Nieuws

maandag 27 juli 2020

hoklijst jeugd afd 9 

Beste jeugdleden,

 
Het is voor de jeugdleden van onze afdeling weer tijd om de hoklijsten “jonge duiven” voor de Jeugdcompetitie in te leveren. Zoals gebruikelijk kunnen er weer 15 ringnummers van jonge duiven worden opgegeven. Inleveren kan tot en met aanstaande donderdag 30 juli a.s.
Graag de ingevulde hoklijst (zie onderstaande link) inleveren als Excel bestand bij Wim Jacobs of Lute Bruinenberg. Hun mailadres staat op de hoklijst vermeld.
 
 
Ook nieuwe jeugdleden zijn uiteraard van harte welkom om mee te doen aan de Jeugdcompetitie. Aanmelden kan door middel van het inleveren van de hoklijst.
We rekenen op deelname van alle jeugdleden! Alvast bedankt voor het tijdig insturen van de hoklijst!
 
Met vriendelijke groet,
Bestuur Jeugdcommissie Afdeling 9
maandag 27 juli 2020

Transportwagens duiven

Geachte bestuurders, beste sportvriend(in),

Vorig weekend (zaterdag 18 juli jl.) hadden we een slecht tot dramatisch verloop van de jonge duivenvlucht Maaseik in Zuid van onze afdeling. Uiteraard hebben wij de oorzaak daarvan proberen te achterhalen, dit om daaruit lering te trekken. Als beide vluchten slecht waren verlopen zou er ongetwijfeld een duidelijke verklaring zijn. Het uitstekende verloop van Boxmeer en het slechte verloop van Maaseik stelden ons echter voor een raadsel. We hebben intensief overleg gehad met deskundigen binnen en buiten onze afdeling. Onderstaand treft u ons verslag hiervan. We beginnen met de weerssituatie van zaterdag 18 juli jl.

Algemene Weerssituatie:

Een uitloper van een hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan strekt zich uit over Frankrijk, de Benelux en Duitsland richting de Oostzee. Dit zorgt voor een rustig weertype met weinig stroming (de voorkeur is meestal westelijk tot noordwestelijk boven Frankrijk, en zuid- tot zuidwestelijk boven de Benelux). Een omvangrijk lagedrukgebied bevindt zich bij IJsland. Het koufront van dat systeem ligt van Noorwegen naar Ierland en verplaatst heel langzaam oostwaarts. De restanten van een zwak warmtefront liggen nog over West-Duitsland, maar hierop zit geen activiteit meer.

Weer en wind op de lossingsplaatsen en onderweg:

De ochtend begint regionaal met nevel of enkele ondiepe mistbanken. Dit geldt met name voor de Benelux, West-Duitsland en Noord/Noordwest-Frankrijk. Ook zijn daar nog wel een aantal velden met (lagere) bewolking aanwezig. Van stratus is nauwelijks sprake, doordat er te weinig wind staat. Als er al wat stratus aanwezig is in de nacht/vroege ochtend, is dat hoogstwaarschijnlijk alleen in de buurt van Quiévrain en Niergnies. In de rest van Frankrijk is het zonovergoten. In de loop van de dag ontstaan stapelwolken boven de Benelux, Duitsland en Noordoost-Frankrijk. De rest van het vlieggebied blijft grotendeels zonnig met hooguit wat dunne sluierbewolking. Mogelijk groeit een enkele stapelwolk boven de Benelux en westelijk Duitsland uit tot een licht buitje. In de namiddag en avond wordt het overal weer vrij helder.

De wind is op de meeste plaatsen zwak, 1-2 bft, of hooguit matig, kracht 3. Boven Midden en Zuid-Frankrijk meest uit een noordelijke richting, boven Noord-Frankrijk meer westelijk en boven de Benelux meer uit een zuidelijke richting. Boven Duitsland is de wind variabel. Op vlieghoogte resulteert dit op de meeste plekken in 10-20 km/uur in de vroege ochtend. Rond het middaguur boven het centraal massief wat toegenomen naar 20-25 km/uur en aan de Nederlandse west- en noordwestkust naar 20-30 km/uur. Boven Engeland en het Kanaal staat de hele dag wat meer wind met 25-35 km/uur, maximaal tippend aan 40 km/uur boven het Kanaal boven de 50 m. hoogte.

