We zijn weer een weekje verder en de eerste vlucht , weliswaar een africhtingsvluchtje heeft plaatsgevonden, in de week voor het inkorven had ik ze nog een africhtinkje laten doen en dat verliep allemaal goed. Dus vrijdag avond was het zover dat de duiven voor de eerste keer dit jaar de duivenwagen ingingen en dat alles wat met inkorven te maken had getest kon worden zowel van de duivenclub , als van de liefhebbers en ook van de afdeling. Uiteraard zijn er altijd van die eigenwijze die het niet nodig vonden en hun duiven zo de mand in deden. In de club hadden we besloten er een concoursje van te maken zodat alles perfect getest on worden, en inderdaad waren er een paar kleine probleempjes en die zijn nu ook verholpen. Het inkorven verliep goed, het laden verliep goed alleen een kleine ergernis was dat het ophaalschema van de afdeling een uurtje uitliep. Dus morgen maandag zou ik als afdeling even evuleren en gelijk het volgende systeem instellen. Komt een wagen bij een vereniging en staan de mandenkarren met duiven niet gereed dan geeft de chauffeur /convoyeur gelijk een gele kaart en bij de volgende keer een rode wat in moet gaan houden dat deze club dan de week erna niet opgehaald wordt. Als je altijd op het nippertje gereed ben kun je ook een uurtje eerder beginnen met inkorven , toch ? En liefhebbers die altijd op het nippertje komen of te laat zijn zal je dan intern ( in je club) moeten gaan aanpakken.
Zaterdag vlogen wij met de club opeens Essen /Nispen een vijftig kilometertjes en de lossing is daar op de voormalige grenspost bij Kees feestartikelen zaak (als die er nog zit), zelf bracht ik mijn duiven daar ook weleens heen en vind het een geweldige los plek al moet je opletten dat je niet lost als er vrachtwagens over de weg aankomen of dat je goed gaat staan. Onze duiven werden gelost om 8.30 uur en zelf was ik er van uit gegaan dat er niet voor gelost zou worden voor 10.00 uur in verband met de nog frisse ochtend en dat het zaterdag snel zou gaan opwarmen , niet dus en anderen beslissen daar uiteraard over en dus in dit geval anders. De snelheden lagen boven de 1200 mpm dus ze hebben het gewoon goed gedaan , geen kritiek maar verschil van inzicht dus.
Er verscheen opeens een blauwe jaarling boven de put en die wilde laten zien dat hij uit goed Duits bloed gesneden was, maar ,,Das Brul ,, wilde echt laten zien dat hij er was en bleef heerlijk draaien al snel geëscorteerd door twee andere weduwnaars , gezellig toch met ons drieën. Toen kwamen ze naar beneden en zaten in een paar seconden in de wekker. De volgende twee weduwnaars die kwamen vonden het nodig om op de nok van het dak eerst een aangekomen weduwduivin te verkrachten en zo ging het gezellig door, ik kan er niks aan doen en kan er toch niet bij. Oja ,,Das Brul,, werd mijn derde in de wekker, nummer één werd de ,,goed old 29,, van 2021, wat een oude lul zei iemand in de club en inderdaad ik vlieg nog met goede duiven van 2020 en 2021 erbij, en die blijken het ook nog aan te kunnen. De meeste duiven zijn op die leeftijd al verziekt en opgebrand.
Ook een les die ik uit dit weekeinde heb getrokken dat ik de weduwduivinnen en fondduiven toch op de doordeweekse africhtingen moet gaan meegeven en niet in het weekeinde, praatjes vullen immers geen gaatjes en nog iets inderdaad de vroegste duiven zaten uiteraard weer bij de liefhebbers die wel hadden ingekorfd maar niet over de antenne waren gegaan omdat het een africhting was.
Tot de volgende rondom.
Kees Commijs , de Rotterdamse postduivencoach.