NPO BESTUUR
Concept Nationaal Vliegprogramma 2022
Het opstellen van een Nationaal vliegprogramma is enerzijds een kwestie van duidelijke keuzes maken, anderzijds ook een kwestie van passen en meten. Er zijn immers maar een beperkt aantal weekenden waar alles ingepast dient te worden. Ondanks dat we al vele jaren vliegprogramma’s opstellen worden we door ervaring ieder jaar ook weer wat wijzer. Zo hebben we in het eerste coronajaar 2020 ervaren dat wat later beginnen en wat langer doorspelen prima kan. En dit jaar leren we dat flexibiliteit belangrijk is bij aanhoudende lastige weersomstandigheden.
Kwesties uit het verleden zoals de roep om het aantal vluchten te beperken en de jonge duiven een goed opleidingsprogramma te bieden zijn uiteraard nog steeds actueel. En de diverse disciplines binnen de sport willen een attractief vliegprogramma voor hun favoriete spel. Al deze wensen en eisen vinden hun weg naar een concept vliegprogramma. Deze notitie geeft een toelichting op de gemaakte keuzes. Na publicatie van het eerste concept vliegprogramma 2022 is het NPO Bestuur in gesprek gegaan met de afdelingen en heeft het NPO Bestuur via de polls in Op (de) Hoogte de liefhebbers vragen en stellingen voorgelegd over het concept programma. De opgehaalde informatie is verwerkt in dit tweede concept.
Twee weken later beginnen Het weer in april kan zeer grillig zijn. Dit jaar is bijvoorbeeld de tweede vlucht afgelast. En eenieder zal zich vast vluchten in april herinneren met verre van optimale omstandigheden zoals kou en soms zelfs winterse omstandigheden. Door 2 weken later te beginnen ontlopen we dit grillige weer grotendeels. Er zijn meer voordelen aan wat later beginnen. Veel liefhebbers houden noodgedwongen vanwege roofvogels in de winterperiode hun duiven vast. Het is dan vaak een race tegen de klok om de duiven tijdig gereed en voldoende getraind te krijgen voor het nieuwe seizoen. We kunnen ervan uitgaan dat overlast door roofvogels niet zal verminderen in de toekomst, integendeel. De binnenkort te publiceren notitie over roofvogelsoverlast gaat daar verder op in. Een paar weken extra om de duiven gereed en voldoende getraind te krijgen maken dan een groot verschil. Een ander voordeel is dat de werkende liefhebber meer tijd krijgt om zijn of haar duiven goed in conditie te krijgen. Nu is dat door de korte dagen in februari en maart een lastige opgave. We doen al vaak een beroep op het aanpassingsvermogen van de werkende liefhebber bij het verplaatsen van vluchten naar bijvoorbeeld vrijdag. Deze handreiking van later beginnen naar de werkende liefhebber is in ieders belang want we hebben iedereen hard nodig. Tot slot is het ook goed op te merken dat we niets inleveren. In de bijeenkomst met de afdelingsbesturen is door meerdere afdelingen aangegeven dat men liever wat eerder dan 30 april begint. De uitkomst van de poll was dat een meerderheid van de liefhebbers zich wel kon vinden om te beginnen op 30 april. Alles wegende stelt het NPO Bestuur voor om op 23 april te beginnen met het Nationaal vliegprogramma. De extra week wordt gebruikt voor het inplannen van een Midfond vlucht. Het Dagfond programma begint een week eerder vergeleken met het eerste concept.
