16-aug-19 | Concept VLIEGPROGRAMMA AFDELING 5 2020 | ||||||
Losplaatsen zijn indicatief. Deze zijn afhankelijk van beschikbaarheid op de betreffende datum. Indien niet beschikbaar, zal er een losplaats met vergelijkbare afstand gekozen worden. | |||||||
Vitesse | Midfond | Dagfond | "Super- dagfond" | Marathon | ZLU | Jong | |
28-mrt | T Meer | ||||||
4-apr | T Duffel | ||||||
11-apr | V- Wolvertem | ||||||
18-apr | V-Quievrain/Menen | ||||||
25-apr | V-Peronne | ||||||
2-mei | V-Peronne* | ||||||
9-mei | M-Bruyeres-sur-Oise | ||||||
16-mei | M- Pontoise | ||||||
23-mei | V-Peronne* | E- 525-550 km | |||||
30-mei | M-Melun | S- 675-700 KM | |||||
6-jun | V-Peronne* | E- 550-580 km | |||||
13-jun | M-Pontoise | S- 800 KM | A-St. Vincent NAT** | ||||
20-jun | T-Meer/Roosendaal | E-550- 580 km | A-Bordeaux- NAT-S | Z-Pau** | T-Meer | ||
27-jun | M-Nanteuil | S- 730-750KM | Z-Agen | T Meer | |||
4-jul | M Pontoise | E-Chateauroux/woensdag | A-Agen- NAT-S | Z-Barcelona** | T-Meer-Duffel | ||
11-jul | M-Bruyeres-Sur-Oise | A-Dax NAT** | Z-St. Vincent | J-Wolvertem/Lennik/Menen | |||
18-jul | E-525-550 km | Z-Marseille** | J-Wolvertem/Lennik/Menen | ||||
25-jul | A-Cahors(ochtend)-NAT-S | Z-Narbonne** | J-Quievrain | ||||
1-aug | A-Bergerac-NAT** | Z-Perpignan | J-Quievrain | ||||
8-aug | T Meer/Roosendaal | J- Peronne* | |||||
15-aug | N-Duffel | J-Pt St Max | |||||
22-aug | N-Wolvertem | J-Pontoise | |||||
29-aug | N-Quievrain/Menen | J-Bruyers sur Oise | |||||
5-sep | N-Peronne | J-Fontenay-NAT-S.(optie) | |||||
12-sep | N-Peronne* | ||||||
* = lossing in 1 keer | |||||||
**= tellen voor afdelingskampioenschap? |
Nieuws
Klik hier voor gehele uitslaglijst van F37 POINTOISE
Klik hier voor gehele uitslaglijst van N37 PERONNE
Zaterdagavond, weekend na een hectische week waarin er voor het werk heel wat kilometers afgelegd moesten worden.
Vera is naar Terschelling om het Rock and Roll festival mee te maken, samen met haar vriendinnen. Zelf ben ik thuis, eet mijn maaltje en geniet ondertussen van wat er op de radio wordt uitgezonden.
Radio Veronica zend "Live-Aid" uit, een festival wat in 1985 nogal wat stof deed opwaaien, zo'n moment uit je jonge jaren waarvan je precies weet waar je was. De uitzending van toen wordt integraal herhaald, zelfs met de wisselingen tussen beurtelings Wembley Londen en JFK stadium Philadelphia. Opgezet door Bob Geldof en zijn maten, toendertijd bekend als zanger van een bandje dat de Boomtown Rats heette, met een wereldhit "Don't like mondays". Het festival was bedoeld om geld op te halen voor de hongersnood in Ethiopie. Later heeft het festival Bob Geldof meer roem en invloed gebracht dan zijn muziekcarriere en werd hij "Sir Bob".
Wat ik beleefde die dag weet ik ook nog wel. 21 was ik, speelde een wereldseizoen met de oude duiven in mijn club "De Luchtpost" in Enkhuizen. Op vooral de midfond was ik de te kloppen man, ondanks dat ik slechts met een handvol weduwnaars speelde. Ik had de "10", een blauwe doffer die dat jaar 3x maal een eerste wist te spelen vanaf Pont St. Maxence, midfond op ruim 400 kilometer. Op de dag van Live-Aid werd Ruffec vervlogen. Een dagfondvlucht van maar liefst 830 kilometer. Warm weer, wind op kop, echt zomer weer, maar niet vervelend. Duivenweer, zo'n vlucht waar je naar uitkeek.
