- zondag 01 januari 2023
P heeft een jaar of vijf duiven, speelt vooral grote fond en is nu lichtelijk in paniek. De kweek verloopt tot heden goed, de duiven liggen met jongen, en nu hoorde hij van een goede speler dat je jongen tijdig op moet leren. Die mochten niet ouder zijn dan vier maanden, anders zouden de verliezen groot zijn.
Hij had uitgerekend dat hij dan uiterlijk in mei moest gaan lappen en juist dan had hij geen tijd.
Omdat in juli met jongen begonnen werd was de planning begin die maand te gaan lappen. Wel, het kwaad is geschied. Slechte planning. Zeker als fondspeler had hij zo vroeg niet moeten koppelen. Zelfs nu, althans voor Nederlanders, nog tijd zat, ook als je met jongen goed wil spelen. Maarten Huijsmans koppelde nooit voor half januari.
GEFOPT
Weer maar eens mezelf gefopt. Een reportage gaan lezen zonder eerst naar de uitslagen te kijken. Toen ik die zag had ik al de nodige tijd verspild. De prestaties waren zo matig dat het niet interessant was te lezen hoe de man voerde, lapte of wat voor hokken die had. Zonde van de tijd.
Anderzijds is het soms schrikken hoe goed sommigen spelen. Of hoe goed sommige duiven zijn. Vooral in 2022.
2022
Vooral in 2022 vanwege de vele vluchten met prachtig weer. Ik schreef eerder dat het weer zoals we dat dit jaar kenden de oorzaak was dat sommige hokken meer domineerden dan goed is voor de sport. Te weinig liefhebbers wonnen te veel. Vooral de enorme prijspercentages van sommigen hadden hun keerzijde.
Uiteraard krijg je in zo’n jaar ook duiven met veel lagere coëfficiënten dan gewend. Zo presteerde de 32e beste Nationale vitesseduif KBDB beter dan de 2e Nationale Asduif vitesse in 2021 !!!
FENOMENAAL
Heeft tussen de vluchten door rijden met de (jonge) duiven zin of niet? De meningen zijn verdeeld. F van Hamel rijdt 3 of 4 dagen per week, maar nooit verder dan 20 km. Op zo’n dag gaan ze aan huis niet los. Of het iets met rijden te maken heeft zullen we nooit weten maar diens Nationale Asduif jongen presteerde spectaculair op die 7 vluchten dat ze gespeeld werd. En dat tegen grote aantallen duiven. Lees mee en huiver:
-9 juli: 1.106 d – 1
-16 juli 692 d – 1
-23 juli 1.052 d – 1
-30 juli 2.851 d – 1
-06 aug 784 d – 1
Dat was dus op vijf opeenvolgende vluchten. Die blijft wel rijden!