Inversies:

Om 05:00 uur is er op alle losplaatsen (van Bergerac tot in de Benelux) nog een sterke inversie aanwezig boven de 50 meter hoogte. Om 08:00 uur is hiervan nog een inversie van zo’n 3 graden over rond Bergerac en de lossingsplaatsen in het midden van Frankrijk. Hier in Nederland zal de inversie verdwenen zijn rond 09:00 uur bij 20 graden. In de Benelux en Noord-Frankrijk is de inversie om 08:00 uur al zwakker en zal rond 08:30 uur verdwenen zijn bij een temperatuur van 18-19 graden. Verder bevindt zich nog een zwakke inversie tussen de 2000 en 3000 meter, het hoogst (rond 3 km) boven de Benelux. Onderstaand treft u enkele weerkaarten met actuele informatie van zaterdag 18 juli jl. aan.

weer1

weer2

Tijdens de lossing van beide vluchten was de temperatuur 21,3 graden Celsius met een Z-ZZO wind, kracht 2 Bft., en een zicht van meer dan 10 km. Het enige verschil dat opviel was de vochtigheid tijdens de lossing. In Maaseik was de vochtigheid 70% terwijl deze daalde op de vlieglijn naar 50% of nog lager aan het begin van de middag. De lagere vochtigheid in Boxmeer verklaart dat er daar stapelwolken zijn ontstaan en de lucht in Maaseik nagenoeg staalblauw bleef.

De containers waren over het algemeen niet afgeladen vol met jonge duiven. De duiven van CC 1-3 zijn vervoerd met gemiddeld 165 manden per container. In de container van CC 4-5 zaten iets meer duiven. Namelijk 193 manden. Om de duiven van CC 4-5 allemaal te kunnen vervoeren is de Iveco ook mee geweest met daarin 40 manden met jonge duiven. De duiven van CC 6-7 zijn vervoerd in 167 manden en de jonge duiven van CC 8-9 zaten verdeeld over 150 manden. Waar mogelijk zijn in de bovenste rij geen jonge duiven geplaatst.

Verder hebben wij gekeken of er sprake was van een magnetische storing. De hoogte hiervan was twee en daarvan hebben onze duiven geen hinder.

Pigeonmagneto

Ook hebben wij gekeken of er mogelijk sprake kon zijn geweest van kruislossingen. Voor zover wij kunnen achterhalen is hiervan geen sprake geweest. De Duitse en Poolse duiven waren al ruim voordat wij hebben gelost vertrokken. Ook met de bekende lossingen vanuit België konden geen kruisingen ontstaan.

Uiteraard hoort bij een lossing in twee groepen de tweede wagen op meer afstand geplaatst te worden en/of de deuren gesloten te worden. Zoals u in het filmpje van Maaseik kunt zien hadden de containers hier verder uit elkaar geplaatst kunnen worden. Daar zal voortaan beter op gelet worden. Was dit de oorzaak geweest, dan had de eerste groep geloste duiven in Maaseik net zo goed moeten afkomen als de duiven uit Boxmeer. Dat was echter niet het geval, dus er was duidelijk meer aan de hand.

Natuurlijk is zo vroeg mogelijk lossen het beste. Het was zaterdag jl. echter niet mogelijk om voor 9.00 uur te lossen. Dit i.v.m. inversies en slechtere zichten. Daarna was het wachten op de lossingen van Afdeling 10 en 11. Dit om te voorkomen dat onze jongen mee naar het hoge noorden zouden worden genomen. Het prima thuiskomen van de duiven uit Boxmeer geeft echter aan dat het tijdstip van lossen geen probleem was.

De meest plausibele verklaring is dat er in Boxmeer sprake was van een blauwe lucht met stapelwolken, terwijl dat in Maaseik niet of nauwelijks het geval was. Daar was sprake van een bijna wolkeloze staalblauwe lucht. Voor ons is dit een omstandigheid waar in het vervolg extra aandacht aan zal worden besteed.

Naar aanleiding van de lossing in Maaseik heeft het NPO-bestuur, IWB en WOWD besloten de Risico Tabel Lossingen (RTL) nog eens tegen het licht te houden. De uitkomst hiervan zullen ze gaan delen met alle afdelingen.

Tot slot hebben wij zelf het idee dat lossen bij waterrijke gebieden een nadeel kan zijn. Dat is ingegeven door een optelsom van deze en eerdere mindere lossingen de laatste jaren in de buurt van waterplassen. Het aardmagnetisme is daar volgens ZIMOA niet voelbaar voor onze duiven en daarnaast ondervinden de duiven mogelijk hinder van de weerspiegeling van de lucht in het water. We zijn dan ook voornemens om dergelijke losplaatsen voortaan te gaan vermijden.

