ZLU Ere prijs vernoemd naar de oprichter van de ZLU de Engelbert Jennekens trofee krijgt een nieuwe opvolger !
ere-voorzitter ARGE Euskirchen.
Edi, hartelijk dank voor deze geste !!
Hub Wetzelaer, Pr. Vluchten.
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Stand van zaken GPS2021 Automatisering
Zoals in de kop vermeld gaat het in dit verhaal over de automatisering van GPS2021. GPS2021 houdt meer in dan alleen de ECS-systemen. We gaan in dit artikel in op de automatisering en niet over vervoer, verenigingen, nieuwe doelgroepen, museum etc. Over de voortgang daarvan zullen de komende winter artikelen gaan verschijnen.
Wel staan we aan de vooravond van een mogelijk belangrijke switch in de duivensport. In het begin van de duivensport was het al bijzonder als er een centrale constateur aanwezig was in het dorp of de stad, waar de gummiringen van de duiven in ‘gedraaid’ konden worden. De liefhebbers moesten op de fiets naar de klok, kregen later loop/fiets vergoeding, tot het moment dat bijna iedereen een klok tot zijn beschikking had. Vervolgens werd alles handmatig uitgerekend en werden uitslagen met een typemachine opgesteld. Daarna deed de computer zijn intrede en werden de ‘poulestaten’ met daarop de aankomsttijden en andere gegevens gestuurd naar een ‘computerbureau’. Daar zaten datatypisten die alle gegevens in de computer invoerden. Na de invoer werden er uitslagen/boekjes gemaakt die op de vrijdag weer bij de verenigingen werden afgeleverd.
De volgende stap kwam eind jaren ’90 van de vorige eeuw toen het elektronisch constateren in opgang kwam. Met gebruik van de nieuwe technieken werden duiven met behulp van de chipring automatisch geregistreerd, zowel bij het inkorven alsook bij het aankomen van de duiven. In het hele administratieve proces van duiven houden werden een aantal onderdelen vervangen door het nu nog steeds gebruikte ECS-systeem. De laatste moderne aanvulling van de afgelopen jaren is het automatisch melden na aankomst van de duiven bij de rekenaar. Dit ter vervanging van het melden van de duif bij de club, die dit weer moest doorgeven aan de centrale rekenaar. Nog maar een kleine groep maakt hier gebruik van. Het kan inmiddels ook per computer, met als bezwaar dat je vaak niet meer de volgende duiven ziet thuiskomen.
Veranderingen zullen wij in steeds hoger tempo gaan meemaken. Kijk maar eens de stap van de TFord naar het huidige wagenpark en nu naar de volgende generatie elektrische auto’s. De techniek gaat ons steeds meer ondersteunen in ons dagelijks leven; werk, privé, hobby! De techniek kan ons ook helpen om toegankelijker te worden voor een breder publiek. Het op diverse wijzen volgen van wedstrijden via smartphone of computer kan de nodige interesse opwekken. Die kansen moeten wij niet onbenut laten.
De veranderingen die hierboven geschetst zijn spelen zich af over een periode van meer dan honderd jaar. Iedere verandering heeft commotie opgeleverd, dat is natuurlijk nu ook het geval met de voorgenomen verbeteringen in het kader van GPS2021. Dat gaat op een aantal punten de sport veranderen. Over de impact van die veranderingen bestaat onzekerheid. Voor- en tegenstanders proberen elkaar te overtuigen van hun gelijk. Ik denk dat de praktijk moet gaan uitwijzen hoe en of de sportbeleving gaat wijzigen. De kunst is om in deze veranderingsfase met elkaar te zorgen dat de sport en sportbeleving in stand blijft voor de huidige beoefenaren. Dat is kortgeleden nogmaals door de NPO zo bekrachtigd. Een veel betere communicatie daarover en de motivatie waarom stappen genomen worden moet ons daarbij helpen. We moeten wel de weg vrijmaken voor veranderingen die helpen om de sport te laten overleven en waar we met elkaar ook veel gemak van gaan krijgen.
Hoe zit het toekomstige ‘duivenproces’ in elkaar.
