- zondag 05 februari 2023
Nee, dit gaat niet over ‘de slimste mens’, al lijkt de titel daar naar te verwijzen. Een (Nederlandse) kennis was in Antwerpen geweest en had daar kennis gemaakt met PAS, Pigeon Arrival System.
Mensen die daarop aangesloten zijn hoeven na de vlucht de klok niet meer binnen brengen, ze hoeven geen duiven meer aan te melden (gebeurt automatisch) en ze kunnen van alle aangesloten leden de aankomsten van al hun duiven volgen.
Zo gauw ergens een duif valt kan je dat aflezen op je telefoon. Live dus. En zo is er meer. ‘Voor een keer zijn de Belgen de Nederlanders voor’, zo grijnsde de kennis. Hij was kennelijk niet op de hoogte van het hele verhaal.
EERDER
Voor een deel had hij wel gelijk.
- Voor de meeste Belgen er ook maar van gehoord hadden waren zowat alle Nederlanders inderdaad al jaren aan het verduisteren.
- Ik weet nog goed hoe, rond de eeuwwisseling, Belgen hun ogen niet konden geloven als ze hier zagen dat ik als duiven van de vlucht kwamen niet meer het hok in hoefde om duiven van een gummi ring te ontdoen. Die werden elektronisch geklokt. ‘Wat een genot zo met duiven te kunnen spelen’, moest ik heel vak horen. Maar ze volgden al gauw.
- Neem ook de uitslagen. Van een nationaal concours ben je in België pas zeker als je de uitslag in handen hebt. En soms zelfs dan niet eens. Hoeveel sneller gaat het in Nederland. Met feilloze precisie kan je de aankomsten van Nationale vluchten volgen maar ook van ALLE andere vluchten, hoe onbetekenend ook, staan dezelfde dag de uitslagen van alle verbanden online.
- Het tijdstip van lossen staat in Nederland soms al aangegeven voordat de duiven los zijn, in België kan het gebeuren dat men het pas weet als de duiven (bijna) thuis zijn. Vooral Quievrain is voor velen een heet hangijzer. Men moet wachten met lossen tot het hele uur. Ik zou zeggen, als het weer even goed is, wacht geen minuut langer dan nodig met lossen van zo’n korte afstand. Snap ook wel waarom men wacht tot het uur maar je moet nu eenmaal prioriteiten stellen.
- En dan het vervoer. Als je de moderne Nederlandse containers vergelijkt met het soms aftandse Belgische vervoer is het verschil schrijnend. In die containers kan zelfs de temperatuur en zuurstofgehalte gecontroleerd en geregeld worden. Moet je eens proberen in een wagen onder een zeil.
MAURICE
Nu hebben Belgen dus hun PAS systeem, sommige Nederlanders kijken er naar uit. Maar iets nieuws is het in Nederland zeker niet. Het was enkele jaren geleden al het stokpaardje van de jeugdige ex-voorzitter van de NPO, Maurice v d Kruk. De fout die hij maakte, hij wilde too much too soon en dat had met name gevolgen voor iets delicaats: het kostenplaatje. Intussen had men er in Zeeland al kennis mee gemaakt. Sommigen waren enthousiast, anderen vonden het te vooruitstrevend en te snel gaan. Het werd de ondergang voor dhr. v d Kruk en de teloorgang van vele uren werk. Om over de wervingskosten maar te zwijgen. Natuurlijk gaat het niet vele jaren meer duren of duivenliefhebbers in heel de wereld gaan er over beschikken. De vooruitgang is immers moeilijker tegen te houden dan een lawine die van een berg stort.