We realiseren ons dat het voor menig liefhebber een buitengewoon zuur weekend is geweest. Jonge duiven kweken we niet om ze op deze manier weer te verspelen. Onze vervoer- en lossingscommissie doen hun uiterste best de duiven zo goed mogelijk aan de start te brengen en in samenspraak met het IWB en ZIMOA zo verantwoord mogelijk te lossen. Daar verandert niets aan. Wel zal deze onaangename ervaring ons mogelijk helpen verbeteringen aan te brengen in de keuze van een losplaats en het moment van lossing.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Bestuur Afdeling 9

Gert Visser                 Arjan van de Willige

Voorzitter                   Secretaris

 

zondag 26 juli 2020

Afdeling8 135x40

Sportvrienden,

Bij deze videos van de lossing, water geven en voeren op de losplaats Perigueux.

Afdeling 8 Perigueux

Afdeling 8 Perigueux voeren

Afdeling 8 Perigueux water geven

Met vriendelijke groeten,
Bestuur Afdeling 8 GOU.

zondag 26 juli 2020

hvdkraatsduffel

Het was lang wachten voordat de jonge duiven gelost werden in Duffel.
De vlucht Melun was teruggebracht naar Pt. St. Maxence zodat men de duiven uiterlijk rond
de middag thuis zou hebben.
En met de jonge duiven die nog veel moeten leren en weinig ervaring hebben in de vrachtwagen gaan
ze wachten tot 15:30 uur om ze te lossen, hoe wat waarom dat is wat vele liefhebbers zich
afvragen……….. er zijn veel jongen niet thuis aangekomen en dan is de vraag komen die nog…..
Maar ondanks alles heeft H. v/d Kraats bij ons in de vereniging een 1,2 en 3e gevlogen…
Zoals eerder vermeld werden de duiven gelost om 15:30 uur en de 1e, 2e en 3e jonge duif in onze
vereniging viel bij  H. v/d Kraats om 17:07 uur en in 3 seconden had hij dus 3 jonge duiven thuis.
Deze jonge doffers vlogen een snelheid van 1516 meter per minuut wat gelijk staat aan 90 km per uur.
1e in de A groep Comb. Boeve – Drost en 1e in de B groep H. v/d Kraats.
In de top 10 van onze vereniging stonden o.a
H. v/d Kraats, Comb. Boeve – Drost, U. Uhrig, H. Scholten en G.J van Putten.
Voor aankomende week staat er een vlucht op het programma vanuit Asse Zelik, de vraag nu alleen is
wie doen er nog mee met de jonge duiven want veel liefhebbers zijn of uitgeschakeld of hebben zoiets van
we spelen ze wel op de natour………………….

zondag 26 juli 2020

adokter

Dit weekend waren er weer een hoop vluchten in de duivensport.
We beginnen met de midfond vlucht vanuit Pt. St. Maxence wat eigenlijk Melun zou zijn.
Om 07:00 uur werden de duiven gelost in het Franse Pt. St. Maxence en begonnen aan hun
reis terug naar hun thuisbasis.
In onze verenging viel de eerste duif om 10:50 uur bij A. Dokter, maar ook de tweede duif in
de vereniging viel bij Arend om precies te zijn 5 seconde na de eerste duif.
Deze jaarling duivin vloog 1700 meter per minuut wat gelijk staat aan 102 km per uur.
A. Dokter is eerste in de A groep en W. v/d Waal is eerste in de B groep.
De eerste tien in onze vereniging:
A. Dokter 1,2,6 en 8
K. v/d Broek en Zn. 3 en 5
W. v/d Waal 4
G.J van Putten 7 en 10
Comb. Boeve – Drost 9
Aankomende week staat er een nationale vlucht op het programma vanuit het Franse Issoudun.
Voor de jonge duiven een vlucht vanuit het Belgische Asse Zelik.