Voorbereidingen Ieder lid maakt nog steeds een hoklijst, dat zijn de duiven die zijn eigendom zijn en waar hij mee wil kweken en vliegen. Hij maakt nog steeds stambomen en hij laat zijn duiven de verplichte entingen
toedienen bij de dierenarts. De vliegduiven worden voorzien van een chipring waarbij de ‘geheime code’ wordt gekoppeld aan het ringnummer. De zogenaamde koppellijsten. Al deze gegevens, koppellijsten, hoklijsten, entlijsten worden gedigitaliseerd en centraal in ‘de cloud’ opgeslagen (‘de cloud is; zodanig op verschillende computers opgeslagen gegevens welke voor meerdere partijen benaderbaar zijn). Dat betekent niet meer en minder zodanig opslaan op computers dat diverse partijen (de club, rekenaar, de liefhebber, de ECS-leverancier) rechtstreeks toegang krijgen tot deze gegevens, tenminste voor zover zij dat nodig hebben voor hun takenpakket. Vervolgens worden de gegevens continue up-to-date gemaakt met; nieuwe duiven, verloren duiven, nieuwe entingen, nieuwe chipringen, etc. Als bijkomende eis is gesteld dat er rekening moet worden gehouden met de huidige wet- en regelgeving op privacy gebied.
Dan gaan we vliegen De liefhebber kan thuis op voorhand al aangeven met hoeveel duiven hij gaat deelnemen. Dit is handig in verband met de vervoersplanning. Vervolgens gaat hij met de ploeg duiven die hij/zij wil inzetten naar het lokaal. De klok kan thuisgelaten worden. Bij de inkorving wordt de duif met chipring over de ‘slimme’ inkorfantenne gehaald, waarbij deze direct via internet een verbinding maakt met ‘de cloud’. De gegevens worden gecontroleerd; staat de duif op naam, is deze geënt, klopt de chipring. Vervolgens geeft het inkorfsysteem een mandnummer in welke mand de duif geplaatst moet worden. Gelijktijdig wordt de duif toegevoegd aan de inkorflijst van de liefhebber die in ‘de cloud’ staat voor die vlucht. Dit alles wordt binnen enkele seconden gedaan en geheel afgerond. Printen van lijsten, doorsturen van UDP-bestanden, mandlijsten etc is niet meer nodig in de club. Dit betekent natuurlijk een grote verlichting van de werkzaamheden in de club. De vervoerder weet direct de belading van de containers en kan op de laptop bij controle aan de grens automatisch de noodzakelijke lijsten laten zien.
De duiven komen thuis De klok van de liefhebber thuis is verbonden met zijn antennes en heeft tevens via internet een verbinding met ‘de cloud’. Hierdoor is er een directe link met het inkorfbestand. Bij thuiskomst van de duif wordt de tijd in de klok geregistreerd en direct doorgeven aan ‘de cloud’. De aankomsttijd ligt dus vast in de klok, maar ook al in ‘de cloud’. Dit is nodig voor beveiliging indien er een storing op het internet zou zijn. De rekenaar kan nu de aankomsttijd direct gebruiken voor het opstellen van een aankomstlijst. Immers de rekenaar heeft ook een verbinding met ‘de cloud’. In de loop van de aankomsten wordt direct duidelijk of het concours gesloten kan worden. Meldingen, en de overlast die daarbij hoort, zijn niet meer nodig. Printen van aankomstlijsten e.d. is ook niet meer nodig, immers de aankomsten zijn direct via computer/smartphone opvraagbaar. De controles zijn gedaan. De uitslag staat vast.
Na sluiten concours Omdat het kloksysteem en de antennes steeds met elkaar verbonden zijn worden alle duiven die de dagen na sluiten van het concours thuiskomen ook geregistreerd. Bijkomend voordeel is dat inzichtelijk wordt wat het algemene percentage van thuiskomers is na een slecht verlopen concours. De keuze is vervolgens aan de vereniging wat zij nog aan activiteiten ontplooit na sluiting concours. Worden de winnaars direct gehuldigd? Uitdelen van papieren uitslagen? Gezellige middag, barbecue etc.
