Januari is alweer bijna twee weken oud en zelf ben ik ook een jaartje ouder geworden. Heel veel felicitaties uit duivenland mocht ik ontvangen , mijn hartelijke dank daarvoor. Deze week toonde de afdeling 5 het concept van het nieuwe vluchtprogramma en eerlijk gezegd ik schrok me rot. Veel te zwaar en zeker voor duivenmelkers die over een klein hok met postduiven beschikken. Er valt voor deze melkers geen eer meer te behalen. Maar de leden mogen zich er over twee weken over uitspreken en ik verwacht dat het gewoon weer iedereen door de strot geduwd wordt. Uiteraard zou men verder kunnen kijken en kampioenschappen maken die voor iedereen mits goed bezig met hun duiven haalbaar zouden kunnen zijn.  Het generaal kampioenschap moet sowieso verdwijnen , dat is uit de boze en de duiven worden ervoor gewoon gesloopt. Ook zou men dan de keuzes kunnen maken om alle disciplines in tweeën te splitsen dus  kampioenschappen Vitesse A de eerste vier Vitesse vluchten en Vitesse B de vitesse vluchten 5-6-7 en 8. hetzelfde doen we met de midfond , dagfond en de jonge duiven. Liefhebbers kunnen dan ook met hun gezin op een vakantie gaan en missen dan mogelijk een halve discipline. Denk dat de sport dan aantrekkelijker kan gaan worden.

Ook de puntentelling zou men moeten gaan aanpassen . Nu spelen we in onze club en samenspel 1:4 duiven tellen van de ingekorfde duiven. In de rayons en afdeling 3 van de eerste ingekorfde 30 duiven. Feitelijk zouden we over de gehele afdeling 5 hetzelfde systeem moeten hebben. In het kader eerlijk spel zal het systeem van dertig duiven aanwijzen voor het seizoen er wel nooit doorkomen,  maar zelfs dan kun je wel iets veranderen.  Bv net als nu 3 eerst geklokte van de 30 ingekorfde duiven, dus je moet altijd 3 duiven zien te pakken of je er nu 10 of 30 mee hebt. Gelijk zou je dan ook de mogelijkheid bezitten om een basis inkorfprijs af te spreken uitgaande van dertig ingekorfde duiven en heb je er meer mee dan verder doorrekenen in eenheden. Waarom ? De kosten van vervoer moet door alle melkers gedragen worden maar is het eerlijk om er vanuit te gaan dat dit per duif moet ? Ik denk het niet. Want zou iedereen maar 10 duiven inkorven dan werd de vrachtprijs misschien wel acht keer zo hoog al dat hij nu is. Dus gewoon een basisbedrag van bv twintig euro tot de eerste dertig duiven voor iedereen die inkorft en dan de prijzen van de eenheden (duiven) daarna iets omlaag. Ik vermoed dat er dan ook meer duiven gaan komen en  de puntendealers die nu met 10 duifjes komen om het kampioenschap te pakken er nu drie moeten gaan pakken maar omdat ze toch de basisprijs moeten gaan betalen gewoon met dertig duiven gaan komen. Het is zomaar wat opperen en er zullen heus wel wat haken en ogen te vinden zijn maar ik geloof erin, hopelijk gaan bestuurders die wekelijks deze column ook lezen hierover nadenken en anders moeten leden die dit idee delen het gewoon in hun club indienen. Competitie wordt allemaal leuker en de concoursen vermoedelijk groter.

Op eigen hok gaat het voorspoedig, de winterjongen groeien als kool en beginnen zelf al uit de voerpotjes mee te pikken. De bedoeling is dat op 21 Januari de vliegduiven worden gekoppeld en dan kunnen deze jongen lekker in het stro naar het jonge duivenhok waar nu die vliegduiven in zitten. De weduwduivinnen voor de jonge doffers 2019 gaan er nu ook dagelijks uit en lopen op eentje na goed op de nieuwe valplank binnen. Ook de vliegdoffers gaan er dagelijks weer uit, dus er is weer volop leven in de brouwerij.

Nog iets wat me dwars zit. We weten allemaal dat de duivensport ook best de roddelsport genoemd zou kunnen worden , maar maakt geen liefhebbers zwart als men iets niet zeker weet, dat doet ze pijn.

Tot de volgende rondom.

C.Commijs

Racing Pigeon Whisperer.