Eerder op de dag was er al een jonge duivenvlucht geweest. Er was al afgeslagen voor de jonge duiven, zoals dat vaak ging in de tijd van de gummiringen. Klokken voor de fond bleven dicht, maar wel een "controleklap" zoals dat zo mooi heette, om de tijden van de jongen te borgen. De meesten hadden niet mee op de fond, te ver, te laat in het seizoen en tekort duiven, ook toen waren dat al gangbare argumenten. In mijn club waren wel wat spelers die volledig voor het generaal gingen en dus inkorfden op deze vluchten, na Ruffec volgde ook altijd nog Bergerac, gewoon als programmavlucht.
Ik had 2 duiven in de strijd, waaronder de "71", een tweejarige doffer, zelf gekweekt uit een zoon van het vermaarde kweekkoppel van Frans Buis en een duivin uit het eigen soort, de "74", zij was zelf een goede fondvliegster.
De "71" was niet bepaald een doffer die je graag in je kleine ploegje had, alleen maar geschikt voor zwaar en ver, nam eigenlijk een plek in van de toen veel meer gewenste allrounders. Allrounders die je nu steeds minder tegenkomt, die konden knallen van 100 tot 800 kilometer. Gezien de grootte van mijn vliegploegje zat hij eigenlijk in de weg.
Ik had hem laten zitten na een mager jaar als jaarling. Hij kwam uit het goede soort, moest wat kunnen op de hele verre vluchten in Juli. Na lang wikken en wegen toch doorgezet, hij bleef, van hem werden wonderen verwacht op de verste drachten.
Tijdens het inkorven op donderdag viel me al op dat hij lichter was dan anders, maar toch vol. Geen duivin gehad, alleen een schaal, rustig de mand in moest hij. Vraag was of hij de verwachting ook kon inlossen. Flip was onze inkorver aan de ringentang, ook de grote crack in de club, hij keek nog eens extra toen hij de doffer in de mand zette. Als Flip dat deed was er wat bijzonders aan de hand.
Eind van de middag had ik mij losgeweekt van de TV, alle wereldsterren waren bij elkaar om een ongelofelijk feest te bouwen in de stadions, de hele wereld keek mee. De transistor werd neergezet in het schuurtje beneden, zelf vatte ik post op het platje voor het hok, als altijd vol in de zon, enige plek waar je de duiven kon zien vallen, verder zaten we ingebouwd tussen de huizen en schuren van de buurt. De uren tikten weg, dit keer duurde het wachten niet lang, al mijn muzikale favorieten kwamen voorbij. Ondertussen druppelden er duiven binnen in de club, ik vroeg mij af of de "71" de verwachting wel kon inlossen. Op het moment dat Eric Clapton zijn "Layla" inzet, één van mijn favoriete nummers, valt de "71". Niet supervroeg, maar wel met de bevestiging van wat ik in hem vermoedde. De kick die elke melker krijgt als er een duif valt, voelde ik dubbel die avond, bekroning van een dag die je toch al niet meer ging vergeten. Duif geklokt, gemeld, Eric Clapton maakt er ondertussen wat moois van op de radio, zijn liefde voor Layla betuigend...... Die passie, die de duivenfanaat ook zo kenmerkt, spat uit de speakers.
Het is ruim 34 jaar later als Eric weer voorbij komt, met het onverwoestbare Layla. De setting is compleet anders nu, maar toch. Er valt een donkere op het hok, dit keer in de regen. Nog een achterblijver van de africhting vanmiddag, een jonge doffer, over twee jaar moet hij minstens kunnen wat de "71" die dag van Live-Aid bewees. Eric Clapton bezingt zijn liefde voor Layla en die donkere brengt de herinnering aan de "71" terug, op die bijzondere zomerse juli dag. Heel even voel ik hoe het kippenvel over mijn arm trekt.