Dromen? Nee hoor. Kijken we naar de wereld om ons heen en waar we middenin staan dan zijn bovenstaande handelingen voor u en mij al volkomen normaal. Sterker, dagelijks doen wij dit al. Immers indien u boodschappen haalt dan rekent u af met uw pinpas. Op de terminal wordt uw kaart gecontroleerd, u voert een pincode in die ook weer wordt gecontroleerd. Is dat akkoord dat gaat er een verbinding naar ‘de cloud’ waar gekeken wordt of u voldoende saldo hebt. Zo ja, dan wordt het bedrag direct afgeschreven. Zo nee, dan moet u de boodschappen achterlaten! Feitelijk dus exact wat wij al jaren
doen. Waarom dan niet in de duivensport? Veranderingen in de duivensport gaan in het tempo van een slak riep iemand eens tegen mij. Harder kan niet, anders raken de liefhebbers van slag. Wij komen per 5 jaar uit met een nieuwe update van onze kloksystemen. In de hedendaagse technologie smartphones gaan deze dagelijks. Dus willen we aanhaken met onze omgeving en ook dankbaar gebruiken maken van die hulpmiddelen dan moeten we in actie komen. Anders raken we steeds verder achterop en worden de investeringen alleen nog maar groter. Immers in onze kleiner wordende verenigingen zijn steeds minder vrijwilligers om het bewerkelijke ‘duivenproces’ handen en voeten te geven. Op deze manier wordt ons dat letterlijk uit handen genomen.
Waar staan we nu?
Overleggen Door de NPO zijn bovenstaande plannen in stappen gedeeld met de rekenaars en de ECSleveranciers. Immers de voorgestelde wijzigingen hebben de nodige impact. De techniek is er allemaal wel, maar wat betekent dat aan investeringen etc. Vervolgens zijn er een tweetal leveranciers aan de slag gegaan met delen van het nieuwe proces in de pilot van “de Nishoek” in Zeeland. De automatisering is daar een onderdeel van een bredere verandering die te maken heeft met de andere aspecten van de sport zoals vervoer en de nieuwe opzet verenigingen. De pilot was met name bedoeld om kleinschalig een aantal zaken in de praktijk te testen. De ervaringen worden dan in de volgende stappen meegenomen.
Met alle leveranciers zijn er het afgelopen jaar intensief gesprekken gevoerd door het NPO om iedereen de kans te geven aan te haken en te doorgronden wat de veranderingen voor eenieder betekenen. Deze gesprekken zijn gebaseerd op het visiestuk GPS2021 wat in 2016 is gepresenteerd. Aan de leveranciers is gevraagd naar hun visie op de toekomstige duivensport. De oplossingen kunnen per leverancier verschillen, zo lang de basis van het bovenstaande maar in stand blijft. Ook de ECS-commissie van het NPO is nauw betrokken bij het hele proces.
Eind deze maand komen de partijen weer bij elkaar en gaan samen met de aangestelde programmamanager vaststellen wat de rode draad is in alle oplossingen, daarbij wordt de haalbaarheid in kaart gebracht. Tevens moet er een financieel plaatje gemaakt worden hoe e.e.a. bekostigd gaat worden en in welke vorm. Er moet immers op diverse terreinen aanpassingen gedaan worden. Door te blijven investeren in de sport ontstaat er een win-win situatie voor alle partijen.
Het streven is om eind dit jaar met een haalbaarheidsplan te komen voor de komende jaren. Daarin zullen ook keuzes gemaakt moeten worden. Er zijn diversie scenario’s denkbaar; big bang? Dat staat voor iedereen in een keer allemaal om. Of gaan we in stappen over naar de ‘nieuwe postduiven wereld’? De laatste zal, zeker met de ervaringen uit het verleden, de voorkeur hebben van alle partijen.