Het Vitesse en Midfond spel De grootste groep van de liefhebbers speelt het Vitesse en Midfond spel. De wens van deze liefhebbers is om elke week aansluitend te kunnen spelen. Dus elke week een Vitesse of Midfond vlucht. De poll in Op (de) Hoogte hierover was zeer duidelijk, dat is wat V/MF spelers willen. Het concept vliegprogramma biedt de V/MF speler elke week een vlucht met aansluitend het jonge duivenprogramma. De eerste Midfond vlucht gaat uit van 1 nacht mand mits dit vervoertechnisch haalbaar is voor de afdelingen. 1 nacht mand is het meest flexibel vroeg in het seizoen en het geeft Marathon spelers de mogelijkheid hun duiven af te richten met 1 nacht mand. Het concept vliegprogramma is een mooi programma voor de V/MF speler. Waar nog wel winst te behalen is bij de keuzes van de lossingstations. Laten we zo weinig mogelijk verschillende lossingstations inplannen. Het maakt het voorkomen van kruislossingen en beïnvloeding van concoursen zoveel makkelijker. De uitslag van de poll over dit punt geeft aan dat de liefhebbers dat steunen. Een ander punt waar nog winst is te behalen is de invulling van de Grand Prix concoursen. Deze vluchten worden in afdelingsverband gespeeld. Maar laten we wel zoveel mogelijk in Sector verband of met meerdere afdelingen tegelijk lossen. De uitslag van de poll geeft aan dat liefhebbers ook dit steunen. Daarnaast kunnen we uit het verloop van deze gezamenlijke lossingen belangrijke informatie halen voor de toekomst wat betreft de indeling van de vlieggebieden. Regeren is immers ook vooruitzien.
Het Dagfond spel Het concept vliegprogramma biedt de Dagfond spelers 6 vluchten waarvan 2 Nationaal, 2 Sector en 2 Afdeling. Een uitdagend programma waarin de Dagfond spelers volop aan hun trekken komen. De deelname zal gaandeweg het Dagfond programma teruglopen. Door de laatste 4 vluchten in Sector dan wel Nationaal verband te vervliegen kan het vervoer efficiënt worden ingericht.
Volgens de poll in Op (de) Hoogte kiest een meerderheid van de liefhebbers voor 5 Dagfondvluchten. Ook meerdere afdelingsbesturen hebben aangegeven een voorkeur voor 5 Dagfond vluchten te hebben met eventueel een reserve vlucht mocht een van de Dagfond vluchten uitvallen. Dat is voor het NPO Bestuur reden om de zesde Dagfond vlucht anders in te vullen en wel als Grote Fond vlucht welke aan zowel aan het Dagfond als Marathon programma wordt toegevoegd. Concreet is het voorstel om voor Sector 1 en 2 Brive te spelen en voor de sectoren 3 en 4 La Souterraine met ochtendlossing. De Grote Fond is een nieuw spelelement wat de Dagfond en Marathon speler samenbrengt en hopelijk levert deze vernieuwing mooie concoursen op. Er zijn meer voordelen van deze aanpak. De Marathon spelers krijgen de gewenste ochtendlossing. Nieuwe initiatieven zijn schaars in de duivensport. Laten we dit nieuwe initiatief een kans geven.
Over de zin of onzin van Nationale en Sector vluchten op de Dagfond lopen de meningen uiteen. We weten dat de invloed van afstand, wind en andere meteorologische omstandigheden invloed kunnen hebben op het verloop van concoursen. Het is ook duidelijk dat hoe groter het spelgebied, hoe meer deze invloeden zich kunnen laten gelden.
Bij de Dagfond vluchten wordt altijd in afdelingsverband gespeeld, hoewel voor de NPO kampioenschappen een tweedeling is toegestaan. Een uitbreiding naar Sector en/of Nationaal spel vergroot het spelgebied en daarmee de invloed van bovengenoemde factoren. Is dat een reden om er daarom dan maar vanaf te zien? Zeker niet omdat we om te beginnen niks inleveren; we spelen allemaal nog steeds in eigen afdeling, fondclub, regio etc. En het is gratis voor de liefhebber bovendien. Voegt spelen in de Sector en Nationaal verband op de Dagfond dan wat toe? Zeker wel.