Tot de volgende!
www.postduivenblog.nl
Toen de duiven van Perpignan in de manden werden gezet op de Ringhoeve wist niemand dat Harrie de duiven nooit meer zou terugzien van deze Perpignan 2019, losplaats waar Hij geschiedenis geschreven heeft zoals weinig anderen. Op dinsdagmorgen immers begon Harrie aan ZIJN laatste vlucht recht naar zijn Liefste Echtgenote die reeds de Hemelpoort wagenwijd had open gezet zodat niets hun hereniging in de weg zou staan. De duiven zullen op weg naar de losplaats aan de Golfe de Lion misschien nog een laatste keer gekoerd hebben met de belofte om zo hard mogelijk naar Maastricht terug te vliegen en zo geschiedde. De naam Wijnands & Zn stond gewoontegetrouw zeer vaak op de meldlijsten van diverse sites maar vooral op de enige die ECHT waarde heeft en dat is deze van de ZLU, zo konden we al vroeg zien dat de laatste zege door zoon Roger aan zijn Vader, aan zijn Ouders kon worden opgedragen als een laatste ERESALUUT dat hij uit hen beiden geboren mocht worden, zijn wieg op de juiste plek had gestaan.
Mooier geschenk van grote dankbaarheid dan de overwinning in zijn ZLU & NIC inzetlokaal was er niet, Roger zijn wij ook dankbaar dat hij persoonlijk, ondanks zijn groot verdriet zelf de gelukwensen van ALLEN in ontvangst kwam nemen maar ook weer opnieuw met de voorzitter op de foto ging, we zouden het hem immers nooit kwalijke hebben kunnen nemen als hij bijvoorbeeld Eric Caubergh of Jacky Daenen de module zou hebben meegegeven, als een ECHTE Duiven sportman wilde hij dat absoluut zelf doen. Merci Roger.
Hier de uitslag waarmee we het ZLU / Internationale Seizoen 2019 definitief afsloten de kampioenschappen gaan nu berekend worden waar we bij L’Hirondelle enkele kanshebbers hebben maar dat zien we later wel, hier de uitslag:
Harrie & Roger Wijnands winnen Perpignan in L’Hirondelle Gronsveld. Toen de duiven van Perpignan in de manden werden gezet op de Ringhoeve wist niemand dat Harrie de duiven nooit meer zou terugzien van deze Perpignan 2019, losplaats waar Hij geschiedenis geschreven heeft zoals weinig anderen. Op dinsdagmorgen immers begon Harrie aan ZIJN laatste vlucht recht naar zijn Liefste Echtgenote die reeds de Hemelpoort wagenwijd had open gezet zodat niets hun hereniging in de weg zou staan. De duiven zullen op weg naar de losplaats aan de Golfe de Lion misschien nog een laatste keer gekoerd hebben met de belofte om zo hard mogelijk naar Maastricht terug te vliegen en zo geschiedde.
De naam Wijnands & Zn stond gewoontegetrouw zeer vaak op de meldlijsten van diverse sites maar vooral op de enige die ECHT waarde heeft en dat is deze van de ZLU, zo konden we al vroeg zien dat de laatste zege door zoon Roger aan zijn Vader, aan zijn Ouders kon worden opgedragen als een laatste ERESALUUT dat hij uit hen beiden geboren mocht worden, zijn wieg op de juiste plek had gestaan. Mooier geschenk van grote dankbaarheid dan de overwinning in zijn ZLU & NIC inzetlokaal was er niet, Roger zijn wij ook dankbaar dat hij persoonlijk, ondanks zijn groot verdriet zelf de gelukwensen van ALLEN in ontvangst kwam nemen maar ook weer opnieuw met de voorzitter op de foto ging, we zouden het hem immers nooit kwalijke hebben kunnen nemen als hij bijvoorbeeld Eric Caubergh of Jacky Daenen de module zou hebben meegegeven, als een ECHTE Duiven sportman wilde hij dat absoluut zelf doen. Merci Roger.
Liefst 8x kunt de naam H. Wijnands & Zn lezen met op de 2 plaats Jachy Deanen die ook de prijzen 5 & 11 mee naar Maastricht neemt.
Wiel Smeets & Zn uit Banholt nestelde zich netjes op de 4e plek, Lambert van Bogaert werd 8e, Comb. Caubergh9e met voorzitter George Vaessen op de plaatsen 15 & 17 wat 2 van de 3 stuks in de prijzen betekende.