Heikele punten Er zijn grote groepen liefhebbers die bang zijn dat een groot gedeelte van de charme van de duivensport verdwijnt. Immers het is niet meer noodzakelijk om na sluiting concours met je klok naar het lokaal te komen. De verplichting valt weg. Dat wordt ervaren als een doodsteek voor het clubleven. In ieder geval voor die groep die het belangrijk vindt om over de wedstrijd ‘te melken’. Wat wegvalt is de spanning van de uitslag, alhoewel dat natuurlijk te voorkomen is door niet het verloop op de computer te volgen, maar pas de uitslag op de club te vernemen. In de keuzes en oplossingen staat de techniek ten dienste aan wat de liefhebbers/verenigingen willen. Daarnaast moet je met elkaar wel iets extra’s organiseren om het gezellig te maken, zelfs voor hen die het eigenlijk wel prettig vinden om niet te komen. Aan de andere kant is het ook voor de jongeren een
oplossing om dan meer tijd voor het gezin te hebben. Dan kunnen we de jongeren weer bij de sport houden/krijgen. De sport is al intensief genoeg qua tijdbelasting.
De kosten zijn ook een punt van zorg. Gedurende het tr15-11-2019aject zijn er bedragen en vormen van abonnementen een eigen leven gaan leiden die in eerste instantie bedoeld zijn om richting te geven. Speerpunt van NPO is om de sport betaalbaar moet blijven en de kosten van verandering beperkt moeten blijven. Op dit punt is het denk ik handig om eerst de haalbaarheid van alle plannen en de daarmee gepaard gaande kosten inzichtelijk te maken. Daarna is het vroeg genoeg om er iets van te vinden. Het stuur van de sport is nog steeds in handen van de liefhebbers via onze verenigingsstructuren. De NPO-ledenraad is het beslissende platform waar keuzes gemaakt moeten worden. U moet wel invloed uitoefenen via uw eigen vereniging en afdeling natuurlijk. Onderling mopperen helpt niet, in de krant zetten ook niet. Wij geven informatie om u te helpen de goede keuzes te maken. Aan de vergadertafels worden echter de besluiten genomen. Zorg wel dat uw vertegenwoordigers de besluiten nemen die u wilt. Liefst vanuit algemeen belang voor de sport en niet vanuit individueel belang. Dan komen we niet verder ben ik bang.
Verder Zodra er weer nieuws is zal daar in het Spoor aandacht aan besteed worden, ook als er geen nieuws is zullen we dat melden. Heeft u vragen, of heeft u behoefte aan meer informatie, graag hoor ik van u, dan kan ik dat meenemen in de volgende uitgaven van het Spoor. Volgende week in ieder geval meer achtergrond over wat er in Zeeland is bereikt/niet bereikt en hoe de pilot daar leeft bij de leden.
Gerrit Knol
Bron N.P.O. Op de hoogte
Heinsberg ligt op een steenworp af van Roermond.
De Nederlander Cor heeft daar zijn woonstek gevonden samen met zijn vrouw Suzanne. Na meerdere malen te zijn verhuisd ; is het dit keer Duitsland geworden. Mooie woning met grote tuin in de periferie van Heinsberg ruimte voor wel 80 meter hok. Een heel ruim vergezicht, maar helaas ook veel roofvogels, en dat koste hem al 19 duivinnen dit jaar.
Op het moment dat ik Cor en Suzanne bezoek komen ze net terug van de Huldiging in België- Wallonië- . Nog nooit zo een huldiging meegemaakt zegen ze. De Hele avond in de schijnwerpers. Een luxe diner, . kon iets royaler zijn geweet qua porties, maar een belevenis om nooit te vergeten. En een schitterend aandenken. Ook op z,n Frans. Zie foto.
Cor heeft bij diverse verenigingen in het verleden gespeeld. . Ook in Maria Hoop, heel kort bij Heinsberg. – is hij lid geweest; hij heeft er nu nog spijt van dat hij daar is weggegaan. Moest vooral wennen aan de andere manier van spelen in Duitsland; 15 vluchten voor de oude en jaarlingen, en dan nog 9 voor de jonge duiven. Voor de fondvluchten zijn ze aangewezen op de Internationale vluchten
IN een groot gedeelte van Duitsland speelt men op het Oosten; Gelukkig hebben ze in de omgeving van de grensstreek een vervoerder gevonden die hun duiven africht richting Rhône dal en dat werkt prima.