zondag 26 juli 2020

duffeladdejong

 Als jong op de foto nu 1e Duffel tegen 468 duiven

Jaar 2020

Wat een jaar is het toch. In maart brak de corona uit vele maatregelen kwamen uit de kast om het terug te dringen . Ook mochten we niet gaan vliegen. In april en mei prachtig weer met vaak een kop windje. Toen we plots onverwachts mochten gaan trainen met de duiven sloeg het weer om met tot nu toe iedere week ZW tot ZO wind met als gevolg zeer hoge snelheden. Zo ook deze week ZW wind en daar kwam ook nog regen bij. Mijn domme duiven denken net of het hoort en gaan in Culemborg aanhalen. Dus weer veel terug uit de verkeerde richting. Komt er nu een uit de goede hoek dan is het vaak een vroege. Iets wat tegenwoordig zeldzaam is. Maar goed we mogen de duiven laten vliegen en kijken welke we voor volgend jaar willen behouden. Veel erger is de vele doden en mensen die moeten herstellen van de corona. Ook zijn er gezonde bedrijven die het niet redden. Veel werkelozen tot gevolg. Laten we met z’n allen de regels die zijn ingesteld op volgen. Zodat we corona snel onder de knie hebben.

Op eigen hok

Korte vlucht duiven :

Twaalf oude zijn een donderdagavond de mand in gegaan naar wat bleek Maxence. Twee nachten mand voor 333 km !! Ze zijn zaterdag om 7.00 uur gelost en ze kregen te maken met regen en motregen ook bij thuiskomst. Om 10.14 ging de eerste naar binnen. Ze kwamen heel traag en leken net verzopen katten. Wat op viel was dat ze en niet alleen bij mij heel erge dorst hadden. Zo heet was het ook weer niet. Ook viel me op dat er veel vlees vanaf was. Met ruim 3 uurtjes vliegen met wind mee moet dat niet kunnen. Wat de oorzaak  hiervan is zullen we wel nooit te weten komen. De eerste had de 6e in de club tegen al dat Culemborgse geweld. Ook in de afdeling was het een top notering (25e) . Johan en Thomas den Hartog behaalden 1 en 2 van Afdeling 7 . Super mannen. Vrijdag zijn 39 jongen mee naar weer Asse Zellik gegaan. Zaterdag morgen durfde men niet te lossen en is men terug gereden naar Duffel 92 km voor mij. Om 15.45 uur werden ze nog gelost. Hier kwamen de meeste jongen weer uit noordelijke richting en er waren er ook nat. De eerste arriveerde om 16.47 , de tweede één minuutje later. Ze kwamen traag ,  toen het donker was waren er nog 8 onderweg. Veel te veel van zo’n kort stukkie. Maar het weer was ook niet al te best. Toch in de club 1 en 2 tegen 468 duiven. In de regio komen ze op bescheiden plaatsen te staan. Heel de club was deze keer hartstikke laat. Wind en weer maken de duiven. Nu zondagmorgen waren er voor 7.00 uur 2 terug en voor 9.00 zijn er nog 2 gekomen. Volgende week maar weer beter op de pas tweede vlucht uit Lessines 155 km.

Overnacht duiven :

De 14 jaarlingen zijn mee naar Periqueux gegaan. Vrijdagmiddag zijn ze om 13.00 uur gelost. Omdat ze op de africhtings vluchten prima naar huis kwamen had ik goede hoop op mooie aankomsten. Joop Verweij had zijn duiven in vorm en klokte om 05.03 en 05.05 uur. Twee kei vroege duiven , proficiat. Zelf er onderdoor en dat is nog niet zo erg als ze maar goed naar huis komen. Om 13.05 kwam de eerste om 13.42 was de vierde er weer. Zaterdag nog 3 erbij dus krek de helft terug. Hopelijk komen de anderen ook nog en hebben ze er wat van geleerd. Enkele leden van onze club hebben mee gedaan aan Agen ZLU. Een klasse duif van Arie en Anja Versluis wist een topnotering te behalen. Hier zullen we wel over kunnen lezen in het Spoor. Ook Jan Kleppers had vrijdag enkele vroege duiven. Klasse prestatie van duiven en melkers , top. Komend weekend de Koningsvlucht uit Barcelona ZLU. Wie zal de winnaar zijn.  Goede gezondheid en hou je haaks.