Al met al een (h)eerlijke vlucht waar 5 deelnemers helaas geen duif op tijd thuis kregen waar mijn 2 duiven op maandag arriveerden, 27 uur te laat om prijs te maken maar dat is duivensport, maakt onze sport zo aantrekkelijk want niemand weet of de meegegeven duiven weer op tijd thuis zijn, als “vrije vogels in de lucht” bepalen ze zelf wat te doen onderweg.
Café Kips in Gronsveld was weer de plek waar Provinciale, Nationale & natuurlijk de ZLU vluchten werden ingekorfd, dit jaar geen Nationale zege maar wel schitterende resultaten behaald op alle terreinen, een goed jaar mogen we stellen. De Natour vluchten zijn begonnen waar ik nu even pas op de plaats maak, het is een zeer enerverend seizoen geweest waar ik nu even van moet bekomen, enkele weken neem ik een BREAK alleen nog het noodzakelijke om begin september de laatste vluchten in De Etalage + toppigeons.com te presenteren met dan ook een eerste overzicht van Kampioenschappen voor zover deze bekend zijn. Tot zo lang, bedankt voor uw zeer gewaardeerde support waar ik goddank heel wat feedback mocht ontvangen evenals dat bij de voorzitter het geval was.
MERCI en bedaank allemoal tot eng vaan dies doag
Mede namens voorz. + Bestuur L’Hirondelle Gronsveld, Colla Alberts
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Duiven polonaise vanuit Roye . Gebroeders Dekker rollen de boel op. Tevens snelste van Zeeland
Ik heb een makkie vandaag. Het wordt de kortste Biebabbelaer aller tijden. Wat gebeurde er ? De vooruitzichten waren niet goed. De lossingscommissie stak de koppen bij elkaar en besliste. “We komen terug naar Roye”. 235 stuks werden er ingekorfd in Sluiskil en dat was nog een respectabel aantal. Hier en daar donkere wolken in Hoek waar gelukkig weinig of geen regen uit viel. In andere plaatsen viel er wel regen. Het werd 09:00 uur toen de duiven losgingen. NW wind op de borden. Om 11:21:28 uur donderde de 380 bij de Dekkers op de plank en om 11:24: 35 waren de eerste 19 prijzen binnen. De club kreeg een pak slaag zoals ik in ieder geval nog nooit hebt meegemaakt. 34 vd 56 erin en de rest was voor de andere clubleden. Als jakhalzen op een rest kadaver in de steppen van Afrika probeerden we nog wat lekkers van de kale botten te eten. Bouchaut en Zoon hadden nog een stukje, de 20e stek. Roegiest Visser knabbelde nog op een stukje taai taai, 9 vd 16. Ridderhof en Zn likten nog wat aan de kaalgevreten uitslag. 18 vd 33. Toen was de koek op. Volgende week Orleans sector en Arras. Nog 1 week ons oppeppen. Nog 1 week om antwoord te vinden. Eén troost de jenever is op. De troostelozen die middag hebben de flessen opgemaakt. De algemene sterke conditie bij een melker was ver te zoeken maar goed. Alles gaat over. Ik zie jullie donderdag en vrijdag hoop ik. Laatste kans voor dit jaar.
Zondagochtend 1 september, ik kijk naar buiten en zie bewolking en een temperatuur die een stukje minder is dan gisteren. Het was aangekondigd, precies op de dag dat de meteorologische zomer eindigt zou het weer ook omslaan. Keurig in de avond, met dikke druppen en onweersbuien. Duidelijker kan je niet zijn als je Moeder Natuur bent.
Een bijna symbolische markering naar onstabieler weer, weer dat bij het najaar past. Natuurlijk, hopen op van die mooie najaarsdagen, Indian Summer hoor je dan vaak, hier in Holland is dat gewoon lekker nazomerweer.
Dat nazomerweer heb ik nog wel nodig ook. De jongen africhten is een intensief klusje, tenminste als je het doet op de manier die ik voor mijzelf ooit heb bedacht. In 2017 en 2018 heb ik hier wat minder aandacht aanbesteed, 2018 bijna helemaal niet zelfs. Wat opvalt is dat ik van de jongen van die jaargangen tekort over heb gehouden. Of het persé wat met de opleiding als jong te maken heeft weet ik niet, maar het heeft me wel doen inzien dat je alle stappen die je in je eigen systeem inbouwt ook daadwerkelijk moet uitvoeren.