Marseille is een vlucht die traditiegetrouw populair is bij de Duitse en de Limburgse fond spelers. Logisch gelet op de oostelijke ligging. Gelost op vrijdag om 7.30 u. bij oost tot zuidoostenwind draaide deze verderop naar zuidzuidwest. Ideale omstandigheden voor een mooi verloop.
Het was om 18.26.47 u. dat “de 371” van Cor Jacobs zijn 861 km lange tocht volbracht had en een snelheid noteerde van 1209 m/m. Daarmee was hij een van de drie duiven die meer dan 1200 m/m maakte. Achteraf voldoende voor de nationale en ook voor de internationale overwinning. Bij het sluiten van de dag waren er 4 van de 12 ingekorfde duiven op het appel en op zaterdagavond ontbraken er nog 3.
Cor spaart zijn duiven niet. Als jaarling krijgen ze al een behoorlijk programma voor de kiezen.
Het ging eerder dit seizoen ook al naar behoren met o.a. de 4e Nat. van Pau en 27 v.d. 39 op Bordeaux.
Geweldig seizoen met,1e nationaal Marseille en ook 1e Internationaal Marseille. Heel veel podium plaatsen in 2019. Een topper van de bovenste plank. Cor speelt al jaren met veel succes op de grote fond. , een Internationale overwinning is natuurlijk een prachtige bekroning. Maar gezien zijn prestaties de afgelopen jaren is dit niet uit de lucht komen vallen .Alleen al in 2019.Pau. 7 mee Nationaal 4-82-86-113-216-305 Pau Zone II. 1-44-46-58-110; St Vincent 6 mee.nationaal29-32-87-116-151. ZoneII, 11-12-43-61-73; Marseille 12 mee; Internationaal 1e; nationaal1-6-20-44-277-317-326-407. ZoneII, 1-4-10-24-91-116-122-172; Narbonne 5 mee; Nationaal, 52-65-207; Zone II 33en 41; Perpignan 4 mee nationaal, 3-5-138; Zone II, 3-5-91;Bordeaux Rheinland Zone II, 39 mee en 25 prijzen 1-18-20-34-45 etc. WSC Rheinland Bordeaux Internationaal. 39 mee en 27 prijzen.. rassen op het hok Hagens . Ubachs Braakhuis en van Kooten.van Bemmelen niet te vergeten P. Stammen. Eeen duif van P Stammen had hij gekocht op de verkoop van de fondclub Middenlimburg. En dit is de grootvader van zijn 2e rpovinciaal – 28e nationaal Bordeaux geworden En duiven van Wim Coenen Nuth.
Vader van de Marseille is de NL-14-1612900 komt van Kooten-van Bemmel; Moeder is de NL14-1611549 van Kooten-van Bemmel en hier in beide zit weer het bloed van Reedijk-Jongekrijg
Op zijn paspoort heeft hij staan dat zijn vader de NL 14/1612900 is en de moeder NL 14/1611549 van het hok van de Combinatie Gerrit Van Kooten- Elias van Bemmel uit het Gelderse Lunteren. Bekend met o.a. de 1e prijs Nationaal St. Vincent en met hun “Bonfire” als 1e Internationale Asduif 2000 bij de Z.L.U. Aan deze Combinatie zegt Cor heb ik veel te danken. Niet alleen dat ik goede duiven van ze heb maar ook door de goede adviezen die ze me verstrekten. Cor vertelt: Ik kwam in contact met de combinatie omdat ik via internet een jonge duif van hun had gekocht. Met een klein draagmandje in de kofferbak van mijn auto tufte ik op zekere dag naar Lunteren. De kennismaking met Gerrit en Elias zal ik nooit vergeten. De hartelijkheid die ik van hun kreeg bij de kennismaking, en ook de hele tijd dat ik verder hun gast was, die brachten me in verlegenheid. Dat was voor mij een ongekend iets. Toen de tijd kwam dat ik naar huis wilde gaan vroeg ik hun of het mogelijk was of ik nog ’n jonge duif van hun kon kopen en hoeveel die zou moeten kosten. Ik had niet te veel geld bij me maar naar m’n mening toch voldoende om daar een jonge duif voor te krijgen.