Uit ervaring weten we dat per vlucht het verloop kan variëren. We hebben in het verleden Nationale winnaars van Chateauroux gehad in Friesland en Limburg. En in Sector verband weten we ook uit ervaring dat de (kop)prijzen regelmatig goed verdeeld zijn over de Sector. Onze Belgische collega’s kennen veel meer Nationale vluchten en hebben dezelfde ervaring. Iedereen heeft dus kans. Dus waarom zouden we de duivensport het Sector en Nationale spel op de Dagfond willen onthouden? Het geeft de duivensport een positieve uitstraling en voegt spelplezier toe voor de liefhebbers.
Marathonspel Het NPO Marathonspel is opgezet rondom de klassiekers St. Vincent en Bergerac. De Marathon vluchten zijn zo gekozen dat een duif om de drie weken gespeeld kan worden. Dax kent al jaren een matige deelname en is vervangen door een Sector vlucht. De Marathonspeler kan gebruik maken van een ruim opleerprogramma binnen de eigen vereniging door de programmering van de rest van het vliegprogramma.
Volgens de poll in Op (de) Hoogte houden voor- en tegenstanders van middaglossingen elkaar in evenwicht. Voor het NPO Bestuur is dat aanleiding om het merendeel van de voorgestelde Marathon vluchten met middaglossing ongewijzigd te laten. Er is wel een meerderheid voor een aanbod van NPO Marathon vluchten met zowel ochtend- als middaglossing. De gewenste Marathon vluchten met ochtendlossing worden ingevuld door:
1. Het programmeren van een Grote fond vlucht in week 31 welke ook aan het Dagfond programma wordt toegevoegd. Het voorstel is om voor Sector 1 en 2 Brive te spelen en voor de sectoren 3 en 4 La Souterraine met ochtendlossing. De Grote Fond is een nieuw spelelement wat de Dagfond en Marathon speler samenbrengt en hopelijk levert deze vernieuwing mooie concoursen op.
2. Daarnaast zet het NPO Bestuur in op een vlucht met ochtendlossing vanuit Agen/Bordeaux in week 26 in samenwerking met de ZLU.
3. Mocht de samenwerking met de ZLU niet lukken dan kunnen we overwegen om van A27 een ochtendlossing te maken of in week 25 een ochtendlossing te programmeren. Een besluit hierover kan genomen worden op de voorjaars Ledenraad 2022.
Naast de NPO marathon vluchten zijn er ook 6 ZLU vluchten. De Marathonliefhebber kan deelnemen aan maar liefst 12 marathon vluchten. De vraag is of dit houdbaar is en of het marathonspel niet te veel versnipperd is. De vraag stellen is hem beantwoorden. De uitslag van de poll in Op (de) Hoogte was ook duidelijk; de marathon liefhebbers willen dat NPO en ZLU samen vluchten aanbiedt. Om dit aan te pakken zullen we moeten denken in oplossingen en stappen moeten zetten. De eerste stap die het NPO Bestuur voorstelt is een gezamenlijke NPO-ZLU vlucht vanuit Agen/Bordeaux met ochtendlossing in week 26 en een gezamenlijke NPO-ZLU vlucht uit Bergerac met middaglossing in week 30.
Jonge duiven spel Het voorgestelde jonge duiven programma heeft flink wat reacties en bruikbare suggesties opgeleverd en dat was ook de bedoeling want het is een belangrijk onderwerp. De verliezen met jonge duiven in met name het begin van het programma is een probleem voor veel liefhebbers en verenigingen. Meer dan de helft van de liefhebbers haakt af en neemt niet meer deel aan het jonge duivenspel. Iedere liefhebber ervaart in eigen vereniging, samenspel en afdeling dat deelname aan het jonge duivenspel al jaren onder druk staat. Dat is slecht voor de toekomst van de sport en de verliezen maken ons ook erg kwetsbaar richting overheid.