Vaste lezers weten het, volgens mij staat er ook nog ergens een artikeltje apart op mijn blog over hoe ik de jongen opleid.
Ze gaan hier niet mee met de club, maar ik richt zelf af. Ooit bedacht vanwege tijdsgebrek en heen en weer racen naar het inkorflokaal, anderzijds heb ik de mogelijkheid om intensief af te richten omdat ik dagelijks een grote afstand richting werk rijd.
Hier is ook het systeem van opleiden op gebaseerd. De jongen gaan 5x op 25 km los, dan 5x op ca 50 km, dan 5x op ca 75 km. In de 75 km zit dan ook de oversteek over het IJsselmeer, als ik los vanaf mijn werk zijn de duiven gedwongen de oversteek te maken. Er wordt vaak wat lacherig over gedaan, maar vaak zie ik duiven thuiskomen uit de west en noordwest kant, die hebben gewoon heel veel water onder zich gehad. Bij gelegenheid rijd ik dan ook nog wel eens naar de oostkant, wat bijna altijd voor een lastige africhting zorgt. Als ik examen worden ze dan nog eens op 100 km losgelaten, bij voorkeur 1 voor 1, met tussenpozen, om ze ook echt te laten zoeken.
Ik ben voorstander van een opleiding waar de jongen moeten zoeken en afzien, ze moeten zich later op de marathons ook zelf kunnen redden. Neem maar aan dat deze duiven meestal niet in 1 streep rechtdoor naar huis vliegen, maar goed meningen zullen hier over verdeeld zijn.
De oudste groep jongen met de witte knijpringen schieten ondertussen aardig op, zij hebben hun 3de africhting op 75 km gehad. Gisteren vanuit de oostkant met lastige thuiskomsten, de 2de groep met blauwe knijpringen is op de helft, zij hebben gisteren hun 2de ritje op 50 km gehad, dit keer vanaf Meppel, doordeweeks is dit halverwege de Afsluitdijk. Er zijn nog een paar latere jongen, deze zijn te jong om af te richten. Deze week vlogen die voor het eerst naar behoren. Er komen nog een paar laatjes, deze week uitgekomen, er zijn ook nog wat ringen uitgezet, waarvan ik hoop dat die terugkomen compleet met jong.
Deze week weer voor het eerst aan het werk, de 1ste dag is altijd even schakelen, daarna is het weer business as usual, op naar januari, pakken we nog maar weer eens een weekje op een zonnig eiland.
Gisteren was er een vlucht vanuit het Franse Roye met een afstand van 347 km tot Putten.
De totale afdeling werd gelost om 08:30 uur en de duiven begonnen hun vlucht naar hun thuisbasis, op het moment
dat de duiven thuis konden komen kwam het met bakken uit de lucht maar desondanks viel de eerste duif in onze vereniging om 12:45 uur bij Gert Doppenberg, deze duivin vloog 1360 meter per minuut wat gelijk staat aan 81 km per uur.
Dit is de tweede keer op rij dat Gert Doppenberg een eerste draait in onze vereniging op de natour en tevens een aantal duiven heeft bij de eerste tien in onze vereniging, dus een mooie prestatie.
G. Doppenberg is 1e in de A groep en K. v/d Broek en Zn. is 1e in de B groep.
De eerste tien in onze vereniging zijn als volgt:
G. Doppenberg 1,5,7 en 8
Comb. Boeve – Drost 2,6 en 9
A. Dokter 3
K. v/d Broek en Zn. 4
G.J van Putten 10
Volgende week de laatste vluchten van dit seizoen, ik denk dat veel liefhebbers er wel blij mee zijn dat het seizoen voorbij is want het is een bewogen jaar geweest in de duivensport.
Voor de jonge duiven staat de vlucht Melun op het programma en voor de natour staat Roye nogmaals op het programma.
Klik hier voor gehele uitslag van F36 PT.ST.MAXENCE
Klik hier voor gehele uitslag van N36 QUIEVRAIN