Dat Cor al jaren de zware fond opzoekt blijkt als hij de kaarten van zijn nachtvlieger op tafel legt; 06-1421010 de nachtvlieger.
De nachtvlieger. Kwam van Montauban aan om 4.01 uur.;Is vader van de 08-1899132 met 5x prijs op BarcelonaDe Ooievaar (Moes) 12-1837897 Moeder Hans Bisschof Haren Vader P.Stammen
Vloog in 2015 1e Limoges Weitstreckenclub Myhl –Wegberg;In 2014 32e Agen
Terug naar Marseille; dit is een vlucht gericht op het oosten, en wellicht daarom een vlucht bij uitstek geschikt voor de Limburgse fond liefhebbers. Michael Schmell uit het naburige Huckelhoven , en spelend in Nederland bij Maria Hoop , had er s,avonds 4 thuis van de 4 gezette duiven. Ook Peter Wustman uit Lulingen, lid van expresse Arcen liet een heel mooie uitslag noteren. Met kopduiven.
Medisch laat Cor niets aan het toeval over drie keer per jaar gaat hij met mest en een paar duiven naar de Weert die spreekuur houdt bij Simons, overigens is Simons ook de voer leverancier. Bij voorkeur voert Cor hier de normale basis mengeling, al is er in het vliegseizoen wel de nodige supplementen voorradig afhankelijk van welke duif naar welke vlucht moet Voeren is hier altijd volle bak. Wel geeft hij ruim klein zaad en pinda’s en voor het inkorven zwarte druppels van Bony;. Parastop in de winterperiode gedurende 15 dagen. Eenmaal het seizoen begonnen gaan de duiven elke week mee.
Het beoordelen van een duif, hier voor heeft Cor een vaste standaard. De vleugel en zachte pluim is, wat hem betreft het belangrijkste. Hoe korter de bovenarm van een vleugel is, hoe beter de duif volgens Cor, en hij demonstreert hoe hij het een en ander meet. Zo heeft de een zijn ogen theorie en de ander de vleugel theorie.
Ieder zijn geloof zeg ik maar-( schrijver).
Blijft het feit dat Cor gewonnen heeft wat hem nog lang zal heugen, nee dit gaat nooit meer weg. Al is de hoop op een wederom sterk seizoen overduidelijk aanwezig En al woont Cor in Duitsland , hij blijft er toch een van ons.
© Hans Schuttelaar
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
We hebben mogen lezen dat de voorstellen van de N.P.O advies groep “eerlijk spel” om te komen tot een enigszins eerlijk inkorf gedrag tot niets heeft geleid. Verbaasd was ik hier niet over want de drie voorstellen waaruit een keus gemaakt kon worden waren wat mij betreft qua inhoud totaal onbevredigend en al bij voorbaat kansloos. Toen deze voorstellen op de N.P.O site gelanceerd waren werd ik niet veel later gebeld door een jonge liefhebber uit de regio Dordrecht. Hij vroeg me waar ik op zou stemmen en ik vertelde hem dat alle drie opties wat mij betreft waardeloos waren. De drie opties waren in mijn ogen gewoon slecht overdacht en bij voorbaat gedoemd om te mislukken.
Hij vertelde mij dat zijn club in Dordrecht voor optie twee had gestemd en hij was daar nogal enthousiast over. Ik vertelde hem toen dat optie twee en optie één geen schijn van kans zouden hebben bij een eventuele stemming. Ik heb hem toen uitgelegd dat je een aantal professionele hokken niet zo kan kortwieken dat ze nog maar met 40 oude duiven en 60 jonge duiven hun duivensport zouden mogen bedrijven.