Het overhouden en goed opleren van jonge duiven is cruciaal voor de toekomst van de duivensport. Het NPO Bestuur zet hier op in en mikt bovendien op een zo groot en breed mogelijke deelname van liefhebbers aan het jonge duivenspel en spelplezier.
Als we het tij willen keren zullen we maatregelen moeten nemen. Over de oorzaken van de verliezen is al veel geschreven en gezegd en er is geen eenduidige reden of oorzaak aan te wijzen en dus is er ook geen simpele oplossing. Gezondheid van de jonge duiven speelt een belangrijke rol. We roepen verenigingen op om in collectief verband gezondheid controles op te zetten voor de jonge duiven. Gezonde jonge duiven is een randvoorwaarde om te slagen en we hebben dat zelf in de hand.
Een gedegen opleerprogramma wat gebruik maakt van gunstige omstandigheden is tevens van groot belang. Dat is met name belangrijk voor de eerste trainingsvluchten met de container. De maanden mei, juni en juli kunnen worden benut voor een opleerprogramma voor de jonge duiven. Om te komen tot een effectief opleerprogramma moet het denken om. Opleren als het kan, niet als het moet. Dus niet zoals voorheen slechts 2 opleervluchten voor aanvang van het jonge duiven programma maar een flexibel opleerprogramma in de maanden juni en juli. Het uitgangspunt daarbij is opleren als het kan. De afdelingen kunnen daar vast een praktische oplossing voor bieden. Communicatie over het al of niet doorgaan van deze opleervluchten moet geen probleem zijn met alle huidige communicatie middelen. Welke afdeling heeft hiervoor de beste ideeën?
Zaken die we de afdelingen verder willen meegeven bij het inrichten van de trainingsvluchten is om de jonge duiven te laten wennen aan de container door het houden van trainingen van korte afstand. De containerbezetting reduceren met 20% op de eerste 3 training en wedvluchten geeft de jonge duiven meer ruimte en voorkomt oververhitting.
De realiteit is dat veel liefhebbers hun jonge duiven begin juli nog niet gereed hebben voor de vluchten. Meerdere instap momenten voor de jonge duiven in de maanden juli en augustus komt daaraan tegemoet. Het voorgestelde jonge duiven programma en natour bieden deze meerdere instap momenten. Omdat het programma beter aansluit op het oude duiven programma kunnen liefhebbers hun aandacht volledig richten op het jonge duivenspel.
Voor het jonge duivenspel zijn 9 vluchten gepland met een uitdagende opbouw.
Kampioenschappen Voor nu zijn de NPO kampioenschappen niet ingrijpend gewijzigd. De komende discussie over eerlijk spel kan uiteraard wel grote impact hebben op de NPO kampioenschappen. Het onderwerp eerlijk spel staat op de agenda van de voorjaars Ledenraad 2022.
De uitkomst van de poll over de Olympiade kwalificatie gaf geen duidelijke richting. Er dient voorlichting te komen over hoe het in elkaar steekt en wat de alternatieven zijn. Daarom wordt voorgesteld dit onderwerp mee te nemen in de discussie over eerlijk spel.
Werkbelasting vrijwilligers Uitgangspunt bij het vliegprogramma is zoveel mogelijk inkorven in eigen verenging. Het concept vliegprogramma is zo opgezet dat voor het overgrote merendeel van de verenigingen er sprake is van 1 vlucht per weekend. Als een vereniging de NIC status heeft zal de belasting toenemen. We kennen verschillende NIC’s. Er zijn NIC’s die enkel de Nationale en Sector Dagfond vluchten inkorven. Andere NIC voegen het NPO Marathon programma toe en of het ZLU programma. De afdeling heeft de taak om NIC´s voor te stellen voor de verschillende disciplines. Dit alles uiteraard in samenspraak met en afhankelijk van de bereidheid van verenigingen de diverse taken op zich te nemen.
|