mee hadden op Le Mans.
Martin.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
23 november 24
Het kweekseizoen staat voor de deur en dan...
peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40