Stel je voor dat bijvoorbeeld dat de familie Verkerk of Eijerkamp, ik noem maar een paar namen (omdat deze beschikken over volledig professionele duivensport installaties) bijna alles moeten gaan sluiten. Ze zouden dan verder moeten met nog geen 20 % van hun vliegduiven en dat gaat natuurlijk ook helemaal nergens over. Ook deze liefhebbers moeten hun nieuwe aankopen kunnen testen op de vluchten. Dat kun je dus deze professionele hokken gewoon niet aandoen. Deze hokken hebben gebruik gemaakt van hun mogelijkheden om te groeien tot hun huidige omvang en die kun je nu niet genadeloos kortwieken. Met optie 3 bereik je ook helemaal niets. De duiven van de mega inkorver blijven dan net als nu met pelotons tegelijk aanvliegen en laten alle individuele duiven die iets buiten hun lijn wonen ver achter hun. Wie wordt er echt serieus genomen als je de 1e wint in een bepaalde categorie als je er op dat moment al een paar honderd voor jouw 1e prijs winnende duif op de hoofduitslag hebt staan. Want die uitslag is de uitslag die er uiteindelijk alleen toe doet.
Ik heb in 2017 een blog geschreven over een nieuwe duivensport die een prachtige nieuwe beleving zou kunnen geven aan alle duiven liefhebbers.Ik denk dat we de duivensport om moeten vormen naar een veel eerlijkere sport. Een sport die ook voor buitenstaanders te begrijpen valt en buitenstaanders ook uitdaagt om hier aan mee te willen gaan doen. We hebben in Nederland op dit moment meer gefrustreerde liefhebbers dan liefhebbers die genieten van hun hobby. Ik zou zeggen lees dit opinie stuk nog eens zorgvuldig. Het enige commentaar wat ik er destijds op kreeg was dat het extra werk met zich mee zou brengen voor de vervoerders. En dat begrijp ik maar als we zien wat we er allemaal voor terug krijgen dan staat dit toch niet in verhouding tot die extra inspanning richting de vervoerders. Het is gewoon heel goed realiseerbaar en desnoods proberen we het gewoon een aantal vluchten.
NIEUWE DUIVENSPORT (oct 2017)
Dat de hedendaagse duivensport van een betrekkelijk eerlijke en mooie sport is verworden tot een sport die geen enkel sportief toekomst perspectief heeft moge duidelijk zijn
Het gevoel dat de meeste liefhebbers ervaren van “volledig kansloos te zijn en niets terug krijgen van alle offers qua financiën en tijd” ligt hier aan ten grondslag.
Ieder mens wil toch op zijn minst het gevoel hebben dat hij/zij in een spel of sport een serieuze partij is.
Ik heb het dan over de duivensport zoals die heden ten dage wordt beoefend.
Het systeem onbeperkt inzetten van wedstrijdduiven maakt door groeiende excessen werkelijk alles kapot.
Iedere herintreder of nieuw lid (met een beetje verstand) die ziet wat dit aanricht zal zich wel twee keer bedenken voordat hij/zij (weer) met de duivensport begint.
We hebben de laatste tijd heel wat gesprekken gevoerd en mailtjes ontvangen en gestuurd om een oplossing te vinden voor dit mega probleem.
Om in de toekomst verzekerd te zijn van een duivensport die aantrekkelijkheid uitstraalt zullen we heel snel het roer om moeten gooien.
Het basisprincipe van de duivensport kan hetzelfde blijven maar de spelregels/inrichting moeten op de schop.
Ik begrijp dat het moeilijk is om liefhebbers die honderden duiven bezitten en hun inkomsten genereren uit de duivensport compleet lam te leggen door een inkorf beperking.
Dit moeten we ook niet willen en is ook nergens goed voor.
We moeten dus niets afpakken maar er iets bij creëren zodat de groot inkorver gewoon in kan blijven korven en de kleine liefhebber weer voelt dat hij er ook toe doet.
Extra competitie.
Een perfect systeem voor de toekomst zou het zgn.“ fair race systeem” zijn. Dit systeem behelst een hele eerlijke manier van duivensport, waar in principe alleen maar voordelen aan zitten.
De duivensport zal weer glans krijgen en aantrekkelijk worden voor een ieder die geïnteresseerd is in het spelletje dat we duivensport noemen.
Het “eerlijke” race systeem zou als volgt kunnen plaatsvinden.
