Het is altijd makkelijk om langs de zijlijn kritiek te uiten. Vorige week kon ik het niet laten op het voorstel Nationaal vliegprogramma. De NPO dacht we houden een referendum en het resultaat is zoiets van meeste stemmen gelden. Het is echter noodzakelijk de goede vragen en stellingen te deponeren, daar ontbrak het aan.
Je had ook een tevredenheid onderzoek kunnen instellen, want waar komt dat ‘gemekker’ vandaan? We hebben een tijdje de roofvogel problematiek aanhoort, nu de verliezen jonge duiven. In plaats je (de liefhebbers) te verdiepen in oplossingen en bij jezelf te rade te gaan, wordt gekozen voor gemak (gemakzuchtigheid🤧) en voorzichtigheid. Dit is vooral te zien bij het jonge duivenprogramma.
Afdeling 5 heeft al jaar en dag een prima programma (afd. 6 nagenoeg hetzelfde). Tevredenheid over de hoeveelheid vluchten per discipline , de opbouw kilometers, alsmede aanvangstijd. Waarom nu weer het wiel uitvinden?
Onmetelijke domheid, ik maak met deze opmerking geen vrienden maar het moet toch een keer gezegd worden.
Ik hoop dat afdeling 5 zijn poot stijf houdt, wij afd. 6 volgen omdat wij sowieso moeten samenwerken.
De definitieve agenda vergadering Afd. 6 is ook binnen.
weinig positiefs te vertellen over de voortgang van de fusie, want zoals ik in de notulen van de NPO lees zorgen een paar afdelingen voor vertraging. Waaronder 3-4-5-6-10-11. Op koers liggen 1-2-7-8-9. De vertraging zal ongetwijfeld zorgen voor een jaar uitstel.
Terug naar de agenda afd. 6.
De afdeling komt zelf met het voorstel de eerste 4 jonge duivenvluchten niet meer na 11.00 te lossen. Prima maar je kan ook het voorstel van een club om de jonge duiven gelijk 2 nachten mand te geven omarmen.
Dit voorstel kan rekenen op een positief advies, mits vervoer…
Dit alles omdat de verliezen de eerste vluchten te wijten zijn aan het niet drinken van de duiven. Beide voorstellen zijn in het belang van de duiven.
Daarnaast het voorstel uitgestelde vluchten ook bij een maandag lossing te laten tellen.
We kunnen ons uitspreken over het concept nationaal vliegprogramma. Zeker nu afd.5 zijn programma heeft ingediend.
Zelf hoop ik, dat nu de fusie hoogst waarschijnlijk niet in 2026 ingaat, het bestuur toch op zijn schreden terug keert op de herindeling kringen die in 2024 inging. De evaluatie was heel duidelijk, zelfs de VZ van de commissie gaf in 2024 al aan dat het een ongelukkige herindeling was.
Het alternatief is zo ingevuld en voorhanden, de spelvreugde zeker van de spelers van de oude kring 3 zal terugkeren. Het is nu een papieren kring, zonder commissie, zonder huldigingen. Maar vooral een onbegrijpelijke kring. De liefhebbers, de meeste, zijn murw echter voor mij geen reden om het niet opnieuw aan te kaarten.
De duiven die ruien gewoon door en trekken zich niets aan van de vergaderperikelen. De tijd dat ik aan de duiven hoef te besteden is miniem. 1x daags voeren, drinkbakken worden met de gieter bijgevuld en slechts1x in de week, met stofmasker voor, worden de hokken gereinigd. Verder observeer ik de duiven wanneer ik voor het gaas/rennen sta en heel af en toe pak ik een duifje uit de ren. Gewoon even het gewicht en conditie checken.
Wanneer ze grotendeels door de rui zijn, ga ik ze weer loslaten, wie weet de 3e week van november. Dit is het eerste jaar dat ik ze vanaf de laatste vlucht heb vastgehouden. Puur uit gemak, of ze hierdoor sneller ruien durf ik niet te zeggen. Ik heb nagenoeg, de laatste jaren, geen last van de roofvogel ondervonden dus zodra ze weer goed in de veren en niet te ‘dik’ zitten gaan ze los.