mail  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.                                                                                                      http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

zondag 26 juli 2020

MARC GIELEN UIT MAASBREE IN LIMBURG WINT 1E NATIONAAL AGEN ZLU JAARLINGEN

 marcgielen
zondag 26 juli 2020

GIEL JANSSENS, UIT EPEN PAKT HET GOUD OP AGEN VOOR OUDE DUIVEN

gieljanssens 

zaterdag 25 juli 2020

z.l.u.2018

Op maandagavond hebben de vervoerders ca. 4.300 duiven opgehaald. Alle duiven zijn in Rucphen ingecheckt volgens het WCS systeem. Na controle bleken er 4.252 duiven in het systeem te staan. Om ca. 12.00 uur op dinsdag waren de werkzaamheden voltooid. Totaal leverde het 235 volle manden op met daarin 18 duiven per mand en een restmand met 6 doffers en een restmand 16 duivinnen op. De WCS controles zijn uitgevoerd rekening houdend met de corona protocol-len. Om 12.30 uur vertrok een wagen van duivenvervoer Bauwens met 182 manden en om 14.00 uur vertrok een wagen van duivenvervoer Bauwens met daarin 84 rieten manden uit Duitsland aangevuld met 55 manden met Nederlandse duiven. De Duitse en Nederlandse duiven werden aan de zorgen van Silvia Montulet en Jorg Emmerich toevertrouwt. De reis naar Pau verliep zonder noemenswaardige problemen, de wettelijk stops inzake het rijtijdenbesluit konden moeiteloos worden aangehouden. De vaste procedures inzake verluchting, water en voer geven verliepen vlekkeloos. Het convooy werd begeleid door de voorzitter van Colombe Joyeuse Michelle van Bael met haar echtgenoot Luk van den Haute, Pr. man van deze inrichter.

VP1

Op donderdag rond de middag arriveerde het convooy op de ruime losplaats te Pau. Inmiddels had Luk van den Haute reeds kontakt gehad met de meteo te Pau. Vooruitzichten waren niet al te best.

VP2

VP3

VP4

VP5

 

Sportvrienden,

volgens mijn laatste info zijn er zelden zoveel duiven op de 2e dag thuis gekomen als van deze Pau, 80 tot 90 % was de 2e dag thuis. Met andere woorden, de voorberijding was toch vrij goed en de verzorging was weer in goed handen bij onze convoyeurs Silvia en Jorg.

Bedankt.


Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.

zaterdag 25 juli 2020

combzoetbrood 

Op vrijdag 17 juli vond de lossing plaats van de eerste Nationale overnacht fondvlucht van dit door de Corona perikelen bijzondere seizoen 2020. Gezien de grote verschillen in aankomsttijden kregen de duiven het onderweg niet gemakkelijk.

Om 13.00 uur kregen de 1.556 duiven van afdeling 8 samen met de ca. 11.000 andere Nationale duiven de vrijheid om op weg te gaan naar het thuishok. Het was de comb. Zoetbrood en zoon die in Apeldoorn om 11.25.57 de volgende dag de snelste duif van afdeling 8 na 1095 afgelegde kilometers mochten verwelkomen.

Hun eerste getekende van de 10 meegegeven duiven, de kras weduwnaar 15-1402315, laat met een snelheid van ruim 1171 m/min. alle concurrenten in afdeling 8, maar ook in sector 3 achter zich en plaatst zich als 4e Nationaal (landelijk). Voorwaar een prestatie van formaat van deze doffer die op 1 keer na altijd prijs vloog op de marathon vluchten, maar nu Adriaan en zoon Dave toch ook aangenaam verraste met deze prestatie.

Namens afdeling 8 GOU kregen de winnaars door Marinus ten Dolle een bos bloemen uitgereikt met daarbij uiteraard de felicitaties.

Vader en zoon Zoetbrood, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Met vriendelijke groet,
Bestuur Afdeling 8 GOU

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

petermaand
21 september 24
Als ik dit schrijf is het vluchtseizoen nagenoeg voorbij en kunnen we de duiven volledig gaan ondersteunen voor de rui. Zelf geef ik mijn duiven in deze periode de drie basisproducten die de duiven...

Columnist in Spotlight

peter hok
23 november 24
Het kweekseizoen staat voor de deur en dan...
peter hok
16 november 24
peter hok
09 november 24
De meeste kweekduiven zijn inmiddels klaar met...
peter hok
02 november 24
Het blad valt van de bomen en dan gaan we snel...
peter hok
26 oktober 24
Gisteravond was ik bij de vergadering van onze...
peter hok
19 oktober 24
De kweekduiven zijn ver klaar met de rui en de...
peter hok
12 oktober 24
Richting de winter beginnen alle veilingen weer....
peter hok
05 oktober 24
De zon scheen, dus heb ik de hogedrukreiniger...
peter hok
28 september 24
In Op (de) Hoogte las ik het stukje over de...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40