We creëren een soort super League en in deze League spelen we allemaal tegen elkaar met dezelfde hoeveelheid duiven. We bepalen van te voren wat het maximum is dat we per onderdeel( Vitesse, midfond, fond) mogen inkorven. Dat kunnen we doen door bijvoorbeeld het landelijk gemiddelde als leidraad te nemen en daar ruim boven te gaan zitten.
Stel ik mag dan 20 duiven inkorven voor de Super league op de midfond. Maar mijn vliegduivenploeg is veel groter ik heb er totaal 80 zitten. Ik ga dan met 80 duiven naar het lokaal en zet mijn 20 beste duiven voor de super league. Deze duiven gaan in aparte manden met bijvoorbeeld rode labels. De overige duiven gaan in groen gelabelde manden. Op het overlaad station gaan de rood gelabelde manden zoveel mogelijk bij elkaar in dezelfde auto. Ze worden in ieder geval zodanig geladen dat ze tegelijk kunnen worden gelost. Als het groene licht voor de lossing wordt gegeven gaan de rode labels als eerste los. Een halfuur later gaan de groene labels los.
Wat er dan gaat gebeuren is een droom scenario.
We krijgen een super eerlijke uitslag waar de beste duiven ook echt naar voren komen. Het concours zal langer openstaan want de duiven zullen op eigen kracht naar huis toe moeten vliegen. Alles zit prachtig verspreid en we zijn direct af van de invloed van de ligging/massa. Vluchtlijnen zijn absoluut niet meer van toepassing voor deze Super league duiven. Waar we ook wonen, we wonen dan allemaal geografisch even gunstig. Als de spanning van de eerste vlucht er op zit kunnen we nogmaals genieten van de groene labels die een halfuur later arriveren. Hier kunnen we dan ook mooi het invlieg duiven probleem mee oplossen. Alle invlieg duiven kunnen ingekorfd worden tussen de groene labels.
Ook hier( de groene labels) kunnen we dan eventueel gewoon een competitie vlucht van maken.
En uit deze groep groene label duiven kunnen we de volgende week weer onze“Super league duiven” zoeken.
Kortom we creëren een reeks van nieuwe mogelijkheden en voordelen met voorbeelden als.
1.We doen de grote liefhebbers niets te kort ze kunnen wekelijks al hun duiven gewoon zetten en wekelijks nieuwe talenten in de Super league plaatsen.
2 De kleinere liefhebbers krijgen weer het gevoel dat ze er toe doen en hebben weer een serieuze kans op een goede uitslag. Ze worden immers nooit totaal weggespeeld door één of twee grote spelers.
3 Iedere liefhebber krijgt voor dezelfde inspanning 2 vluchten met een halfuur verschil voor het zelfde kostenplaatje.
Nu is het zo dat we vaak denken, zeker als een vlucht snel verloopt (of er gaat iets mis), heb ik hier nu de hele week voor lopen zweten!!
Twee keer ultieme duivensport beleving voor het zelfde geld dus.
4 De grote liefhebbers die goed presteren zullen ook door de kleine spelers weer gewaardeerd gaan worden.
Disrespect voor de grote inkorvers/liefhebbers is op dit moment heftig aan het toenemen en groeit de pan uit.
Als bestuurders moeten we nu eindelijk eens durven openstaan voor veranderingen en vernieuwingen en de uitdagingen die hier aan ten grondslag liggen niet uit de weg gaan.
Het is nu ook de tijd van vergaderen en misschien kunnen we met dit idee dat door verschillende mensen is bedacht een nieuwe gezonde duivensport creëren. Een sport die ook weer aantrekkelijk is voor nieuwe leden en starters .Een sport waar we weer in geloven en ook uit kunnen dragen naar iedereen die geïnteresseerd is in onze mooie sport. Het wordt echt de hoogste tijd om nu tot actie over te gaan.
Martin van Zon.
Bekijk Op (de) Hoogte in uw webbrowser vrijdag 22 november | week 47 NPO BESTUUR Met elkaar in gesprek Deze week stond en staat voor mij in het...
EEN ICOON BINNEN DE ZAANSTREEK EN VER DAAR BUITEN GAAT STOPPEN: BERT BRASPENNING (87). Gisteren ontving het Z.C.C. bestuur de officiele aankondiging van Bert...